הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בספטמבר 2019 נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי וחולל רפורמה של ממש בכל התחום של פשיטות רגל וחדלות פירעון בקרב אנשים פרטיים וחברות. חקיקת החוק מציבה את שיקומו של החייב במרכז התמונה ומקנה לו כלים ומשאבים על מנת שיצא לדרך כלכלית חדשה. 

מאחורי הרפורמה עמדה ההכרה בכישלון הליכי פשיטות הרגל שהיו נהוגים בעבר, אלו, כך הסתבר, העמיקו את הבור הכלכלי של החייב ובמקום לסייע לו לצאת ממנו, רק הגדילו את גודל הבור והעצימו את המשבר הכלכלי בו הוא נתון. 

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מנסה לשנות את התמונה העגומה, להחזיר את החייב למסלול חיים ללא חובות, תוך שיקומו הכלכלי. דבר שצפוי לאפשר לו לפתוח דף נקי ללא חובות. 

עורכת הדין איריס שריקי (צילום: שי בראל)
עורכת הדין איריס שריקי (צילום: שי בראל)

החוק החדש "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי" מעניק למעשה הגנה רחבה לאדם פרטי שנקלע לחובות ומעוניין להגיע להסדר עם נושיו. בין השאר, מאפשר החוק לאשר את הסדר הנושים אליו הגיע היחיד (החייב), וזאת גם אם לא כל הנושים הסכימו להסדר זה. בכך מונע החוק מנושים בעלי אינטרסים מלפגוע בבעל החוב בדרכו לשיקומו הכלכלי. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד איריס שריקי לחצו כאן

אף שהרפורמה באה לקראת היחיד, אין זה אומר שהוא מוגן לחלוטין. התנהלות לא ראויה מצידו של היחיד, עלולה לגרור סנקציות שונות וזאת כדי שלא יהיה מי שניצל את ההליך לרעה. כך, למשל, ביוני אשתקד, קבע ביהמ"ש העליון, בפסק דין תקדימי רע"א 663/21 שייח יוסף מנאר נ. הממונה על הליכי חדלות פירעון- מחלקת ערעורים, כי במידה והתנהלות היחיד בהליך חדלות הפירעון תוביל לביטול ההליך נגדו, אזי, הוא לא יוכלו לפתוח בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ללא תקופת צינון. משמעות הדבר כי חייבים שההליך בעניינם בוטל לא יזכו לתקופה המגנה על חייבים בהליכי פשיטת רגל ויוכלו לפעול נגדם בדרישות לעיקול או בהליכים משפטיים. 

"אין להלום מצב", קבעו שופטי העליון, "שבו יחיד אשר בוטל הליך חדלות פירעון בעניינו מחמת מחדליו, יוכל לזכות לאלתר בהגנות המוקנות נוכח ההליך". 

המסקנה היא כי במידה והיחיד פועל בתום לב, ובאמת ובתמים רוצה לצאת מהבור הכלכלי אליו נכנס, הרפורמה החדשה בחוק עשויה לסייע לו לצאת מאותו הבור ואף לטפס מעלה. זאת, במידה ומדובר במי שפועל בהתאם להנחיות בעלי התפקיד ולהחלטות בית המשפט ומי שלא עושה כן, יישאר מאחור.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).