הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

דמנציה היא קשת מחלות חשוכות מרפא וסופניות שבאה לידי ביטוי בתסמונת של ליקויים בתפקודים האינטלקטואליים, ירידה בזיכרון, הפרעות בהתנהגות וכשל בתפקוד יום יומי, ואלצהיימר היא השכיחה ביותר בין מחלות הדמנציה. 

מספרם של חולי אלצהיימר בישראל מוערך בכ-180 אלף. התמודדות עם מחלת האלצהיימר היא התמודדות קשה, הן למי שחלה וגם לבני המשפחה, שנאלצים לראות את האדם המוכר והאהוב משתנה לנגד עיניהם, ולא לטובה. היא גם כרוכה בלא מעט בירוקרטיה, אם זה לדאוג לעובד/ת זרה, לשקול אפשרויות השמה בדיור מתאים, ובל נשכח לפנות לביהמ"ש ולהתמנות כאפוטרופוסים, ואז לעבוד ולפעול מול משרד המשפטים והאפוטרופוס הכללי. 

עורכת הדין הילה צאירי (צילום: יח''צ)
עורכת הדין הילה צאירי (צילום: יח''צ)

נקודת המוצא היא שטיפול באדם דמנטי היא קשה מספיק, מבלי להכביד עליה עם בירוקרטיה מיותרת. כאן ייפוי כוח מתמשך נכנס לתמונה ומקל באופן מאד משמעותי על בני המשפחה.

מהו ייפוי כוח מתמשך?
ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שמאפשר לבחור מראש, מי יהיה האדם שיטפל בי ויקבל במקומי החלטות, כאשר אני לא אהיה מסוגל. 

ואם לא עורכים ייפוי כוח מתמשך מראש?
במקרה כזה, ימונה עבורי אפוטרופוס על ידי בית המשפט. 

מהם החסרונות במינוי אפוטרופוס?
יש לא מעט; צריך לפנות לבית משפט, דבר שכרוך בלא מעט בירוקרטיה וזמן. במקרה שישנן מחלוקות בין בני המשפחה, את מי צריך למנות, הפניה הלכאורה "תמימה" לביהמ"ש יכולה להוביל מאבק משפטי בין בני המשפחה. מקרה נפוץ הוא למשל במקרה של זוג בפרק ב', שם בן.ת הזוג רוצים להמשיך ולטפל בבן.ת זוגם, אך נתקלים בהתנגדות של הילדים מפרק א'. 

לאחר קבלת צו מבית המשפט, צריך לפעול מול האפוטרופוס הכללי ולהגיש דו"ח על נכסיו, רכושו, הכנסותיו והוצאותיו של מי שמונה לו אפוטרופוס. בנוסף יש להגיש דו"ח עדכני כל שנה, והאפוטרופוס הכללי רשאי לדרוש מסמכים ונתונים נוספים. כך למשל האפוטרופוס יכול לדרוש הפרדת חשבונות של בני זוג, שלאחד מהם מונה אפוטרופוס, לבקש דין וחשבון מדוע הוּצְאַה הוֹצָאַה מסוימת ועוד. מדובר בבירוקרטיה רבה ומסורבלת. והחיסרון העיקרי הוא שמכיוון שהאדם כבר אינו בשכלו, אין דרך לשאול או לדעת, מה חשוב לו, ואיך הוא היה רוצה שיטפלו וידאגו לו. 

איך פותר ייפוי כוח מתמשך את הבעיה?
אם נערך מבעוד מועד ייפוי כוח מתמשך, כאשר בן המשפחה מאבד את צלילות דעתו, אין צורך לפנות לבית משפט ואין פיקוח של האפוטרופוס הכללי, כך שחלק גדול מהבירוקרטיה לא קיים, וחשוב מכך, אותו אדם מחליט עבור עצמו מה יקרה כאשר הוא לא יהיה בשכלו, ומי יהיה האדם אשר יקבל את ההחלטות עבורו: את מי למנות? באלו עניינים? כיצד עליהם לפעול? ועוד. הדגש בייפוי כוח מתמשך הוא רצונו של מייפה הכוח, ולכן הוא רשאי להשאיר הנחיות מקדימות כיצד הוא רוצה שיטפלו בו וידאגו לו. 

כל אחד יכול לערוך ייפוי כוח?
כל אדם שיכול להבין מה המשמעות של עריכת ייפוי כוח מתמשך יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך. 

גם מי שחלה באלצהיימר?
השאלה איננה אם האדם חולה או לא, השאלה היא האם האדם מסוגל (בשלב המחלה בו הוא נמצא), להבין מה המשמעות של ייפוי כוח מתמשך, והאם הוא מסוגל להביע את רצונו מי הוא רוצה שיטפל בו. בהחלט אפשרי שאדם בתחילת המחלה עדיין יכול להביע את רצונו. במידה וכן – הוא צריך לערוך ייפוי כוח מתמשך, אך יש להצטייד בחוות דעת של מומחה שמאשרת כי האדם מבין את המשמעות. 

טיפ חשוב? 
כאשר עורכים ייפוי כוח מתמשך, עלינו לקבל ממי שעורך את ייפוי הכוח הנחיות מקדימות, כיצד הוא רוצה שינהגו בקרות אירוע מסוים, לאחר שייפוי הכוח הופעל, כלומר שהאדם לא בשכלו. אחת השאלות שנשאלות היא 'האם תרצה לעבור להתגורר בדיור סיעודי, או להישאר בבית?' רוב האנשים עונים 'בבית'. בבוא היום על מיופיי הכוח לפעול בהתאם להנחיות אלה. ובכן מאד חשוב להשאיר גמישות ושיקול דעת למיופיי הכוח. חלק מהאנשים מביעים את משאלת ליבם, אך לא מבינים את המשמעות של המצב או המחלה. לא פעם אנשים שחולים באלצהיימר, אינם ישובים ללא זוז. לעיתים המחלה יכולה להתבטא באלימות קשה, ביעותי לילה הכוללים צעקות ועוד. 

עוה"ד הילה צאירי

ליצירת קשר עם עו"ד הילה צאירי לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).