הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

סעיף 56 לחוק הירושה קבע כי במקרה שאדם נפטר והניח אחריו מי שזקוקים למזונות, הם יקבלו את המזונות מן העזבון. "הניח המוריש בן זוג, ילדים או הורים והם זקוקים למזונות", "זכאים הם למזונות מן העזבון לפי ההוראות, בין בירושה על פי דין ובין בירושה על פי צוואה". כל ילד קטין ,ילד נזקק ואשת המנוח ימשיכו לקבל את המזונות. 

הבעיה מתעוררת כאשר מדובר בבני זוג ידועים בציבור, ללא ילדים ובנסיבות שבהן בן הזוג שנפטר לא הכליל את בת הזוג בצוואתו, ולמעשה לא הותיר לה דבר.

לפרטים נוספים אודות משרד עו"ד גבאי בראל לחצו כאן

במקרה זה חשוב לדעת כי עדיין ניתן לקבל "מזונות אישה" לידועה בציבור, אולם על המבקשת לעמוד בשני מבחנים מצטברים: המבחן הראשון הוא להוכיח כי הייתה ידועה בציבור על פי המבחנים הנוהגים בפסיקה, והמבחן השני הוא "מבחן הנזקקות", כלומר להראות כי בהיעדר מזונות לא תוכל האישה לקיים את צרכיה הבסיסיים. בגדר מבחן זה יש להראות כי המנוח דאג לכל צרכיה הכלכליים, והיא הייתה סמוכה על שולחנו.

אין הכרח שבני הזוג יהיו רשומים כידועים בציבור הואיל וגם לבית המשפט ישנה הסמכות לקבוע את מעמדם האישי, אולם מומלץ לבצע רישום מסודר באמצעות פנייה למוסד לביטוח לאומי , וכך ההליך המשפטי יהיה פשוט יותר.

לבית המשפט נתונה הסמכות להחליט האם המזונות ישולמו בתשלום חד פעמי או באמצעות תשלומים חודשיים.

ניתן בכל שלב להגיש בקשה להגדלת דמי המזונות או להפחתתם ( תלוי מי מגיש), ובית המשפט יבחן אם התקיימו נסיבות המצדיקות את הבקשה.

כדי לקבל מזונות מעיזבון או להגיש בקשות במסגרת הליך זה חובה להיוועץ קודם עם עורכי דין שתחום עיסוקם הוא דיני משפחה ומעמד אישי.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il