ביום 13.07.2022 יתקיים דיון מהותי בבית משפט במרכז הארץ בתיק רחב היקף בעניינם של חשוד, העוסק בהפצת חשבוניות מס כוזבות בסך של כחצי מיליארד שקלים, הלבנת הון, סחיטה באיומים, מעשי מרמה ועבירות נוספות.

החשוד, נחשב על פי פרסומים שונים כאיש הכספים של משפחת הפשע מפורסמת בארץ. על פי אחד מסעיפי כתב האישום שהתפרסמו, עולה כי החשוד נהג להתארח ברשת מלונות ארצית, בה לן בקביעות במלון במרכז.

במהלך השנים לא שילם החשוד לכאורה את מלוא התשלומים אותם נדרש לשלם בעבור שהותו הממושכת וחובו לרשת המלונות עמד על יותר משלושה מיליון שקלים, כך עולה מן הפרסומים השונים. 

על פי האמור בכתב האישום ולפי פרסומים שונים, לאחר מעצרו, במסגרת הליכי החקירה, קיבלו עובדי המלון טלפונים מאדם שהזדהה כקשור לגורמים עברייניים, ודרש כי לא יפנו את חדריו של הנאשם. בשיחות, ציין אותו גורם כי אם ינסו לפנות את חדריו במלון, "זה ייגמר רע".

בגין האיומים, נמנעו עובדי הרשת מלפנות את חדריו של החשוד והוא המשיך לשהות במלון ללא תמורה, כך נטען ולפי כתב האישום, בכך "איים החשוד על עובדי המלון והטיל עליהם אימה על מנת שיימנעו מנקיטת הליכים להחזר החוב ולפינוי מהחדרים שבהם שהה".

במסגרת סמכויות המדינה לתפיסת רכוש, ניתנו צווים זמניים שעניינם הבטחת זכות החילוט של המדינה בבוא היום עם מתן גזר הדין, לכשינתן.

אלא שבמקביל לאינטרס הציבורי שבתפיסת רכוש של משתמטים מתשלום מס ו/או מלביני הון למינהם, פועלת המדינה כנגד עסקים חיים.

בעניין זה טוען עו"ד יעקב שקלאר, סנגורו של אחד המעורבים, כי האמצעים החוקיים בהם משתמשת המדינה, כנגד עסקים חיים, גורמים ליותר נזק מתועלת, ולמעשה משתקים את יכולתם של עסקים אלה להמשיך ולפעול.

לקוחו של עו"ד שקלאר, מנהל שלוש מסעדות מצליחות. במסגרת צווי התפיסה, שניתנו במעמד צד אחד, וללא זכות תגובה או עיון מצד המשיבים, נתפסו ועוקלו והוקפאו חשבונותיהם של אותן מסעדות, שמנוהלות על ידי חברה בע"מ. כמו כן, נתפסו והוקפאו כספים בכרטיסי אשראי, ובחברות סליקה אחרות, בהם כספים ששולמו על ידי לקוחות המסעדות.

פועל יוצא ומיידי הוא, שהמסעדות, המעסיקות עשרות עובדים, אינן יכולות לעמוד בהתחייבותיהן, כך בין היתר תשלום משכורות, תשלום לספקים, חשבונות שוטפים, רכישת מזון.

עם הגשת כתב האישום, שהיקפו נרחב ועצום, הגישה המדינה בקשה להמשיך ולתפוס את אותם הכספים, אלא שלא ביקשה לעשות כן כנגד לקוחו של עו"ד שקלאר, בטענה שאלה אינם כספים שלו כלל, אלא של החשוד.

בתגובה הגיש עו"ד שקלאר בקשה למחיקה על הסף של הבקשה ולהשבת מלוא הכספים. טוען עורך דין שקלאר שמדובר בסעדים דרקוניים ובסמכויות בלתי מידתיות בעליל, שאינן שקולות לשום זכות בהליך אזרחי "רגיל" והן מזיקות יותר מאשר מועילות, מהטעם הפשוט שמסעדות אלה, המהוות עסקים חיים, שמכניסות כל יום עשרות אלפי שקלים, שרובם כידוע הולכים לאוצר המדינה, יפסיקו מלהתקיים, כל זאת עבור כמה מאות אלפי שקלים שנתפסו מהמחזור השוטף של המסעדות. כך, לטענת שקלאר, יפסיד אוצר המדינה הכנסות ממיסים בהיקף גבוה הרבה יותר, מהכספים התפוסים.

לטענת עו״ד שקלאר, על בית המשפט לאזן בין זכותו של העסק להתקיים לבין צורכי המדינה להבטיח את החילוט בבוא היום, ומשכך על בית המשפט לשערך במעמד הדיון את צורכי העסק במסגרת חודשית, אל מול מחזור המכירות של אותו עסק, ולשחרר את הסכום המינימלי הנדרש לצורך המשך קיום העסקים, בבחינת עזרה ראשונה.

כמו כן, טוען עורך דין יעקב שקלאר כי אין למדינה סמכות להמשיך ולתפוס לאחר התפיסה הראשונית כספים חדשים שזורמים לעסק, כפי שעושה הפרקליטות.

בית המשפט יצטרך להכריע בשאלות מהותיות אלה ועו"ד שקלאר מבטיח כי עניין זה יגיע לבית המשפט העליון, שכן הפרקליטות, בחסות סמכויות דרקוניות, מתעלמת לחלוטין מהצרכים הרחבים של המשק, ומקיומם של אינטרסים נוספים לבד מאינטרס החילוט.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד יעקב שקלאר לחצו כאן