האם יש נסיבות מקלות הפוטרות מתשלום הכתובה? מה קורה במידה ונדקרת? הותקפת? נפגעת? האם זה רלוונטי? 

תופתעו לגלות שלא, והתשובה בעניין היא חד משמעית: אם חתמת על כתובה, עדיין תצטרך לשלם את הסכום במקרה ותחליט להתגרש והנה מקרה מצער מהתקופה האחרונה שממחיש את גודל האבסורד.

לאחרונה קבע בית הדין הרבני כי חתן שנדקר שבועיים לאחר חתונתו ע"י אחי הכלה, והחליט להתגרש, יחוייב לשלם לאשתו את דמי הכתובה בסך 180,000 שקלים חדשים.

עו''ד ומגשרת אוריה חנן (צילום: יח''צ)
עו''ד ומגשרת אוריה חנן (צילום: יח''צ)

הצדדים חיו ביחד כבני זוג כשנתיים לפני החתונה וגרו יחד בחדר בבית הוריה של האשה. כשלושה שבועות לאחר החתונה, דקר אחי האשה, הסובל מנכות נפשית מוכרת בשיעור של 100%, את הבעל בבטנו בבית המשפחה ובעקבות כך היה הבעל מאושפז בבית החולים. 

בחלק מימי האשפוז היה הבעל מונשם ומורדם בטיפול נמרץ ועבר ניתוחים להצלת חייו ולאחר מכן חזר להתגורר עם אשתו בבית המשפחה.

לאחר פרק זמן קצר בני משפחת הבעל הגיעו לאסוף את הבעל מבית הורי האשה והוא עבר להתגורר בביתם. בתחילה הגיש הבעל בקשה ליישוב סכסוך אולם כעבור חודשיים בתום תקופת עיכוב הליכים, הגיש תביעת גירושין.

לטענת האשה אחיה עזב את בית משפחתה לאחר האירוע והוא מאושפז במרכז לבריאות הנפש, כך שכבר לא נשקפת סכנה לבעל ואין טעם מוצדק לעזיבתו את המגורים המשותפים. הצדדים אף חזרו לגור יחד בבית משפחת האשה לאחר האירע למשך כחודשיים. לטענתה הבעל החליט לעזוב את אשתו בפתאומיות בגין לחץ מצד אחיו הבכור.

מנגד טען הבעל כי מלבד אירוע האלימות, היתה פגיעה בפרטיותם בבית הוריה והבעל רצה לעבור דירה אך האשה סירבה לצאת לעבוד והיתה רואה סרטים בלילה, וקמה בשעות הצהריים. לטענתו הוא לא ידע מראש שאחי האשה חולה נפש מוכר בשיעור של 100%, אחרת לא היה מתקרב.

עוד טען הבעל כי גם לאחר האירוע הקשה אשה הזניחה אותו ולא דאגה לו בחום ואהבה לכן בני משפחתו הגיעו לאסוף אותו ובנוסף דובר מראש על סכום של  18,000 שקלים חדשים שביקש לרשום בכתובה ומתוך שמחה הוא לא שם לב לאפס הנוסף שהוסיפו שלא באישורו.

בית הדין הרבני קיבל את עמדת האישה וחייב את הבעל בתשלום מלוא הכתובה. לשיטתו, האשה לא אחראית למעשים של אחיה, ואם בעלה רוצה לגרשה, היא זכאית לקבל את כתובתה. זו גישת בתי הדין הרבניים. באופן עקרוני, כשאדם חותם על שטר חוב, כולל כתובה, עליו לראות על מה הוא חותם ולא להתכחש להתחייבויותיו.

בהחלטת בית הדין צוין כי אמנם מדובר במקרה מצער, אך אין במעשה של האח כדי לפגוע בזכויות האישה לכתובתה, כאשר הבעל דורש גירושין.

בית הדין הרבני אף קבע כי טענות הבעל ולפיהן הוא לא מסוגל להמשיך בנישואיו מבחינה נפשית בשל האירוע המצער אין בהן בכדי לפטור אותו מתשלום כתובתה של האישה.

נשאלת השאלה, מהן העילות לקבלת כספי הכתובה? האם כל נישואין שמסתיימים סופם לגרום ל'נזק כלכלי' לבעל בגין הכתובה על כך התשובה שלילית.

ראשית, אין לראות בכך 'נזק כלכלי', שכן, כאמור, יש לראות על מה חותמים ואין להתכחש להתחייבויות. 

שנית, ע"פ ההלכה, אם רק אחד מבני הזוג רוצה להתגרש, עליו להוכיח עילת גירושין מוצדקת (בגידה, יחס אלים ועוד). אם הבעל הוא זה שרוצה להתגרש, והוא לא מוכיח עילת גירושין מוצדקת - הוא יחויב בתשלום הכתובה.

יחד עם זאת חשוב לזכור כי ישנם מקרים בהם האשה תפסיד את כתובתה, למשל: כאשר תיחשב לאשה מורדת.

ועל כן, חשוב לפנות לעורך דין שמתמחה בדיני משפחה, המנוסה ומתמחה בהגשת תביעות לבית הדין הרבני כדי למקסם את סיכויי הצלחת התביעה.

רוצים לדעת עוד על הנושא? צריכים עזרה בהגשת תביעה לבית הדין הרבני? מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מקצועי לפני ביצוע כל פעולה משפטית שהיא.

מוזמנים לפנות לאוריה חנן, עו"ד ומגשרת - 054-2292677.
לביקור באתר של עו"ד אוריה חנן לחצו כאן

הכותבת לא ייצגה בהליכים בין הצדדים.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עו"ד אוריה חנן שלחו וואטסאפ