עובדים שכירים רבים מקבלים תוספת שכר גלובלית עבור השעות הנוספות שהם עובדים מדי חודש. מצד אחד מדובר ברצון של העובד והמעסיק לוודאות בנוגע לשכר החודשי, אך לעיתים ייתכן מצב כי העובד עבד שעות רבות מעבר לתוספת שהוא מקבל. האם מדובר בתשלום חוקי ולגיטימי? האם הוא משפיע על ההפרשות הפנסיוניות של העובד וכיצד? 

עורך הדין דוד בר חוה (צילום: יח''צ)
עורך הדין דוד בר חוה (צילום: יח''צ)

בהתאם לפסיקה של בתי הדין לעבודה, תשלום שכר גלובלי עבור רכיב של שעות נוספות הוא לגיטימי,  אך עליו לעמוד במספר תנאים. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד דוד בר חוה לחצו כאן

ראשית, ההחלטה על מתן התוספת מונחת על כתפי המעסיק. הוא רשאי, בהתאם לשיקול דעתו, להורות על מתן תוספת שכזו אולם על העובד להסכים לכך. 

תנאי נוסף, על פי הפסיקה, הוא שהגמול עבור השעות הנוספות יהיה הוגן וסביר, בהתאם לשעות הנוספות שמשקיע העובד בכל חודש. 

פרט לכך, על התשלום עבור השעות הנוספות להופיע כרכיב נפרד מהשכר הרגיל. בתי הדין קבעו עוד כי על המעסיק לנהל מעקב אחר היקף השעות שמבצע העובד בפועל. 

התנאי האחרון הוא כי הן השכר והן הגמול, עומדים בדרישות החוק, וכי רכיב השכר לא נמוך משכר המינימום. 

שעות נוספות והפרשות לפנסיה

חשוב לדעת כי משום שהרכיב של השעות הנוספות אינו מחושב ביחד עם השכר הרגיל של העובד, אין חובה למעסיק להפריש בגין רכיב זה הפרשות פנסיוניות. יחד עם זאת, המעסיק והעובד יכולים לקבוע בהסכם ביניהם כי הרכיב יחושב אחרת. בנוסף, יתכן כי במסגרת הסכם קיבוצי של העובד במקום העובדה יש החלטה שונה בעניין וכן יופרש סכום בגין רכיב זה.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאתעל אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עו"ד דוד בר חוה לחצו כאן