הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

הרמת מסך הוא מושג מתחום התיאטרון, אבל לא הרבה יודעים כי מלבד ההקשרים האומנותיים מדובר בכלי משפטי חשוב, המאפשר להגיש תביעה אישית נגד בעל מניות בחברה, למרות שהיא חברה בערבון מוגבל. לעיתים, במקרה של הונאה או מרמה, קיימת אפשרות להרים את מסך ההתאגדות ולתבוע בעל מניות. מי שמכיר את הנושא על בוריו הוא עורך הדין ליאור שבי.

"הרמת מסך היא הליך משפטי לא שכיח, שבאופן עקרוני מנוגד לעיקרון האישיות המשפטית הנפרדת של הקמת תאגיד", הסביר עו"ד שבי. "כאשר מקימים חברה בע"מ, לבעלי המניות יש סוג של חסינות מאחריות אישית ולפעמים מנצלים זאת, אך יש מקרים בהם מתאפשר לבצע הרמת מסך ולתבוע אישית בעל מניות".

כלומר ברוב המקרים אפשר לתבוע חברה אבל לא אדם?
"נכון, מדובר בישות נפרדת מבחינה משפטית במובנים שונים.  לדוגמה, שני שותפים יכולים להקים חברה בע"מ וליצור הפרדה בין החברה עצמה לביניהם, כלומר לבעלי המניות שלה. אם הם מסתבכים ובסופו של דבר החברה הולכת לפירוק, יכול להיות שהם יפסידו הרבה כסף, אבל הנושים לא יתבעו אותם אישית אלא את החברה".

ומתי הכלי של הרמת מסך ייכנס לתמונה?
"בשנת 2005 תוקן סעיף 6 בחוק החברות התשנ"ט - 1999, ונקבעו מצבים שבהם ניתן לתבוע באופן אישי את בעל המניות. זה לא פשוט וצריך להגיע מוכנים עם ראיות המצביעות על כך שאחד מבעלי המניות או שכמה מהם ניצלו לרעה את הישות המשפטית הנפרדת, כלומר את החברה בע"מ. בית המשפט נדרש במקרה רבים כאלה להכריע בין חופש ההתאגדות לבין הזכויות של הנושים".

אפשר לתבוע בכירים בתאגידים גדולים?
"הסיכוי די קלוש. הרמת מסך מתבצעת בדרך כלל מול חברות קטנות יותר, כאשר בית המשפט מזהה שיש ניסיון תרמית או הונאה. למשל בתחום הונאות המסחר הדיגיטליות, בו מתמחה משרדנו, יש תרמיות רבות בתחום של מסחר לא רגולטורי באופציות בינאריות, פורקס, קריפטו, NFT וכו', ובמקרים כאלה ניתן יהיה להרים את המסך ולתבוע אישית את בעל המניות, מכיוון שבעלי המניות והשליטה הונו בזדון את נפגעי המסחר".

עורך הדין ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)
עורך הדין ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)

אתה יכול לתת דוגמה למקרה כזה?
"ב-2009 בית המשפט קבע כי לא היה תום לב מצד בעלי המניות בתיק קיבוץ משמר העמק נ' עו"ד טומי מנור, מפרק אפרוחי הצפון בע"מ. אם בעלי המניות לוקחים סיכון גדול במימון, מה שמכונה מימון דק, ולא יכולים לפרוע את החוב, בית המשפט יכול לפעמים להחליט באופן חריג, כי הדבר לא נעשה בתום לב ולהרים את המסך".

באילו עוד הונאות נתקלת?
"יש לא מעט הונאות מסחר דיגיטליות, למשל בתחום מסחר של פורקס לא רגולטורי, שמתבצעות באמצעות פתיחת חברה בע"מ. הנוכלים מקימים חברה ומקבלים את ההגנה המשפטית שנוצרת על ידי הפרדת הישויות ולכאורה לא ניתן לתבוע אותם באופן אישי. אולם, אם יש תשתית עובדתית מוצקה המעידה על נוכלות או הונאה, נבקש לבצע הרמת מסך ולהראות שצריך לתבוע את האנשים עצמם ולא את החברה, שעלולה במקרים רבים אף להיות חברת קש להסתרת פעילות מסויימת.

נניח שמשקיע הפסיד כסף רב, האם הוא יכול לבצע הרמת מסך?
"כפי שאמרתי, הרמת מסך נדירה למדי. במקרה שמשקיע הפסיד את הונו וחושב שיש קייס לתבוע, אפשר ליצור קשר עם משקיעים נוספים ולראות אם נוצר דפוס חוזר של מעשה נוכלות כזה או אחר. במקרה כזה אני מציע ללקוחות לשקול תביעה אזרחית או תביעה ייצוגית".

לסיכום, מה הטיפ הכי חשוב שאתה יכול לתת בנושא?
"תמיד אני ממליץ להיזהר לפני שמבצעים עסקאות שנראות קלות מדי או שמוצעת תשואה גדולה על השקעה. צריך להישמר מפני מעשי עוקץ ונוכלים שקיימים בכמויות לא קטנות בשוק המסחר הדיגיטלי ולצערי אף בתחומים אחרים. אם נעקצתם ואתם רוצים לתבוע אישית בעל מניות בחברה, זכרו כי הרמת מסך ותביעה אישית נגדם היא  נדירה למדי ויש להוכיח לבית המשפט – כי הייתה תרמית  מכוונת ושום מהלך לא נעשה בתום לב".

לפרטים נוספים אודות עו"ד ליאור שבי לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).