הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

מהן פעולותיו של הנוטריון? רובנו מכירים את המושג "נוטריון" אך לא בהכרח יודעים מה המשמעות שלו, מהן הפעולות שנוטריון יכול לבצע ואילו פעולות רק הוא יכול לעשות. עבודת הנוטריון מטרתה לייעל את עבודת ביהמ"ש ולהקל על העומס. חתימה של נוטריון יכולה לא רק לייעל את עבודת בית המשפט אלא את המערכת כולה. חתימה של הנוטריון לוודא אמיתות מסמכים יכולה למנוע את הצורך בהבאת עדים לביהמ"ש ולקצר הליכים באופן משמעותי. 

בתחום דיני משפחה יש לנוטריון תפקיד חשוב והכרחי. הוא יכול לאמת הסכמי ממון בין זוגות או הסכמים אחרים שנחתמו בטרם בני הזוג נישאו, לאשר תרגום של מסמכים שונים או העתקים הנאמנים למקור. 

תפקיד נוסף הוא תרגום נוטריוני. בהליכים שונים, בביהמ"ש ומחוצה לו, מוצגים מסמכים שונים בפני הרשויות או השופטים, שתורגמו משפה אחרת שאינה עברית, שפה זרה. הנוטריון מאשר את המסמך המתורגם ובכך גם מסייע לגורמים שונים לעשות בו שימוש וגם מייעל את המערכת. 

שירותי הנוטריון כוללים ייפוי כוח נוטריוני, אימותי חתימה נוטריוניים שונים וכן אישור העתק צילומי מסמך. בנוסף כולל התפקיד אישור נכונות של תרגום, אישור צוואה (הנערכת לפי סעיף 22 לחוק הירושה), אישור שפלוני נמצא בחיים. נוטריון גם יכול להעיד על מסמך סחיר, לרבות תרגום במידת הצורך, לרשום הערה בדבר ביטול ייפוי כוח או מסמך אחר ולאמת הסכם ממון. 

מי יכול להיות נוטריון? 
אישור נוטריוני נדרש לעיתים קרובות במסגרת הליכים משפטיים והוא בעל חשיבות משפטית רבה, משום שהוא נותן למסמך תוקף משפטי ו"חוסך" את הצורך בהבאת ראיה נוספת לאמיתות המסמך.

מפאת משקלו המשפטי הרב של האישור הנוטריוני, קובע חוק הנוטריונים כללים ברורים, הן באשר למי שרשאי לקבל רישיון נוטריון, הן באשר לסמכויותיו והן באשר למגבלותיו.

לא כל עורך דין יכול להיות נוטריון. בשביל להיות נוטריון חייב עורך הדין לעסוק במקצוע עריכת הדין לפחות עשר שנים. מעבר לכך, החוק מחייב את הנוטריונים בישראל להיות אזרחי המדינה. כמו כן, נוטריון אינו יכול להיות אדם שהורשע בעבירה שיש עמה קלון או הורשע בדין משמעתי. 

כדי לשמש כנוטריון על עורך הדין לעבור הכשרה לימודית ומבחנים בסופם הוא מקבל אישור מוועדה מיוחדת כי הוא יכול לשמש כנוטריון. לצורך עבודתו כנוטריון מקבל עורך הדין מספר רישיון שונה ותפקיד שונה מטעם משרד המשפטים.

נוטריון מתחייב שלא לעשות שימוש בסמכויותיו בענייניו שלו, של עסקיו או מקורביו. כך, שהוא אינו יכול לבצע אימות של מסמך שלו.

גיל אלימלך – עורך דין ונוטריון

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).