נושא הטרדות המיניות מציף את המציאות שלנו מאז ומתמיד, אולם בעבר העניין הושתק ולא קיבל ביטוי חיצוני בשל סיבות תרבותיות שעודדו את השתקת הנושא. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים וגברים מודעים לחומרה שבהטרדה מינית, אבל עדיין מתקשים לסמן את הגבול שבין הטרדה מינית ובין ביטוי לסיטואציה חברתית לגיטימית כגון חיזור, בדיחות הדעת, גילוי חיבה ועוד.

הקושי מתחדד אף יותר בסביבת עבודה שמזמנת לנו אינטראקציה חברתית אינטנסיבית אשר לא פעם נמצאת רוויית מתחים ומזמנת התקשרויות שגולשות מחוץ לשעות העבודה. איך בכל זאת נדע שהאינטראקציה שלנו עם האחר נכללת בגדר הטרדה מינית?

עורכי הדין יגאל גבאי וסיגל בר אל (צילום: יח''צ)
עורכי הדין יגאל גבאי וסיגל בר אל (צילום: יח''צ)

קו הגבול בין התנהגות או חיזור לגיטימיים נבחן לפי ההקשר שבו התרחש האירוע כמו גם היחסים בין הצדדים ונסיבות נוספות שנלוו לו, כלומר במקרים של טענות להטרדות מיניות במקום העבודה, יש לבחון כל מקרה לגופו בהתייחס לחוק "למניעת הטרדה מינית". 

על אף הנסיבות המיוחדות של כל מקרה החוק מקל עלינו באמצעות שש הגדרות שהוא מציג להטרדה מינית . 

גבאי בר אל מונים את שש ההגדרות המנויות בחוק

  1. מעשים מגונים - מעשה "שמטרתו גירוי, סיפוק, או ביזוי מיני". כלומר, כאשר עובד או עובדת נוגעים בעובדים אחרים כשמטרת המגע היא להגיע לגירוי מיני. 
  2. סחיטה באיומים כאשר המעשה הוא בעל אופי מיני – כאשר עובד מאיים על עובדת אחרת כי יפרסם תמונה הפוגעת בצנעת הפרט שלה, או מכריח אותה לבצע אקט מיני כלשהו, בתמורה להישארותה במקום עבודה, לקידום מעמדה וכו'. סחיטה באיומים מהווה עבירה פלילית ועונשה הוא עד שבע שנות מאסר בפועל, ובמקרה שבו המאוים ביצע את המעשה שנדרש לו במסגרת הסחיטה באיומים, העונש בגין המעשה הוא עד תשע שנות מאסר בפועל.
  3. הצעות מיניות חוזרות ונשנות, כלומר יותר מפעם אחת בנסיבות שבהן המוטרדים הביעו את סירובם, והבהירו כי אינם מעוניינים בהצעות אלו. כאן חשוב לציין כי במצב שבו ההצעות נעשו במסגרת של יחסי מרות , כלומר בין בעל תפקיד לבין עובד שנמצא תחתיו – הצעות אלה תיחשבנה להטרדה מינית גם אם העובד לא הביע סירוב.
  4. גם הצעות שניתן לגזור מהן אופי מיני נחשבות להטרדה. דוגמה לכך ניתן למצוא בסיטואציה שבה מנהל מציע לעובדת שלו פגישה עסקית בשעה עשר בלילה בבר חשוך.
  5. התייחסות למיניות האדם – התייחסות זו יכולה לבוא לידי ביטוי גם באמצעות כינויים אשר מגדירים את הנטייה המינית של המוטרד כגון "הומו".
  6. פרסום צילום או סרטון מיני ללא הסכמת העובד – האיסור חל על שני הצדדים : על המפיץ ועל המקבל. במקרה זה ניתן להגיש תלונה במשטרה.

הטרדה מינית היא עבירה פלילית ועוולה אזרחית. המשמעות היא שניתן לפתוח בהליך פלילי או ניתן להגיש תביעה אזרחית בבית הדין לעבודה או בבית משפט אזרחי. ייתכנו מקרים שיצדיקו פעולה משפטית בשני המישורים, בהתאם לנסיבות המקרה.

צעדים ראשונים לעובד שחווה הטרדה מינית

בשלב הראשון יש להגיש תלונה לאחראי על מניעת הטרדה מינית במקום עבודה – החוק מחייב למנות אחראי שתפקידו לערוך בירור ראשוני.

בתום הליך הבירור, על הממונה להציג דו"ח מטעמו אשר יכלול סיכום של בירור התלונה וקביעה אובייקטיבית לעצם קיומה של הטרדה – האם הייתה או לא הייתה הטרדה מינית, ובהתאם לקביעה ייתן את המלצותיו למעסיק. 

על המעסיק  להחליט אם הוא דוחה את הדו"ח או מקבל את ההמלצות המפורטות בו ולפעול באחת או יותר מהאפשרויות הבאות:

  • לנקוט בכל פעולה שמטרתה מניעת הטרדה מינית כגון הרצאה, הרחקת עובד  ושינוי סביבת עבודה.
  • לקיים הליך משמעתי כנגד המטריד לצד הפעלת סנקציות כגון מניעת קידום, הורדה בדרגה, אולם בהתאם לתקנון מקום העבודה.
  • ישנם מקרים שבהם המעסיק לא ינקוט בכל פעולה.

על המעסיק חלה החובה להודיע על החלטתו בנדון גם לעובד שנפגע וגם לממונה על הטרדות מיניות וכן יאפשר למוטרד לעיין בדו"ח או למסור לו העתק.

במקרה של היעדר התייחסות ניתן לפתוח בהליך משפטי. הפיצוי בגין הטרדה מינית ללא הוכחת נזק הוא 120,000 ₪.

לפני כל פעולה חשוב להתייעץ עם עו"ד מומחה לתחום על מנת לבחון את כל האפשרויות המשפטיות ולהחליט באיזה הליך לנקוט, עם איזה שלב להתחיל ואיך להתנהל מול המעסיק.

משרד גבאי –בר אל, הוא משרד עורכי דין המתמחה בדיני משפחה, בדיני עבודה ובמשפט אזרחי. הוא הוקם על ידי עוה"ד סיגל בראל ועוה"ד יגאל גבאי. שניהם מגשרים מוסמכים ובעלי הכשרה לשמש דירקטוריונים בחברות. גבאי בר אל הגיעו להצלחות מרשימות בכל תחומי הייצוג של המשרד.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של משרד עו"ד גבאי בראל לחצו כאן

ליצירת קשר עם משרד עו"ד גבאי בראל שלחו וואטסאפ