הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

חשבנו שמסים זה תחום אפור ומשעמם, של אנשים מעונבים ועיתונות כלכלית עד שהגיעו הסלבס ופיזרו עליו אבק כוכבים. כעת ניצבת במרכז הבמה הזמרת הקולומביאנית שאקירה, בת זוגו לשעבר של כדורגלן העל פיקה, החשודה בהעלמת הכנסות של 14.5 מיליון אירו. בימים האחרונים מדווח כי התביעה דורשת עבורה 8 שנות מאסר, ובעוד הכדור עובר להכרעת בית המשפט - זה הזמן להבין מתי הפכו סוגיות המס בעולם הגלובאלי הפכו למעניינים. 

עורכת הדין נאוה הנס (צילום: דור סבג)
עורכת הדין נאוה הנס (צילום: דור סבג)

שאקירה, מרתה סטיוארט, אייל גולן ובר רפאלי הם דמויות המוכרות לכולנו. אבק כוכבים עוטף אותם מכל כיוון. נראה שהם חיים את החלום שרבים מאיתנו היו רוצים לחיות: הם מדגמנים יופי, הצלחה, פרסום, ריזורטים יוקרתיים במקומות אקזוטיים, מטוסים פרטיים, מותגי על, מסעדות יוקרה ומה לא.

אנחנו קוראים עליהם בעיתונות וברחבי הרשת ואנחנו נהנים ללמוד עליהם ולדמיין את עצמנו במקומם. המציצנות הפכה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, נרצה או לא נרצה, ויעידו על כך שלל תוכניות הריאלטי השוטפות את המסך.

ביום יום, מסים זה תחום אפרורי, שמדברים עליו בעיקר בעיתונות הכלכלית ובדרך כלל מקשרים אותו, לחליפות, רואי חשבון, משקפיים ועורכי דין מעונבים, מרבית האוכלוסייה, מעדיפה להתרחק מהמיסים, כמו מאש וחלילה מלהיתקל, בגורמים האוכפים את תשלומם. 

המפגש של שאקירה וכל האייקונים עם רשויות המס בארץ ובעולם, הופך את הדיון בתחום המיסים ל"סקסי", במובן של כולם פתאום מתעניינים, בסוגיות המיסוי ונכנסים לקרוא בשקדנות, את הכתבות.

למעשה, ההסתבכויות "לכאורה" עם רשויות המיסים, רק מתדלקות את ה"חולמים הצעירים" וממריצות אותם ,להגשמת החלום המיוחל שהוא "החיים הטובים בהתגלמותם".

שאקירה בזוגיות עם פיקה, שחקן ברצלונה, אז גם מי שלא מתעניין בשאקירה נכנס לכתבות, שחקני ליגת על כידוע, הם חלום של מיליוני הורים וילדים, שכבר מגיל צעיר, מתלבשים במדי המשחק שלהם. יש את אלו שמגדילים לעשות ונרשמים לקבוצות כדורגל, עוד לפני שהתחילו ללכת, מצטיידים במאמנים פרטיים ומה לא. משקיעים משאבים רבים, כדי להפוך למסי או לרונאלדו הבאים.

אז כששמות כאלה, מתקשרים לסוגיית מס, אפילו הנושא "המשמים" הזה לכאורה, תופס כותרות ולא בכדי.

בני עשרה, שלא פותחים עיתון או ספר פתאום מתעניינים בסוגיות מיסוי, אין ספק שמדובר בצעד מבורך במובן הזה.

מצד שני, היות ומדובר במודלים לחיקוי, ייתכן שהרצון לחקותם יכול להניח את הזרעים שיגרמו להם להתחכם בעתיד ולמצוא דרכים יצירתיות, להשמיט הכנסות.

העלמת המיסים במקרים האלה מקושרת לתחכום עבירות של "הביוקר" והעיניים הצעירות מתחילות להבריק, כי האייקונים האלה לשיטתם, בטוח יודעים מה הם עושים, שהרי לא במקרה, הם חיים את החלום.

שאקירה במקרה הזה, בניגוד לאייקונים שחתמו על עסקאות וככל הנראה בהמלצת היועצים היקרים שלקחה, כפרה בחשדות המיוחסים לה וכעת היא עומדת לנהל משפט, כדי להוכיח את חפותה, ללא ספק המאפיינים האולטימטיביים, לתסריט הוליוודי וספר בבילוגרפי לצד הפרשייה, מתבקשים.

החשדות לכאורה, הם שהעלימה הכנסות בסך 14.5מיליון יורו בין השנים 2012 ל-2014, עת שהתגוררה בברצלונה עם בן זוגה לשעבר, הכדורגלן ג'רארד פיקה ושני ילדיהם.

לטענת התובעים, נמנעה שאקירה לשלם את מיסיה למדינה במהלך פרק הזמן ההוא, אף ששהתה בספרד יותר מ-200 ימים בכל שנה ולפיכך נחשבה לתושבת ספרד.

מנגד, גרס צוות ההגנה של הזמרת, כי מקום מושבה הקבוע באותה תקופה היה דווקא איי הבהאמה, אולם גרסה זו לא התקבלה בבית המשפט. למעשה, השופט הסכים עם הטענה כי הזמרת ואנשי הכספים שלה נעזרו במקלטי מס מחוץ לספרד בניסיון להעלים את מקורות ההכנסה שלה בשנים הללו.

מדובר בסכומים דמיוניים למרבית האוכלוסייה ועל כן מציתים את הדמיון.

הסוגיות כאמור, נוגעות ל"שאלת התושבות" בעולם הגלובאלי שאנשים עוברים בשגרה בין המדינות. כאן עולה השאלה תושבת של איזו מדינה, מבחינת המיסוי, הייתה שאקירה. קרי, איפה צריכה שאקירה לשלם מס.מדובר ששאלה שעולה בבתי המשפט הכלכליים, חדשות לבקרים מזה שנים רבות ובמרבית המקרים לא מגיעה לכותרות.

בימים האחרונים דווח כי התביעה דורשת להטיל על שאקירה 8 שנות מאבר בפועל. נותר לנו רק להמתין ולראות איזה סוף יינתן לסיפור הזה: האם שאקירה תצא זכאית בסופו של ההליך או שמא תורשע ותחליף את השמלות הנוצצות במדי אסירה -הכדור עובר להכרעת בית המשפט.

לביקור באתר של עו"ד נאוה הנס לחצו כאן
לביקור בעמוד הפייסבוק של עו"ד נאוה הנס לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).