הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

שיתוק מוחין מתרחש בעקבות נזק שנגרם למוח בזמן התפתחות העובר במהלך תקופת ההריון, אבל גם במהלך הלידה או סמוך אליה, ולעיתים הסיבה לכך היא רשלנות רפואית. ההגדרה של שיתוק מוחין כוללת בין היתר התייחסות להפרעת תנועה ויציבה קבועה שנגרמה בעקבות פגיעה בהתפתחות המוח של העובר או הילוד. אין מדובר בהפרעה או במחלה בודדת אלא בשם קיבוצי למספר ליקויים. השיתוק המוחי גורם לקשיים בתפקוד המוטורי ומלווה, לרוב, בשיתוק הגפיים ובנוסף גם לבעיות קוגנטיביות רבות בדרגות שונות המשפיעות על התפקוד היומיומי של הנפגע. 

מי שילדו אובחן כסובל מסוג של שיתוק מוחין, עליו לברר מה הוביל לנזק והאם מדובר בתוצאה של רשלנות רפואית. גורמים שיכולים לגרום למצב של שיתוק מוחין אצל העובר הם, בין השאר, מחלות שונות אצל האם במהלך ההריון כמו אדמת, דלקת קרום המוח וכו', מצב של חוסר חמצן בדם האם בתקופת ההריון או מצבים שהובילו למצוקה עוברית קשה במהלך הלידה, כמו קשרים בחבל הטבור ועוד. בנוסף, מצב של התמשכות הלידה או יילוד מוקדם ומהיר מדי עלולה להוביל לשיתוק מוחין, כך גם לידת פג, זיהומים או רעלנים. גם לידה טראומטית הגורמת לחבלתו של היילוד עלולה להוביל לפגיעה מוחית קשה.

עורך הדין תומר בכר (צילום: שרית נבון)
עורך הדין תומר בכר (צילום: שרית נבון)

גם לאחר הלידה ישנם מספר גורמים העלולים להוביל להתפתחות של שיתוק מוחין ובהם חבלה בראשו של התינוק, חום גבוה בעקבות מחלה, הידבקות התינוק במחלה הפוגעת ישירות במוח כמו דלקת קרום המוח. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד תומר בכר לחצו כאן

ברבים מן המקרים שבהם נגרם שיתוק מוחין לעובר או לתינוק, היה זה בשל רשלנות רפואית כלשהי. רשלנות זו התבטאה במהלך הריון, במהלך לידה או בזמן הטיפול הרפואי שניתן לתינוק מיד אחרי לידה. הסטטיסטיקות מראות כי כשליש מתביעות הפיצויים המוגשות מדי שנה לבתי המשפט בגין רשלנות רפואית, הינן בעקבות רשלנות רפואית בזמן הריון או בזמן לידה.

במידה והילד אובחן כלוקה בשיתוק מוחין, חשוב שהוריו יבדקו בצורה יסודית האם מדובר בתוצאה של רשלנות רפואית. חשוב לפנות לעורך דין מומחה לתחום זה של רשלנות רפואית. חשוב שהבדיקה לבחינת עילת התביעה תיעשה על ידי מומחה בתחום, שכן מדובר בבדיקה קשה וסבוכה הן ברמה המשפטית והן ברמה הרפואית. כל טעות לאורך הדרך עלולה להביא לתוצאה של הפסד הפיצוי המגיע לנפגע, או אי-הידיעה כי מגיע לו בכלל פיצוי על נזקיו, או שהתקיימה בעניינו רשלנות רפואית.

במקביל לפנייה לעורך דין המתמחה ברשלנות רפואית חשוב לשמור את כל החומר הרפואי הרלוונטי. יש לשמור את התיק הרפואי של האם מתחילת ההריון ועד סופו ובמידה וידוע על מקרים נוספים של שיתוק מוחין או בעיות גנטיות אחרות כלשהן, ישנה חשיבות לתיקים הרפואיים המלאים של האם והאב מיום לידתם והלאה. חשוב לשמור גם על מלוא התיק הרפואי הנוגע ללידה עצמה, החל מקבלת היולדת לביה"ח ועד לשחרורה ושחרור התינוק מביה"ח.

