לא קיבלתם שכר בזמן? קיבלתם רק חלק ממנו או שלא קיבלתם דבר? חשוב שתדעו שיש מה לעשות בעניין וכי תוכלו לתבוע את זכותכם, כמו גם פיצויים על הלנת השכר בבית הדין האזורי לעבודה. במדריך זה נסביר כיצד לעשות זאת. 

הלנת שכר מתרחשת כאשר עובד שהיה אמור לקבל שכר עבור עבודתו לא קיבל אותו או קיבל חלק ממנו. 

עורך הדין עמיר אושפיז (צילום: יח''צ)
עורך הדין עמיר אושפיז (צילום: יח''צ)

סעיף 9 לחוק הגנת השכר, תשי"ח-1958, קובע כי שכר עבודה המשתלם על בסיס של חודש ישולם עם תום החודש בעדו הוא משתלם. במציאות הקיימת בשוק העבודה בישראל, שכר עובד משולם בין היום הראשון ליום התשיעי בחודש.

במידה והשכר לא שולם עד ליום התשיעי, רשאי העובד לתבוע את מעסיקו על כך ובנוסף לתבוע קבלת פיצויים על עצם הלנת השכר, החל מהמועד בו היה המעסיק צריך לשלם את השכר, כלומר מסוף החודש שהשכר משולם עבורו.

חשוב לדעת כי הלנת שכר כוללת רכיבי שכר המשולמים עבור חגים, פריון עבודה, שעות נוספות ותשלומים אחרים המגיעים לעובד עקב עבודתו ובמשך עבודתו. יחד עם זאת, תשלומים בגין החזרי הוצאות או זכויות נלוות, כמו הוצאות טלפון, החזר הוצאות נסיעה, אש"ל, דמי הבראה אינם בגדר שכר עבודה לצורך חישוב פיצויי ההלנה.

כיצד תובעים על הלנת שכר?
במידה ולא קיבלתם את כל הכסף המגיע לכם מהמעסיק, אתם זכאים לתבוע את זכויותיכם, כמו גם פיצויים בגין הלנת השכר, במסגרת כתב תביעה שיוגש בפני בית הדין האזורי לעבודה, בהתאם לאיזור השיפוט בו נמצא מקום העבודה. תביעה בגין שכר עבודה שלא שולם ניתן להגיש עד 7 שנים מהמועד בו היה על המעסיק לשלם את השכר, אם חלפו 7 השנים– חלה התיישנות. ככל והתביעה הוגשה בתוך 60 יום מהיום שבו קיבל העובד את השכר המולן או בתוך שנה  ממועד ההלנה (כאשר השכר לא שולם) ניתן יהיה במסגרת כתב התביעה גם לדרוש פיצוי עבור הלנת השכר.

איזה מסמכים צריך?
לשם הגשת התביעה יש צורך למלא טופס "תביעה לתשלום פיצויי פיטורים/שכר עבודה/זכויות סוציאליות אחרות". את הטופס תוכלו למלא באופן עצמאי וגם ניתן להיעזר בעו"ד המתמחה בדיני עבודה שיסייע לכם בכך. הטופס כולל, בין היתר, את פרטי העובד ואת פרטי המעסיק. עליכם להקפיד ולמלא את כל פרטי החברה כולל מספר ח.פ. וכתובת. בנוסף, תתבקשו לפרט את הגדרת תפקידכם, משך הזמן שהועסקתם במקום, בסיס השכר, מדוע הפסקתם לעבוד במקום ואת דרישות הפיצויים בשל הלנת השכר. 

ככל שתצרפו יותר הוכחות, תיעוד המוכיח את גרסתכם ואת טענותיכם, הדבר יטיב עמכם ויסייע בקבלת התביעה על ידי בית הדין לעבודה.

את התביעה עליכם להגיש במזכירות בין הדין לעבודה בשני עותקים (ועותק נוסף לכל נתבע). אין צורך בתשלום אגרה משום שיש פטור מכך בתביעות הלנת שכר. 

חישוב הפיצויים
חוק הגנת השכר קובע את חישוב סכום הפיצוי על הלנת שכר. ישנן שתי אפשרויות לחישוב הסכום, והגבוהה ביניהן היא זאת שתקבע. 

  1. פיצוי בסך של 5% מהשכר המולן עבור השבוע הראשון של עיכוב בתשלום ופיצוי בסך של 10% מהשכר המולן עבור כל שבוע נוסף של עיכוב בתשלום או חלק ממנו.
  2. הפרשי הצמדה בגין התקופה שמועד התשלום החוקי למועד התשלום בפועל, בצירוף 20% על הסכום הכולל של השכר המולן והפרשי ההצמדה כאמור בעד כל חודש שבתקופה האמורה.

ניהול המשפט
תביעות עד לסכום של 31,300 שקלים ידונו בבתי הדין לעבודה במסגרת הליך דיון מהיר שנועד לקצר את ההליכים המשפטיים. במסגרת הליך זה צפוי דיון אחד בלבד עד למתן פסק הדין של בית הדין. אם מדובר בתביעה על סכום גבוה מכך, הדיונים בו יתנהלו בהליך רגיל. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il