תתחדשו! קיבלתם את המפתחות לדירה החדשה שכנראה רכשתם כשהיתה "על הנייר" בלבד ועכשיו כשאתם נכנסים לגור בה אתם מגלים לא מעט ליקויים. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד גיל אלימלך לחצו כאן

חוק המכר ותכליתו
בהתאם לחוק המכר (דירות) חלה חובה על כל קבלן או יזם שמכר דירה לתקן את ליקויי הבניה שהתגלו בה לאחר מסירתה לידי הרוכש,וזאת תוך פרק זמן סביר בהתאם לחומרת הליקויים. 

חשוב לדעת כי גם בחוזה המכר שנחתם בין הקבלן לבין הרוכשים  אסור להתנות על הוראות חוק המכר שחוקקו במטרה להגן על רוכשי הדירות. ככל שעולה קונפליקט לעניין תיקון של ליקוי הבניה בשל הסרת אחריות בסעיפי ההסכם, יש להשוות בין חוזה המכר להוראות חוק המכר. 

עורך הדין גיל אלימלך (צילום: מיכל קושרוב)
עורך הדין גיל אלימלך (צילום: מיכל קושרוב)

מה הם ליקויי בניה?
ליקויי בניה הוא הפער הפיזי בין מה שהובטח לרוכש בהסכם המכר ובעיקר במפרט הטכני המהווה חלק מהותי בו למה שקיבל בפועל. 

בעוד שאת הליקויים הגלויים כדוגמת אריחים פגומים ניתן לזהות כבר במעמד קבלת החזקה בדירה הרי שעלולים להיות בדירה גם ליקויים נסתרים כדוגמת בעיות צנרת איטום ורטיבות ועוד, שיתגלו רק בעתיד. 

תקופת הבדק
בדיוק מסיבה הזו נקבעה בחוק תקופת הבדק. בזמן קצוב זה אחראי הקבלן לתקן כל ליקוי שמתגלה בנכס, אלא אם כן יוכח כי הליקוי נגרם באשמת הרוכש.תקופת הבדק נעה משנה ועד לשבע שנים, תלויה בסוג הליקוי ומפורטת בתוספת לחוק המכר (דירות) והאחריות להוכיח כי הליקוי נגרם באשמת הרוכשים מוטלת על הקבלן. 

לאחר מכן, מתחילה תקופת אחריות הנמשכת שלוש שנים. בתקופה זו רוכש הדירהיהיה זה שיישא בנטל ההוכחה כי האחריות לליקוי הבניה היא של הקבלן. 

מה האחריות שלכם הרוכשים?
לא רק לקבלן יש אחריות גם עליכם מוטלת אחריות מכח החוק - לעדכן את הקבלן על גילוי ליקויים בדירה. 

ככל שהרוכש הודיע על הליקויים בתוך שנה ממועד המסירה הוא זכאי לתיקון מהקבלן. לאחר תקופה של שנה ממועד המסירה, הרוכש מחויב להודיע על כל ליקוי שהתגלה בדירה ולא היה ניתן לגלותו באמצעות בדיקה סבירה.

בנוסף, מוטלת על הרוכש חובה לאפשר לקבלן לבצע תיקונים בדירה בטרם הגשת תביעה בגין ליקויי בניה.במקרה והקבלן לא ביצע את התיקונים בדירה או שתיקן שלא לשביעות רצון הרוכש, יכול הרוכש להגיש תביעה לבית המשפט.

ומה לגבי פיצויים?
פגמים ואי התאמות בדירה שלא ניתן לתקן או כאשר הקבלן אינו איבד את זכותו לבצע את התיקונים עשויות לזכות את הרוכש בפיצויים. סביר להניח כי תביעה מעין זו, המוגשת בבית משפט אזרחי בהתאם לסכום התביעה, בד"כ לא תעזוק בליקויי בניה בלבד אלא תוגש בצירוף לדרישת לפיצויים בגין ראשי נזק נוספים כמו ירידת ערך הנכס, ליקויי בניה שלא ניתן לתקנם, איחור במסירת הנכס, עוגמת נפש בגין הפרת הסכם המכר ועוד. 

מומלץ להיות מלווים בעורך הדין מקצועי ובעל התמחות ספציפית בליקויי בנייה ועדיף לפנות אליו כבר בשלב איתור הליקויים על מנת שיסייע בהתנהלות מול הקבלן, ועל מנת שיכין אתכם להתמודדות משפטית מול מי, אשר סביר להניח, מתמודד בשגרה מול תביעות רבות מסוג זה, והכל על מנת להבטיח עבורכם את התוצאה המיטבית. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il 

ליצירת קשר עם עו"ד גיל אלימלך שלחו וואטסאפ