הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

"זיכרון דברים" הוא מעין חוזה ראשוני אשר מטרתו היא לתעד את ההסכמות הראשוניות בקשר לעסקה, אך ללא פירוט מלא של כל תנאיה. החתימה נועדה על מנת להבטיח את הרצינות של הצדדים לעסקה עד שיגיעו לחתימה על הסכם מלא.

במקרה והעסקה מתקדמת כמתוכנן, אין כל בעיה, אבל במקרה של סכסוך בין הצדדים, הרי שכל טענותיהם מתבססות על מסמך זה בלבד.  

הבעיות העלולות להיגרם כתוצאה מחתימה על זיכרון דברים 
"זיכרון דברים" הוא הסכם מחייב לכל דבר ועניין - בפסיקה נקבע כי על-מנת שהסכם יהיה מחייב, עליו לקיים שני תנאים מצטברים – גמירות דעת ומסוימות. כאשר מדובר בהסכם למכר מקרקעין, נדרש כי הסכם יעשה בכתב כאשר הפרטים החיוניים והמהותיים בעסקה: פרטי הצדדים, פרטי הנכס, המחיר, התשלומים ומועד המסירה יהיו מוסכמים על הצדדים.

לפיכך, אי עמידה בתנאיו של "זיכרון הדברים" עלולה להיחשב כביטול חוזה קניה ולחשוף את הצדדים אף לתביעה של ניהול מו"מ בחוסר תום לב. בנוסף, מאחר ומדובר בהכם לכל דבר ועניין ניתן לתבוע פיצויים מכוחו ולהקדים בגינו  תשלומי מיסים שהיה ניתן לבצע במועד מאוחר אלמלא נחתם. 

עורך הדין גיל אלימלך (צילום: מיכל קושרוב)
עורך הדין גיל אלימלך (צילום: מיכל קושרוב)

בנוסף, אפשרות החתימה על "זיכרון" דברים, שבד"כ נעשית על ידי הצדדים, ללא ייעוץ משפטי, מונעת מהרוכש לבצע את כל הבדיקות הדרושות לו. בין אם מדובר על בדיקות הנוגעות לנכס עצמו כמו משכנתאות, עיקולים ושעבודים שרשומים על הנכס ובין אם מדובר על בדיקות הקשורות ליכולת הכלכלית של הרוכש ואפשרותו לעמוד בתשלומים במועד. 

אם אתם רוצים לקשור את הצד השני אליכם, אך טרם סיימתם לגבש את כל ההסכמות הנחוצות והבדיקות המתחייבות על מנת לחתום על הסכם מכר, מומלץ שתעגנו את כל ההסכמות בקשר לסכומים ולמועדי התשלומים בינכם בעל פה ותתנו את החתימה על ההסכם בהגעה של עורכי הדין לנוסח שיהיה מוסכם על שני הצדדים.  

לפרטים נוספים אודות עו"ד גיל ונוטריון אלימלך לחצו כאן

אם בכל זאת נאלצתם לחתום על זיכרון דברים 
התנו את רכישת הדירה בתוצאות בדיקת המצב הרישומי, המשפטי והתכנוני של הנכס.  רשמו במפורש כי המסמך הוא לצרכי מו"מ בלבד ואינו מחייב אתכם לרכוש את הנכס. קיבעו פרק זמן סביר לחתימה על העסקה.

הקפידו שסכום הפיצוי שתידרשו לשלם בגין הפרה יהיה נמוך. במידה ואתם נאלצים לתת מקדמה דרשו שהיא תופקד בנאמנות אצל עו"ד ושהיא תועבר למוכר רק לאחר החתימה על הסכם. הכניסו הסתייגות לעניין רישום הערת אזהרה על בסיס החתימה על זיכרון הדברים, אלא רק לאחר חתימה על העסקה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).