חשוב לציין כי לאחר הלידה נפתח לתינוק תיק רפואי בנפרד מתיקה הרפואי של האם. לכן חשוב מאד לאסוף גם את מלוא תיקו הרפואי של התינוק, החל מרגע לידתו ועד לשחרורו מבית החולים. ישנה חשיבות עליונה להימצאותו של כל החומר הרפואי הרלוונטי. מאחר וכל חוסר במסמכים רפואיים יכול להביא לכך שההורים לא יוכלו להוכיח את רשלנותו של הצוות הרפואי, ולמעשה יפסידו במשפט, בדרך כלל שלב איסוף התיקים הרפואיים נעשה על ידי עורך הדין במטפל בתיק.

החומר הרפואי שנאסף יועבר לבדיקה על ידי מומחה רפואי בתחום, כדי שיחווה את דעתו ויעריך האם לדעתו מדובר במקרה של רשלנות רפואית. בדרך כלל מדובר ברופא בכיר בתחום הגניקולוגיה והמיילדות. רק אם אותו רופא מומחה מגיע למסקנה שבמקרה הנדון הצוות הרפואי התרשל, ניתן יהיה לעבור לשלב הבא.

בשלב הבא ייבחן הקשר הסיבתי בין רשלנות ובין נזק. החומר הרפואי יועבר לבדיקה על ידי מומחה רפואי נוסף, שינסה להעריך האם הרשלנות הרפואית היא שהובילה לשיתוק מוחין. בדרך כלל מדובר ברופא מומחה בתחום נוירולוגית ילדים או ניאונטולוגיה (מומחה בתחום רפואת פגים).

רק לאחר קבלת חוות דעת אלו, ובמידה ויקבעו כי ניתן להוכיח, מבחינה רפואית, קשר סיבתי בין הרשלנות לנזק, נוכל להמשיך ולפעול להגשת תביעת הפיצויים. 

בעניין זה חשוב לציין כי עורך הדין המייצג את התובעים, הוא זה אשר מאתר את הרופא המומחה המתאים ביותר לבדיקת התיק וכתיבת חוות הדעת הרפואית, לאור הקושי אשר קיים לעיתים במציאת מומחה רפואי מתאים לכתיבת חוות דעת ברשלנות רפואית בתחום זה.

איזה פיצוי אפשר לתבוע?
רוב הסובלים מהסוגים השונים של שיתוק מוחין סובלים מנזקים קשים, הן מבחינה רפואית והן מבחינה תפקודית. נכויות גבוהות אלו, בליווי העובדה שמדובר לעיתים קרובות בנפגעים מלידה, מובילות לכך שהדרישה בתביעות אלו היא לפיצוי של מיליוני שקלים, בין היתר על הנזק שנגרם לילד ולהוריו. ראשי הנזק צפויים לכלול, בין השאר, הפסד השתכרות לילד ולהורים, סיעוד, טיפולים רפואיים, לימודים מיוחדים, התאמת הדיור לצרכי הילד, הוצאות נסיעה, פיצוי על כאב וסבל ואובדן הנאות החיים ועוד. 

הטיפול בילדים הסובלים משיתוק מוחין עולה כסף רב. פיצוי כספי שישולם לנפגע ע"י המזיק והגורם למצבו הרפואי, יבטיח לו שיקבל בהמשך חייו את הטיפולים הרפואיים המתאימים, וצרכיו התפקודיים ימולאו בהתאם לצורך על מנת להעניק לו את כל שיידרש לצורך המשך חייו התקינים.

לביקור באתר של עו"ד תומר בכר לחצו כאן
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).