הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

״לכל היותר״, כך לפי שקלאר, ״מהוות עבירות אלה פגיעה באסתטיקה של הציבור אך לא בבטחונו, ולכן לא קמה עילת מעצר של מסוכנות לציבור״. 

ערר שהגיש עו״ד שקלאר בשם לקוחו התקבל לאחרונה בבית המשפט העליון, והלקוח, נאשם בעבירות אינוס קטינה וסחיטה באיומים, שוחרר בתנאים מגבילים, בניגוד להחלטת מעצר עד תום ההליכים של בית המשפט המחוזי מרכז.  

הנאשם נעצר במסגרת מבצע ללכידת פדופילים ברשת, שערכה המשטרה באמצעות סוכנת משטרתית, שהתחזתה לקטינה, ודובבה גברים רבים לשיחות סקס, במהלכן הורו לה לבצע בעצמה עבירות מין ושלחו לה תמונות מיניות של עצמם או של אחרים בתנוחות מיניות. 

הנאשם נעצר עד תום ההליכים, לאחר שתסקיר שרות המבחן קבע שהינו מסוכן לציבור ודחה כל אפשרות של חלופה. 

בית המשפט המחוזי מרכז קבע שעבירות מין ברשת, אף שאינן יוצאות מגדר שיחות בלבד, ואינן עוברות לעולם האמיתי, מקימות מסוכנות לציבור הקטינות, ובהעדר חלופה - לא ניתן לשחרר את הנאשם. 

מבצע קשקשת ברשת
בערר שהגיש עו״ד שקלאר לבית המשפט העליון, טען שקלאר שיש לאבחן בין עבירות מין בעולם האמיתי לזה הוירטואלי. לפי שקלאר, עולם הפנטזיה אינו העולם האמיתי, וברשת אנשים מתחפשים לדמויות שונות ומשונות ומרשים לעצמם ׳לקשקש את עצמם לדעת׳, כדבריו, ואין לייחס למעשיהם כוונה פלילית. שקלאר כינה את המבצע המשטרתי כולו ׳מבצע קשקשת ברשת׳. 

כמו-כן תקף שקלאר את שרות המבחן בכך שאינו יכול כלל לבחון מסוכנות של נאשם שלא מודה ואינו לוקח אחריות על מעשיו, ובכך פוגע בחזקת החפות העומדת לנאשם בטרם משפט. 

בית המשפט העליון קיבל את טענותיו של שקלאר וקבע כי אכן אסור לשרות המבחן להזקק להכחשת העבירה מפי הנאשם בקביעת מסוכנות וכי על בית המשפט המחוזי לשוב ולבדוק באופן אישי את הערבים והשיב את הדיון לשופט מחוזי אחר, אשר ראיין את הערבים, קבע שהינם טובים ושיחרר את הנאשם בתנאים מגבילים. 

הסניגור, עו״ד יעקב שקלאר, מגיב לדברים:
"פדופיליית רשת, למרות כיעורה, אינה מקימה עילת מעצר של מסוכנות, כל עוד אינה יוצאת מדלת אמותיו של הנאשם לעולם האמיתי. מדובר בתאטרון תחפושות, באתרי סקס, של מתחזים לדמויות ומנהלים שיחות סקס עם זרים, ללא כוונת מימוש, ורק מטעמי פנטזיות וסטיות אישיות. לטעמי, בית המשפט ככלל אינו מבדיל בין פנטזיה למציאות. יחד עם זאת, נקבעה הלכה חשובה, על פיה יש להתעלם מהמלצה שלילית של שירות המבחן, מקום שהוא פוגע בחזקת החפות, ואנו שמחים על התוצאה״.

לביקור באתר של עו"ד יעקב שקלאר לחצו כאן
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).