הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962, מאפשר לאדם לערוך "ייפוי כח מתמשך. מטרת התיקון היתה להרחיב את האוטונומיה של האדם הפרטי ולאפשר לו לתכנן מראש את עתידו ולקבוע כיצד יתנהלו חייו אם וכאשר, חס וחלילה, יגיע למצב שבו אינו יכול לקבל החלטות או לנהל את ענייניו ולהעמיד חלופה לאפוטרופסות.

לפרטים נוספים אודות עו"ד יעל בן דוד לחצו כאן

בניגוד לייפוי כוח רגיל הפוקע בזמן חוסר כשירות האדם, ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקף דווקא כאשר אדם חדל להבין בדבר שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך. 

עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: אלי נווה)
עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: אלי נווה)

את מי ניתן למנות ולאילו נושאים? 
לממנה יש שיקול דעת להחליט אילו עניינים ירצה לכלול בייפוי הכוח המתמשך והוא יכול למנות אדם או מספר אנשים שיהיו מיופי הכוח לנושא אחד מסוים או למספר נושאים שונים:

  • בפן הרפואי – לצורך ביצוע וקביעה של בדיקות, מעקבים רפואיים, אשפוזים, הסכמה לניתוחים ופעולות רפואיות, צילומים, בדיקות הדמיה ועוד.
  • בפן הרכושי – טיפול בחשבונות בנקים, כספים, תיקי השקעות, נכסים, שכירויות, מתן הלוואות, מתנות ועוד.
  • בפן האישי – התנהלות מול רשויות הרווחה, דיור מוגן, פעילויות תרבות ופנאי ועוד.
  • יתרונותיו של ייפוי כח מתמשך
  • מהירות ויעילות - הליך קצר ופשוט אשר כדי מצריך הצהרה שהממנה אינו כשיר בצירוף אסמכתא ואינו מחייב קבלת אישור של בית המשפט כדי שייכנס לתוקף. 
  • עצמאות ושליטה - על-ידי עריכת ייפוי כוח מתמשך, הממנה קובע באופן מדויק מי יטפל, מתי וכיצד בענייניו השונים - במקרה שיאבד את הכשירות לעשות כן.
  • מניעת סכסוכים משפטיים עתידיים - בייפוי כוח מתמשך, הממנה מגדיר וקובע מראש מי יהיה אחראי לטפל עבורו ובאילו נושאים. קביעה זו עשויה למנוע חילוקי דעות ומריבות משפחתיות בנוגע לנושאים הטעונים טיפול ולזהות האדם שיטפל בהם.

מי מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך?
רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת מטעם האפוטרופוס הכללי, מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך. על מנת שהמסמך יהיה תקף, יש להפקיד אותו אצל האפוטרופוס הכללי. 

בזמן שעו"ד עורך ייפוי כוח מתמשך, חלה עליו החובה להסביר לממנה את המשמעויות המשפטיות של ייפוי כוח מתמשך, מהן האפשרויות השונות לייפוי כוח מתמשך ומהם הנושאים שניתן להתיייחס 

חשוב לציין כי על אף שרבים סבורים שייפוי כוח מתמשך מיועד לבני הגיל השלישי הרי שאף אחד מאיתנו אינו יודע מתי חלילה יאבד את כושרו ויכולתו לדאוג לענייניו השוטפים ועל כן מדובר במסמך החיוני לכל.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).