הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בירור העובדות על מנת לקבוע האם אלו מגלות עבירות מין שבוצעו על ידו בגופן של מתלוננות בעת שאלו שהיו חסרות הכרה, או שהיו אלו דווקא יחסי מין מוסכמים בין סוכן העל, שהוא גם גבר נאה מאוד,  לבין דוגמניות "וואנאביז", כבר לא רלבנטי.

משפטו העתידי, ככל שיהיה, בין כותלי המשפט, כבר לא ישנה בכלום. שי אביטל כבר הורשע ונגזר דינו בבית המשפט של הרשתות החברתיות, ואין שום סיכוי שיימצאו השופטים האמיצים לסטות מפסק הדין המרשיע של הציבור. שופט או שופטת שיעזו לזכות את אביטל, אפילו מאחד מהאישומים, יימצאו את עצמם תחת סכילה, ולא מן הנמנע שזאת תהיה פיזית ולא רק מילולית.

עורך דין פלילי אלון ארז (צילום: תומס)
עורך דין פלילי אלון ארז (צילום: תומס)

מהרגע שחלק מהמתלוננות, שבעצמן הן מובילות דעת קהל, פרסמו את גירסתן לאינטראקציות שלהן עם הסוכן, עבור מגישים בכרים בתקשורת, זכויותיו המשפטיות וחזקת החפות לה הוא זכאי התבטלו כלא היו.

הגדיל והתבטא איש תקשורת, שהיה ממובילי "המצוד" נגד הסוכן, שטען, כי על הפרקליטות להגיש כתבי אישום בגין כל תלונה ותלונה שהוגשה נגד הסוכן, ולא רק בגין התלונות שהפרקליטות מצאה בהן טעם משפטי אמיתי, ושעליהן התבססה בקשת ההסגרה. זאת לטענת איש התקשורת הבכיר, כי הרי מדובר במשפט ציבורי, וככזה הראיות הופכות לשוליות. ברגע שהציבור וגיבורי המקלדת קבעו עובדות חזקות בשטח, אין מקום לדקדוק משפטי בראיות, הציבור רוצה את דמו של שי אביטל, ואל למשפטנים להפריע.

כנראה שיש הרבה אנשי תקשורת בארץ, שהסרטים הדוקומנטריים שנעשו בשנתיים האחרונות בעניינם של ג'פרי אפשטיין, וודי אלן ודומיניק שטראוס קאהן, עשו להם חשק ותיאבון, להטביע את חותמם כעיתונאים דגולים חושפי פשעים, ורק אל תפריעו להם עם כל הדיבורים על זכויות משפטיות להן זכאי כל אדם, גם חשוד בעבירות מין חמורות.

עניינו של שי אביטל הוא רק סימפטום לבעיה מטרידה ביותר, של שיפוט חפים מפשע בידי הציבור, שצפה כל אימת שמצטברות יותר משתי תלונות מצד נשים נגד "ידוען", בגין ביצוע עבירות מין. מרגע זה, ועוד בטרם "הוא קיבל את יומו בבית המשפט", יכולתו של ה"ידוען" להגן על עצמו היא אפסית, גם אם יש לו את האמצעים לשכור את שירותיהם של עורכי הדין הפליליים הטובים והמנוסים ביותר. 

הפיתרון לבעיה זאת, שרק הולכת ומחריפה, היא שינוי חקיקתי מיידי, שיאסור פרסום פרטים אישיים של מי שהם בסטטוס של חשודים בלבד. ברור לי, שרוב הציבור יתנגד לפתרון שהצעתי, אבל אחרת, כל הבסיס של המשפט הפלילי, לפיו כל אדם הוא חף מפשע עד שהוכחה אשמתו בבית המשפט, יתרסק. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לפרטים נוספים אודות עו"ד אלון ארז

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).