הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בית המשפט השלום בירושלים גזר על נאשם, כבן 30 שגרם לתאונת דרכים קשה בה נפצע נהג אחר, עונש קל במיוחד של פסילה למשך 6 חודשים ו-120 שעות של"צ, לאחר שבא כוחו, עו"ד יאיר בן שטרית, הצליח לשכנע את בית המשפט להורות על מחיקת האישום של נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, והוביל למחיקתה של העבירה החמורה שיוחסה לנאשם בכתב האישום - נהיגה בשכרות. בעקבות כך, הודה והורשע הנהג בעבירות של נהיגה בקלות ראש, נהיגה משמאל לקו הפרדה רצוף והתנהגות הגורמת נזק וגרימת חבלה של ממש. השופט שניאור, הורה לנאשם לפצות את המתלונן שנפגע כתוצאה מנהיגתו בסכום של 2,000 שקלים, אך נמנע מלהטיל עליו קנס בשל מצבו הכלכלי. 

על פי המתואר בכתב האישום, בדצמבר 2019, בשעות הבוקר, נהג הנאשם ברכב בכביש 60, באזור שיפוט ירושלים, בכביש דו סטרי, נתיב אחד לכל מסלול. המסלולים מופרדים על ידי קו הפרדה רצוף. בשלב מסוים, נהג הנאשם ברשלנות, במהירות בלתי סבירה ובאופן שמנע ממנו את השליטה ברכב, וכתוצאה מכך סטה למסלול הנגדי והתנגש חזיתית ברכב שבא מולו. כתוצאה מהתאונה, ניזוקו הרכבים והנאשם נחבל בגופו. כמו כן, נהג הרכב המעורב נחבל בחבלות של ממש שכללו שברים בחוליה צווארית, ניתוחים תחת הרדמה מלאה ואשפוזים. בכתב האישום המקורי נטען כי הנאשם נהג תחת השפעת אלכוהול וסמים ומשכך יוחסה לו עבירה של נהיגה בשכרות.

עורך הדין יאיר בן שטרית (צילום: דניאל יחזקאל)
עורך הדין יאיר בן שטרית (צילום: דניאל יחזקאל)

לאחר הקראת כתב אישום ב"כ הנאשם, עו"ד יאיר בן שטרית טען והציג בפני השופט מספר דברים שלאחר מכן, ביהמ"ש הורה על מחיקת אישום בעבירת השכרות מכתב האישום, וכתוצאה מכך נותרו בכתב האישום עבירות אחרות הכוללות נהיגה בקלות ראש, עבירה שגרמה לחבלה של ממש, נהיגה משמאל לקו הפרדה רצוף, התנהגות הגורמת נזק. 

הצעיר הודה במיוחס לו, וציין בביהמ"ש כי כבר ביום התאונה הבין את טעותו והביע צער על הפגיעה במתלונן. יצר קשר עם משפחת המתלונן על מנת לדרוש בשלומו. בביהמ"ש סיפר הנאשם, כי לו אישה ופעוט כבן 3, כי במהלך השנים האחרונות הוא סובל מבעיה רפואית הפוגעת בשגרת חייו והגורמת לו לכאבים רבים. 

שירות המבחן המליץ על הטלת צו של"צ עבור הנאשם, שהינו נעדר עבר פלילי, והמליץ גם להפנות אותו להליך טיפולי. מנגד, טענה התובעת, נציגת המדינה בטיעונים לעונש כי הנאשם במעשיו פגע בערך המוגן של הפגיעה בביטחון הגוף ופגיעה בשלום הציבור, זאת לאור רשלנותו ולאור החבלות הקשות שנגרמו למתלונן. המאשימה, התביעה המשטרתית ביקשה להשית על הנאשם את העונשים הבאים: מאסר בעבודות שירות למשך 5 חודשים, פסילה שלא תפחת מ-18 חודשים, מאסר ופסילה על תנאי וקנס ופיצוי למתלונן.

מנגד,  עו"ד בן שטרית טען כי מתחם ענישה נמוך בהרבה ועומד בין פסילת המינימום הקבוע בחוק - 3 חודשים ועד 6 חודשים. לדבריו, במקרה דנן יש לחרוג ממתחם העונש לאור לקיחת האחריות וחסכון בזמן שיפוטי יקר. כמו כן יש לקחת בחשבון כי סבתו של הנאשם נהרגה בתאונת דרכים ובשל כך מקפיד הנאשם על נהיגה זהירה. ב"כ הנאשם הפנה למצבו הכלכלי הקשה של הנאשם וכן הגיש לביהמ"ש מסמכים רפואיים המלמדים על מצבו הרפואי הקשה של הנאשם ועל היותו מוכר כנכה על ידי הביטוח הלאומי.  

השופט שניאור, ציין בגזר הדין כי הערך החברתי שנפגע מהעבירות שביצע הנאשם הוא שמירה על חיי אדם, הגנה על שלום הציבור ופגיעה בביטחון משתמשי הדרך. "בנהיגתו הרשלנית", כתב, "העמיד הנאשם את ציבור משתמשי הדרך בסכנה אשר התממשה עת גרם לתאונת דרכים בה נחבל המתלונן. מידת הפגיעה בערך המוגן היא ברף הנמוך. מחד למתלונן נגרמו בלט ושברים בחוליות הצוואר אשר דרשו ניתוח, ואולם מאידך לא נטען כי עבר שיקום ממושך או נותר עם אחוזי נכות". עוד ציין השופט כי מידת הרשלנות היא ברף הבינוני.  

השופט קבע מתחם ענישה של בין 5 חודשי פסילה ועד 12 חודשים, לצד צו של"צ, פיצוי לנפגע העבירה וכן רכיבי ענישה צופה פני עתיד. השופט התחשב בנטילת האחריות והבעת החרטה תוך הודעה וחסכון בזמן שיפוטי יקר, בחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות, כמעט 3 שנים, בנסיבותיו האישיות של הנאשם ובין היתר מצברו הרפואי והזדקקותו לרכב בשל מגבלותיו, בעובדה שהביע נכונות לבצע עונש של"צ ולהתנדב בקהילה. 

"נתתי דעתי", כתב השופט בגזר הדין, "לפגיעה הצפויה לנאשם שהינו נכה, הקים משפחה לאחרונה ועל כך שהעונש מהווה גם פגיעה במשפחתו. ואולם, אין להתעלם מחומרת העבירות, מתוצאתן והאינטרס הציבורי במקרה דנן גובר".

בגזר הדין השופט קיבל את טיעוניו של ב"כ הנאשם עו"ד בן שטרית, וגזר על הנאשם עונש של פסילת נהיגה למשך 6 חודשים, ופיצוי לנהג המעורב בסך 2,000 ₪, וריצוי של 120 שעות של"צ, אך לא יישא כלל בתשלום קנס בשל מצבו הכלכלי.

סנגורו של הנאשם, עו"ד יאיר בן שטרית מסר בתגובה: "אני מברך את החלטת בית המשפט הנכבד שקיבל את עמדתנו והתחשב בגזירת העונש ובכך מרשי ניצל מענישה מחמירה מאד לרבות עבודות שירות".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עו"ד יאיר בן שטרית שלחו וואטסאפ