האם אנחנו יכולים לתכנן כיום מי יחליט עבורנו כשכבר לא נוכל לעשות זאת בעצמנו? האם ניתן לקבוע כבר היום מי יהיה אחראי על ענייננו הכספיים ומי על ענייננו הבריאותיים? התשובה היא כן, ואין כמו ההווה כדי לקבוע את העתיד. ייפוי כוח מתמשך הוא העתיד שלנו ועל כך במדריך שהכנתי.

במקרים בהם אדם אינו יכול ומסוגל לדאוג לענייניו, הבריאותיים ו/או הרכושיים, בדרך קבע או באופן זמני, ימנה בית המשפט אדם אשר יהיה מוסמך לדאוג לענייניו במקומו ובשמו, ובשפה המשפטית "אפוטרופוס". המינוי ייעשה רק כאשר בית המשפט שוכנע כי האדם אינו מסוגל לנהל את ענייניו, ועל כן נדרש מינוי אפוטרופוס לגוף ו/או לרכוש .

עורכת הדין מורן אלסאיג בני (צילום: יפעת יוגב)
עורכת הדין מורן אלסאיג בני (צילום: יפעת יוגב)

לפרטים נוספים אודות עו"ד מורן אלסאיג בני לחצו כאן

מינוי אפוטרופוס לגוף נדרש כאשר אדם אינו יכול לדאוג לענייניו הבריאותיים בשל היותו במצב הכרתי שאינו מאפשר לו לקבל החלטות בענייניו הבריאותיים, ו/או אינו צלול בדעתו, ו/או אינו בריא בנפשו, ו/או בשכלו.

בעבר, נטלה המדינה חלק לא קטן בניהול עתידם של אנשים ברגע שהגיעו למצב שכבר לא יכלו לקבל החלטות בענייניהם ובוודאי שלא לנהלם. המדינה עשתה זאת במקומם והיא זו שקבעה בעבורם מי יעשה זאת ובאיזה אופן.

בשנים האחרונות המצב הזה השתנה ואנו יכולים לבחור מי יטפל בענייננו כשכבר לא נוכל, ולא להיות נתונים לחסדי המדינה. כל אחד רשאי לזכות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונותיו הוא. ייפוי כוח מתמשך זו אחת הדרכים לממש זכות זו.

ייפוי כוח מאפשר לנו לקבוע מי ינהל את ענייננו האישיים, הרפואיים, הרכושיים וכן הלאה. באמצעות חתימה על המסמך, יפה מיופה הכוח בשמנו, בהתאם להוראתנו. החוק מאפשר כי ניתן לייפה כוחם של מספר אנשים לעניינים השונים בהתאם לרצון החותם.

כל אדם מעל גיל 18, תושב ישראל, בעל מסוגלות להבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך, מטרותיו ותוצאותיו, רשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך. חרשות, עיוורון, מוגבלות שכלית או כל מגבלה אחרת אינה מסכלת את הזכות לערוך ייפוי כוח מתמשך, וכל אחד מעל גיל 18 שהינו תושב ישראל זכאי להתאמות ולהנגשה בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

במידה ויש ספק כי המגבלה מונעת מהאדם מלממש את זכותו, הוא יוכל לקבל חוות דעת מומחה שתבחן את מסוגלותו לחתום על המסמך.

על מיופה הכוח להיות בגיר ואיש אמונך. הוא יוכל להתמנות רק לאחר שקרא והובא לידיעתו תוכן ייפוי הכוח, והוא הביע הסכמה לשמש בעבורך כמיופה כוח בעת כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך.

במידה ומייפה הכוח אינו מעוניין בכך שהאפוטרופוס הכללי יפקח על מיופה הכוח, המדינה והאפוטרופוס הכללי לא יעשו זאת. על כן, מומלץ למנות "מיודעים" שלמעשה הם אלו שיפקחו על מיופה הכוח כי פועל בהתאם לסמכויות שניתנו לו ובהתאם להוראות שניתנו על ידך.

בפני מי נערך ונחתם ייפוי הכוח המתמשך?

ייפוי כוח מתמשך נערך בפני עורך דין שעבר הכשרה והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי, ורק בפניו, אתה, מיופה הכוח רשאי ומחויב לחתום.

עו"ד מורן אלסאיג, הוסמכה לערוך ייפוי כוח מתמשך, אליו היא נדרשת רק לאחר בירור הרצונות והיכולות של מייפה הכוח. במידה ולאחר פגישה מתקבלת המסקנה כי ייפוי כוח מתמשך הינו החלופה המשפטית המתאימה והטובה ביותר, ייערך המסמך תוך הבהרת הנושאים שניתן לכלול בייפוי הכוח, לדוגמא: עניינים אישיים, עניינים רכושיים ועניינים רפואיים, החובות של מיופה הכוח ומנגנוני הפיקוח עליו, אפשרויות ביטול ייפוי הכוח ועוד.

לאחר חתימת על ייפוי הכוח המתמשך תפעל עו"ד אלסאיג להפקדת ייפוי הכוח בפני האפוטרופוס הכללי, לאחריה יינתן אישור הפקדה לאחר בדיקת תקינותו של ייפוי הכוח.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עו"ד מורן אלסאיג לחצו כאן

ליצירת קשר עם עו"ד מורן אלסאיג בני שלחו וואטסאפ