כפי שעולה מהפרסומים של כלי התקשורת שנכחו באולם, החקירה הנגדית של העדה הדס קליין החלה בהבעת תקווה מצד עו"ד חדד למסלול משותף נעים, אלא שזמן קצר לאחר מכן הוא זכה להערות על הטון בו הוא משתמש מהעדה נציג הפרקליטות והשופטים גם יחד.

חקירה נגדית היא הלב של כל משפט מתנהל, למעשה אם היא מתנהלת נכון, היא זו שמאפשרת בפעם היחידה והאחרונה, לשמוע גרסה של עד בלי שיעטפו אותה, יעצבו אותה או ישנו אותה עורכי דינו. לעמדתי, בחקירה נגדית טובה אנחנו למעשה מנהלים עם העד שיחה "כנה מלב ללב".

עורכת הדין שני ליבמן (צילום: מירי וינטר סטודיו מליש)
עורכת הדין שני ליבמן (צילום: מירי וינטר סטודיו מליש)

ישנן שתי מטרות לעורך הדין בחקירה הנגדית והן להפריך את גרסת הצד שכנגד וכן לחזק את גרסת הצד אותו העורך דין מייצג.

לכל חקירה ישנם 5 כללים חשובים:

  1. לכל עד שנחקר יש גישה שמותאמת לו
    אם למשל מדובר על עד מניפולטיבי/ שקרן או בעל אינטרס אזי מדובר בעד שאין כל טעם לחקור אותו באגרסיביות כי הוא מצוי בעמדת "התגוננות" מהרגע שהוא עולה לדוכן העדים.
     
    ישנם גם עדים שאינם מורגלים לעולם המשפטי, לאולמות בתי המשפט לחקירת ראשיות או נגדיות. יכול להיות שמדובר בעד שנתקל במערכת המשפט בפעם הראשונה, ועל כן כל בלבול קטן או העמסה על ההליך המחשבתי שלו תוציא אותו מאיזון.
     
    ישנם כל מיני סוגי עדים אשר משתנים גם בהתאמה לסוגי ההליך המשפטי. (למשל, בהליך שמתנהל בבית משפט לענייני משפחה, העדים לרוב יהיו יותר אמוציונאליים), על כן, חשוב מאד לזהות את סוג העד ולבנות את החקירה הנגדית לאותו עד ככה שתגייס אותו לעדות ותגרום לו לתת לנו את המידע אליו אנו חותרים.
  2. חקירה נגדית היא לעולם משתנה ומתפתחת בזמן אמת
    הגדרת המטרה של החקירה היא אקוטית וכך גם הכנת כל השאלות ובנייתן באופן מותאם, אך ההקשבה לתשובות היא זו שתקבע את התפתחות החקירה, הקצב שלה ושינוי הטקטיקה במקרה הצורך לעיתים אף באמצע עדות.
  3. לא יכולה להתקיים ולהתבצע חקירה נגדית טובה ללא הכרת כל מילה ומילה בכל החומר המשפטי והאישי המונח לפנינו
    הטעות הגדולה ביותר שעורכי דין עושים כהכנה לחקירה נגדית היא להסתפק בכתבי טענות עיקריים! חייב להכי כל כתב טענות שמצוי בתיק. לעשות מחקר על העד ועל מערכות היחסים שלו עם הנוכחים בחדר וככל הניתן עם אחרים.
  4. בניית הנרטיב
    כדי שחקירה נגדית תוכל למלא אתת מטרותיה, היא חייבת לבנות נרטיב, גם בשאלות וגם באופן בו הן בנויות כדי שהתשובות יוגשו באופן שיחזק ויתמוך בנרטיב.
  5. חשיבות שפת הגוף
    עדים מגיעים לדוכן מוכנים וחמושים במשפטים ומילים שהוכנו להם מראש. המפתח לקריאת עד הוא בשפת הגוף שלו. אפשר לגרום לכל אחד להגיד כל דבר, אבל שפת הגוף שלנו והתזוזות של הפנים לא משקרים לעולם. תשומת לב נכונה לפנים ולתזוזות של העד, יכולה לפצח חקירה נגדית, לפעמים יותר מכל שאלה שנשאל.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד שני ליבמן לחצו כאן

ליצירת קשר עם עו"ד שני ליבמן שלחו וואטסאפ