הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד, כשמדי שנה מאובחנות מעל 5,000 נשים עם סרטן שד בישראל. היום כבר ברור שגילוי מוקדם מציל חיים וכי שמירה על אורח חיים בריא מפחיתה את הסיכון לחלות במחלה. חודש המודעות לסרטן השד הוא גם הזדמנות טובה לחדד עבור אלו שמתמודדות עם המחלה מה הן הזכויות המגיעות להן מהמדינה ובכלל. 

עורכת הדין חנה בן יהודה (צילום: מושיק ברין)
עורכת הדין חנה בן יהודה (צילום: מושיק ברין)

קצבה מהביטוח הלאומי
הביטוח הלאומי משלם קצבה חודשית, בהתאם למצבה של האישה ולאחוזי הנכות שנקבעו לה. משך תשלום הקצבה משתנה בהתאם לתוכנית הטיפולים של המטופלת ובחלק מהמקרים ניתן לבקש להאריך תקופה זו. 

במידה והמטופלת עוברת טיפולים כימותרפיים, במסגרת תוכנית הטיפולים שנבנתה עבורה, הרי שהיא גם זכאית לקבל קצבת שירותים מיוחדים מהביטוח הלאומי. מדובר בקצבה בשיעור של 50% בסכום של 1,527 שקלים. 

לפרטים נוספים על עו"ד חנה בן יהודה לחצו כאן

גם מקופת החולים מגיעות לחולות הסרטן זכויות, בין השאר החזר כספי עבור רכישת פאה והחזרים עבור הנסיעות לטיפולי הכימותרפיה וההקרנות. קופת החולים מקנה גם הנחה בטיפולי שיניים משמרים ומשקמים. תעריפי ההחזרים וההנחות משתנים מקופה לקופה. 

במידה ועברת ניתוח כריתה ללא שחזור, על משרד הבריאות לממן את הפרוטזה ואת החזייה המותאמת. הזכאות להחזר כספי עבור התותבת היא אחת לשנתיים והזכאות לחזייה היא חד פעמית.

סרטן השד מקנה הנחה בארנונה?
במידה ונקבעה נכות כללית, ייתכן ונכות זו תוביל לזכאות במיסי ארנונה. את גובה ההנחה קובעת הרשות המקומית ויש לבדוק את מידת הזכאות, כמו את התנאים וגובה ההנחה מולה. 

איך לקבל תג חניה לנכה?
בתנאים מסוימים, יכולה מטופלת להיות זכאית לקבל תג חניה לנכה, כמו גם פטור מאגרת רישוי. הדבר תלוי בגובה הנכות שנקבעה על ידי הביטוח הלאומי ובתנאים נוספים. יש לבדוק את הזכאות מול משרד התחבורה ולהגיש לו בקשה לקבלת תג נכה במידת הצורך. 

האם ניתן לפטר מי שעוברת טיפולים?
על פי החוק, במידה ועובדת אינה יכולה להגיע למקום העבודה בשל מחלתה, היא יכולה לנצל את מלוא ימי המחלה שברשותה. בפרק הזמן הזה המעסיק אינו יכול לפטר אותה וגם לא יכול לבקש או לדרוש ממנה להגיע לעבודה. 

פטור ממס הכנסה
שלטונות מס הכנסה עשויים לפטור מתשלום מס על הכנסות בשל המחלה, זאת בתנאי שאחוזי הנכות הרפואית של המטופלת עומדים על  90% ומעלה לתקופה של 185 ימים לפחות. הפטור יינתן למשך תקופת הנכות שנקבעה למטופלת.

ייתכן ובשל המחלה, המטופלת גם זכאית לפיצוי בגין אובדן כושר עבודה. מדובר בפיצוי המגיע דרך ביטוח פרטי במסגרת קרן הפנסיה. הביטוח על אובדן כושר עבודה עקב מחלה יכסה עד לסכום של 75% מהשכר הממוצע של החולה. בכדי לקבל את התשלום יש לפנות לחברה בה מתנהלת קרן הפנסיה. כמו כן חשוב לזכור כי על פי רשויות המס מדובר בהכנסה מעבודה ועל כן תשלום זה מחויב במס.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור בעמוד הפייסבוק של עו"ד חנה בן יהודה לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).