לבית משפט המחוזי בבאר שבע, הוגשה בקשה להורות על אכיפת ההסכמים, לאחר שהמבקש ערך זיכרון דברים עם המשיבה, לקנות את דירתה ובינתיים הוא שיפץ בכסף רב את הדירה ולבסוף המשיבה חזרה בה מההסכם שנחתם. באת כוח המבקש, עו"ד הלן דורפמן מבקשת מבית משפט  מתן צו המורה למשיבה לבצע את כל הפעולות הדרושות לצורך אכיפת ההסכם.

לפני מספר שנים, חתמו הצדדים על זיכרון דברים, במסגרתו הסכימו הצדדים כי תמורת הסך של 860,000 שקלים תמכור המשיבה למבקש את מלוא זכויותיה בדירה בעיר נתיבות. במועד החתימה על זיכרון הדברים, הודיעה המשיבה למבקש, כי הינה זכאית להירשם כבעלים של הדירה, מכוח היותה יורשת של אמה המנוחה, וכי רק לאחר השלמת הליך מתן צו הירושה יתקשרו הצדדים בהסכם מכר, בהתאם לתנאים המפורטים בזיכרון הדברים.

המבקש היה מעוניין כבר להתחיל בביצוע שיפוצים והתאמות בדירה והצדדים חתמו על הסכם שכירות, במסגרתו נקבע בין היתר כי עד לרישום הנכס המבקש מעונין לשכור את הדירה ל-24 חודשים, כאשר בתום תקופת 24 חודשים יחודש הסכם השכירות ל - 24 חודשים נוספים ככל שלא יהיה ניתן לרשום את הנכס על שם המבקש והמשכיר הצהיר כי הוא נותן לשוכר יד חופשית לבצע שיפוצים במושכר ואם במהלך התקופה ירשם הנכס על שם המשכיר אזיי תופסק השכירות וייחתם הסכם מכר על הדירה אשר יבוא במקום השכירות.

אולם השנים חלפו, המבקש השקיע כסף רב בדירה ומשאבים רבים והכל בהסתמך על ההסכמות שבין הצדדים ואז נודע למבקש, כי כבר ניתן צו ירושה בעניינה של המנוחה והמשיבה נרשמה כבעלת הזכויות בדירה, בהתאם להוראות הצו והמבקש פנה למשיבה על מנת להשלים את פרוצדורת החתימה על הסכם המכר, בהתאם לתנאים המפורטים בזיכרון הדברים, אלא שאז החלה זו בהעלאת מיני טענות תוך שהיא דוחה שוב ושוב את החתימה.

כאשר הזמן חלף והמבקש הבין כי המשיבה חוזרת בה מהסכם, פנה המבקש לעו"ד הלן דורפמן, אשר כאמור הגישה בקשה לבית המשפט שם טענה בין היתר כי זיכרון הדברים והסכם השכירות, מהווים סיום של המו״מ שהתנהל בין הצדדים, דבר אשר ניתן אף ללמוד מן העובדה שכאמור, בתקופת הביניים הסכים המבקש לשאת בתשלום דמי שכירות על מנת לבצע את השינויים או ההתאמות בדירה ואף השקיע כספים רבים בביצוע העבודות ובהתאם לנסיבות אשר פורטו לעיל, הרי שאין ספק כי זיכרון הדברים והסכם השכירות שבא בעקבותיו יצרו קשר משפטי מחייב בין הצדדים, אותו הפרה המשיבה ברגל גסה.

"יש להורות על אכיפת ההסכמים שבין הצדדים, בדרך של מתן צו המורה למשיבה לבצע את כל הפעולות הדרושות לצורך אכיפת ההסכם, באופן בו בכפוף לתשלום התמורה בהתאם להסכמות הצדדים, תגרום זו לכך שהמבקש ירשם כבעלים של הדירה כהגדרתם להלן, כאשר המקרקעין נקיים מכל חוב או שיעבוד או עיקול או זכות כל צד שלישי, למעט זכויות הקשורות במבקש", כתבה עו"ד דורפמן בבקשה.

לדברי עוה"ד דורפמן: "מזה שנים שהלקוח שלי מתגורר בדירה ונוהג בה כבשלו, הוא השקיע סכומים נכבדים בשיפוץ הדירה ובהתאמה שלה לצרכיו, כאשר ברור לכל כי ברגע בו יירשמו הזכויות בנכס יחתם הסכם המער. התנהלותה של המשיבה נגועה בחוסר תום לב משווע והיא, ככל הנראה,  מנסה להתנער מהסכמות וההתחייבויות, על מנת לשפר את מצבה בהסכם שלא כדין".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עו"ד הלן דופרמן שלחו וואטסאפ