ועדת מחיר למשתכן בלשכת עורכי הדין הגישה את עמדתה לתיקון 9 לחוק המכר שמטרתו לצמצם את פערי הכוחות בין הרוכשים לקבלנים ולהגן על הקונים. "אין ספק כי התיקון המוצע יפתור סוגיות רבות העומדות כיום בין זוכי מחיר למשתכן ליזמים וחברות הקבלניות, יחסוך זמן שיפוטי יקר ובעיקר יעשה צדק ויפסק עוול נוראי המוטל שנים רבות על ציבור רוכשי הדירות", כך כתבו יושבי ראש  הוועדה עו״ד נועם לאור, עו״ד ליאור לוי ועו״ד שלמה שגב  ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר. 

חוק המכר (דירות) הוא חוק צרכני שנועד תת הגנה לקונים במסגרת עסקאות מכר של דירות הנמכרות בידי מי שבנה אותן במטרה למכרן. בדברי ההסבר לתיקון החוק מצוין כי בבסיסו ניצבת ההנחה שהמערכת החוזית בעסקאות של רכישת דירה מקבלן או מיזם אינה שוויונית וכי יש פערי כוחות משמעותיים בין הקונה למוכר המצדיקים להעניק זכויות מוגברות לקונה. 

הצעת החוק הוגשה לאחר שהממשלה הקימה צוות בין משרדי, שכלל נציגים ממשרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר, משרד המשפטים והרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן. מרבית התיקונים בהצעת החוק גובשו במסגרת עבודת הצוות. 

"הצעת החוק", כך לפי דברי ההסבר, "נועדה לתקן את חוק המכר (דירות) בכמה עניינים שבהם ההסדר הקיים אינו מגן בצורה מספקת על קוני הדירות, ומטרתה ליצור מערכת יחסים שוויונית יותר ולצמצם את הפערים בין הצדדים לעסקה". 

בוועדת מחיר למשתכן של לשכת עורכי הדין, ובראשם המשנה לראש הלשכה, עו"ד נועם לאור, מברכים על התיקון המוצע. במסמך שנשלח ליו"ר ועדת הכספים קושניר, נאמר כי החוק בנוסחו כיום "מהווה פגיעה ממשית בציבור רוכשי הדירות בישראל, ומותיר אלפי משפחות בחיסרון כיס, אשר לחלקן המצב עשוי להביא לנזק בלתי הפיך ובחלק מהמקרים אף למצב של חדלות פירעון". 

עורך הדין נועם לאור (צילום: יח''צ)
עורך הדין נועם לאור (צילום: יח''צ)

לצד זאת, מבקשת הוועדה הסברים לגבי התיקון ודגשים בנושאים שונים. כך, בנוגע לאיחור במסירת הדירה. לשיטת הוועדה "איחורים במסירות הדירות הפכו למכת מדינה" וקבלנים רבים מתעכבים במסירה מסיבות שונות ונמנעים מלתת פיצוי לרוכשים בהתאם.

"נכון להיום קבלנים רבים אינם מפצים", נכתב לוועדת הכספים, "אינם מעבירים מועד מסירה חלופי וממותירים את הרוכשים תחת מצב בלתי אפשרי לנה שיגרה יומיומית. על כן שינוי החוק המוצע יביא לוודאות ביחס לסוגיה החשובה ביותר אולי של רוכש דירה - מועד המסירה". 

עוד מתייחס עו"ד לאור, ביחד עם חבריו, לנושא הצמדת מדד תשומות הבניה ללא רכיב הקרקע. לדברי הלשכה, מדד תשומות הבניה אמור לעגן את עליית או ירידת חומרי הגלם הדרושים לבניית הממכר, כאשר חיר הקרקע גבוה במקרים רבים מעלות הבנייה. "לפיכך", נכתב, "ברי כי ניתוק רכיב הקרקע יעשה צדק עם ציבור רוכשי הדירות מקבלן בישראל".

עוד מצוין במסמך כי ראוי שבמסגרת התיקון לחוק, יוסדרו נושאים נוספים כמו חובת מסירת תוכניות חשמל ואינסטלציה לרוכשים וחובת הטמעת תשתיות לטעינת רכבים חשמליים.