לפי חוק הירושה כל אדם כשיר משפטית וצלול בדעתו רשאי לערוך צוואה, לקבוע בה באיזה אופן יחולק רכושו אחרי פטירתו ולהחליט מי יהיו יורשיו. 

מרבית בני האדם הינם בעלים של נכסים מסוגים שונים ובכלל זה נכסי מקרקעין, כלי רכב, חסכונות וזכויות שונות בעלות ערך כספי. נוסף על כך, חלקם מחזיקים בבעלותם גם פריטים בעלי ערך אומנותי, רגשי, משפחתי או דתי אשר אין יכולת להעריך אותם. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד גיל אלימלך לחצו כאן

מאחר ובהיעדר צוואה תחולק הירושה ע"פ סדר היורשים הקבוע בדין, הרי שבאמצעות עריכת צוואה יוכל האדם לשלוט בחלוקת רכושו לאחר פטירתו. צוואה אשר נערכת בצורה ברורה ועומדת בכל דרישות החוק עשויה למנוע סכסוכים משפטיים בקרב היורשים. 

עורך הדין גיל אלימלך (צילום: מיכל קושרוב)
עורך הדין גיל אלימלך (צילום: מיכל קושרוב)

מי יכול לערוך צוואה? 
הכשרות לעריכת צוואה נתונה לכל אדם בגיר מעל גיל 18 אשר לא הוכרז פסול דין או כמי שלא מבין בטיב צוואה רשאי לערוך צוואה. בית משפט רשאי להכריז על אדם כפסול דין אם הוא לוקה בליקוי שכלי או במחלת נפש והוא אינו מסוגל לדאוג בעצמו לענייניו. אדם שלא מבין בטיב צוואה הוא אדם שאינו מודע או מבין את משמעות עריכת הצוואה בעקבות פגיעה או מחלה.

מתי כדאי לערוך צוואה?
על אף שהטבע האנושי דוחה את העיסוק במוות ובמה שעתיד לקרות אחריו, הרי שהברכה עד 120 היא בגדר תקווה בלבד, ואין לדעת מה צופן העתיד, כך שתחילת החיים הבגירים ובעיקר הזוגיים הינו מועד מומלץ לעריכת צוואה. יחד עם זאת ישנם מקרים בהם החשיבות משמעותית יותר כדוגמת ידועים בציבור, גרושים, בעלי ממון רב.  

איך עורכים צוואה תקפה ומחייבת?
בחוק מוכרות ארבע דרכים שונות לעריכת צוואה תקפה ומחייבת:

  • צוואה בכתב יד - צוואה בכתב יד הינה צוואה שכל כולה בכתב ידו של המצווה ואסור להדפיס אותה. הצוואה תכלול גם את תאריך כתיבתה ואת חתימת המצווה, והכל בכתב ידו של המצווה.
  • צוואה בעדים - צוואה בפני עדים נחשבת למקובלת יותר ונעשית בדרך כלל על ידי עורך דין.המצווה מחויב להצהיר בפני שני עדים כי זוהי צוואתו ולחתום עליה בפניהם. גם העדים יצטרכו לחתום על הצוואה במעמד ההצהרה של המצווה כי הוא חתם על המסמך.
  • צוואה בפני רשות - צוואה בפני רשות נעשית בד"כ בפני שופט, דיין או נוטריון. במקרה כזה, הצוואה תיאמר על ידי המצווה או שתוגש על ידו להקראה על ידי אחר כשהמצווה מצהיר כי זו צוואתו והוא מבין את תוכנה.
  • צוואת שכיב מרע – במקרה שבו אדם נמצא על ערש דוי הוא רשאי לצוות בעצמו בעל פה את צוואתו בפני שני עדים. העדים נדרשים להעלות על הכתב את נסיבות עריכת הצוואה, לרשום את תוכנה ואת מועד עריכתה. לאחר מכן העדים מחויבים למסור את זיכרון הדברים שהעלו על הכתב לרשם הירושות בהקדם האפשרי.

למרות שאין כל מניעה חוקית, חשוב לפנות לעורך דין לשם עריכת הצוואה על מנת להבטיח כי היא אכן תשקף את רצונו של המצווה וכדי למנוע מאבקי ירושה בעתיד, אשר יכולים לגרום הן להפסדים כלכליים והן לקרע משפחתי. 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il 

ליצירת קשר עם עו"ד גיל אלימלך שלחו וואטסאפ