סיני לוי, תושב קרית יערים בן 50, נעצר הבוקר (רביעי) בחשד שסיפק תעודות הסמכה לעבודה בגובה לעשרות עובדים באתרי בנייה - מבלי שהוכשרו לכך, כך לפי החשד. מעצרו הוארך עד יום שישי. בין הנחקרים המרכזיים בפרשה גם אחיו של דמות ציבורית בכירה לשעבר המחזיק בבעלותו תאגיד כוח אדם.

מעצרו הגיע בתום חודשיים של חקירה סמויה בחשד כי הנפיק אישורים ותעודות הסמכה לגובה לכאורה במרמה לעובדים שלא עברו את ההסמכה כדין, בדגש לעובדים זרים באתרי בנייה. זאת, ברקע גל התאונות החמורות ואף קטלניות באתרי בנייה שאירעו בתקופה האחרונה, בהן פועלים רבים שילמו בחייהם, בעיקר בשל נפילה מגובה או בגין מחדלים וכשלים של מפעילי עגורנים, תוך פגיעה בבטיחות העובדים בתחום הבנייה.

חשד: חתם על תעודות הסמכה לעבודה בגובה לעובדי בניין - מבלי שעברו הכשרה (צילום: דוברות המשטרה)

החקירה הסמויה שהבשילה הבוקר למעצר התנהלה במפלג "פלס" ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) להב 433, ביחד עם מפקחי העבודה של מנהל הבטיחות, זרוע העבודה ומנהל זרים ברשות האוכלוסין וההגירה. זאת, במסגרת המאבק של משטרת ישראל בעבירות פליליות הפוגעות בביטחונם ובטיחותם של העובדים בתחום הבנייה. 

עפ"י החשד, החשוד תושב קריית יערים, בעל חברה להסמכת עבודה בגובה והינו מדריך מוסמך להכשרת עובדים בתחום, הכשיר לכאורה במרמה עשרות עובדים מבלי שעברו הכשרה לכך ואף סיפק להם תעודת הסמכה לאחר שחתם בשמם על התעודות. 

כאמור, במקביל למעצרו של החשוד בוצעה פעילות ובמהלכה עוכבו לחקירה מספר עובדי תאגידי כוח אדם אשר לכאורה היו מודעים לכך ולמעשה איפשרו את השמת העובדים באתרי בנייה ברחבי הארץ. נדגיש כי הנושא מקבל חומרה יתרה שעה שבאתרי הבנייה נפצעים ונהרגים בכל שנה עשרות פועלים כתוצאה מנפילות מגובה, לרבות בתקופה האחרונה. 

עוד עלה החשד כי החשוד ביחד עם יתר המעורבים, פעלו בניגוד לתקנות בטיחות בעבודה בגובה, המחייבות שכל עובד שעובד בגובה יהיה בעל אישור שעבר הסמכה המוגדרת בתקנה ע"י מדריך מוסמך המאושר ע"י מינהל הבטיחות.

היחידה החוקרת שסבורה כי החשוד פעל מתוך בצע כסף מייחסת לו עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, עבירות בטיחות עפ"י פקודת הבטיחות ותקנותיה. 

חקירה זו מצטרפת לתיקים רבים שנחקרו ביחידת פלס במסגרת פרשיות חשיפה בתחום הבנייה בישראל. עד כה נחקרו 50 תיקים במסגרתם נחקרו כ-700 חשודים ועדים, הוגשו 30 כתבי אישום מתוכם 7 חשודים שנעצרו עם כ"א עד תום ההליכים. במשטרה מציינים כי מפלג פלס ימשיך לפעול נגד מחוללי פשיעה בענף הבנייה, במטרה להציל חיי אדם ולמנוע את התאונה הבאה.