חשוב שכל עובד ידע את מרבית הזכויות הסוציאליות המגיעות לו על פי חוקת העבודה במדינת ישראל. אלו הן זכויות שהמעסיקים חייבים להעניק לעובדים, ומטרתן להגן על העובדים במקרים שונים. 

ביטוח פנסיוני
הפרשה לביטוח פנסיוני היא הזכות הסוציאלית החשובה ביותר לעובד ומטרתה להגן עליו ועל בני משפחתו במקרים בהם לא יוכל לעשות זאת אם בשל זקנה או אובדן כושר עבודה ואם בשל מקרה שבו העובד נפטר. החל משנת 2008 כל מעסיק חייב לבטח את העובדים בביטוח פנסיוני. על פי החוק, מדי חודש יופרש לביטוח הפנסיוני אחוז מסוים משכר הברוטו של העובד (שיעור ההפרשות על חשבון העובד עומד על 6% ואילו היתר על חשבון המעסיק). העובד רשאי לבחור את הגוף שאליו יופרשו הכספים ואת סוג הביטוח הפנסיוני בו הוא מעוניין.

משרד עורכי דין גבאי- בר אל (צילום: יח''צ)
משרד עורכי דין גבאי- בר אל (צילום: יח''צ)

דמי חופשה
על פי החוק, כל עובד זכאי לחופשה שנתית בתשלום. היקף ימי החופש תלוי בהיקף המשרה ובוותק במקום העבודה. מספר ימי החופשה נע בין 12-28 ימים בשנה. ימי החופשה משולמים כימי עבודה רגילים בהתאם למשכורתו של העובד. האם ניתן לצבור ימי חופשה? בעיקרון החוק אוסר זאת, אך ניתן לעשות זאת במקרים מסוימים בהתאם להסכמת המעסיק ובאישורו.

ימי מחלה
על פי החוק בישראל, כל עובד זכאי ליום וחצי עבור מחלה בחודש לעובד במשרה מלאה, עם זאת התשלום לימי המחלה נעשה החל מהיום השני להיעדרות. ימי המחלה מוגבלים לעד 90 ימים בשנה,וניתן להשתמש בימי המחלה לטובת טיפול בבני משפחה חולים.

שימוע לפני פיטורים
במקרה שבו פוטרתם, מבלי שזומנתם לשימוע, הרי שמעסיקכם עבר על החוק. על פי החוק, כל עובד זכאי לעבור שימוע טרם התקבלה ההחלטה לפטרו.  במעמד השימוע יוצגו בפני העובד הנימוקים לשקילת סיום העסקתו. העובד יכול במהלך השימוע להציג טיעונים נגדיים. חשוב לדעת שלעובד קיימת הזכות להגיע למעמד השימוע כשהוא מלווה בעורך דין ומיוצג על ידו. לעובד עומדת הזכות  לצרף גם את נציג ועד העובדים וכל אדם אחר מטעמו.

הודעה מוקדמת
זומנתם לשימוע ועדיין הוחלט לפטר אתכם? על המעסיק להודיע לכם מראש ובכתב על סיום העסקתכם בהודעה מוקדמת. פרק הזמן של ההודעה מוקדמת מחושב בהתאם לתנאי העסקתכם ועל פי הוותק שלכם. אם המעסיק שלכם מוותר על פרק הזמן של ההודעה המוקדמת, הוא חייב במתן שכר עבודה באופן מלא. 

פיצויי פיטורים
כספי הפיצויים הם כספים שנצברו בביטוח הפנסיוני שלכם והם נועדו לסייע לעובד במקרה של פיטורים. תוכלו למשוך את הכספים הללו לאחר סיום העסקתכם גם אם לא הגעתם לגיל פרישה. משנת 2008 מחויבים מעסיקים להפריש מדי חודש חלק מפיצויי הפיטורים לתוך הביטוח הפנסיוני של העובדים. 

מעסיקים ועובדים מסוימים בוחרים להפריש מדי חודש את מלוא פיצויי הפיטורים או את חלקם לביטוח הפנסיוני או לקופת גמל מיוחדת. הפרשות אלה באות במקום תשלום פיצויי הפיטורים בעת סיום ההעסקה. במידה והמעסיק הפריש רק חלק מהפיצויים לקופת הגמל או לביטוח הפנסיוני, הרי שבמקרה של פיטורים או התפטרות בנסיבות שמזכות בפיצויי פיטורים, זכאים העובדים לקבל מהמעסיק חלק יחסי מהפיצויים שלא הופרשו.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של משרד עו"ד גבאי בראל לחצו כאן

ליצירת קשר עם משרד עו"ד גבאי בראל שלחו וואטסאפ