הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בשנת 2017 נכנס לתוקפו תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופוסיות, המאפשר לאדם לחתום על ייפוי כוח מתמשך ובכך לקבוע למעשה מי הוא האדם (או האנשים) אשר יקבלו עבורו החלטות בשעה שהוא כבר לא יוכל לעשות זאת בעצמו. 

עורכת הדין מיכל אופיר (צילום: יח''צ)
עורכת הדין מיכל אופיר (צילום: יח''צ)

המסמך של ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי, הנחתם אצל עורך דין המוסמך לכך. באמצעותו מאפשרת המדינה לכל אדם בגיר, מעל גיל 18, לקבוע כיצד יטופלו ענייניו בעתיד, כשהוא לא יהיה כשיר לקבל החלטות עבור עצמו ובתחומים שונים. מייפה הכוח רשאי לקבוע כי אדם אחד, מיופה כוחו, יוכל להיות בעל סמכות ההחלטה בכל התחומים, או רק בחלקם או יכול לקובע מספר מיופי כוח יחדיו או כל אחד לחוד. ייפוי הכוח מתייחס לשלושה תחומים והם התחום הרפואי, הכלכלי והאישי. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד מיכל אופיר לחצו כאן

מחקר של מאיירס ג'וינט (בשיתוף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים) שהתפרסם השנה, מציג כיצד הולך ותופס הכלי החשוב של ייפוי כוח מתמשך תאוצה בישראל. כך, על פי הנתונים, ב-2017 חתמו 6,714 איש על ייפוי כוח מתמשך, בשנת 2019 עמד המספר כבר על מעל 15 אלף איש ובשנת 2020 זינק לכ-25 אלף. זהו נתון מעודד, המצביע על כך כי הציבור מעדיף לבחור בעצמו מי יטפל בענייניו כשלא יוכל לעשות כן ולא להשאיר את העניינים הללו פתוחים ונתונים בידיה של המדינה. 

עד לתיקון החוק המאפשר חתימה על ייפוי כוח מתמשך, ההחלטה בדבר מינוי אפוטרופוס וזהותו הייתה נתונה בידי המדינה או על פי פנית בני משפחה, כשההכרעה והפיקוח היו בסמכות בתי המשפט ומשרד המשפטים. אף שיש יתרונות במינוי אפוטרופוס על ידי המדינה ובפרט בפיקוח שלה, הרי שהליך זה הינו מסורבל בירוקרטית ובעיקר אינו מאפשר לאדם להכריע עבור עצמו ועתידו. 

ניתן גם לקבוע אפוטרופוס זר או עמותה שנותן ייפוי הכוח לא מעונין בהם.

יתרון נוסף של ייפוי כוח מתמשך הינו העובדה שהוא זול יותר ואינו מצריך תשלום אגרה כפי שנדרש בעת מינוי אפוטרופוס. המסמך של ייפוי כוח מתמשך מחליף את הצורך של המשפחה, להתחיל בהליכים למינוי אפוטרופוס ברגע האמת, מונע מהם את הסרבול שבתהליך זה ואת הפנייה לבית המשפט. מעבר לכך, בייפוי כוח מתמשך אין חובת דיווח לאופוטרופוס הכללי, כפי שקיים במינוי אפוטרופוס. 

ההיבט החיובי ביותר בבחירה בייפוי כוח מתמשך (אל מול מינוי אפוטרופוס) הוא העובדה שהוא מציב את מייפה הכוח ואת רצונו במרכז. מייפה הכוח הוא שבוחר את מי שינהל את ענייניו ועל כן מסמך זה שומר על כבודו, רצונו ועל צרכיו המשתנים, מבלי לשלול לחלוטין את כוחו המשפטי או את רצונותיו בגלל מצבו הפיסי או הנפשי. 

מקבל יפוי הכח חייב לפעול לטובת נותן יפוי הכח בשיתוף עימו ככל הניתן ולפי רצונו.

אנשים צעירים נוטים פחות לחתום על מסמך של ייפוי כוח מתמשך, וחבל. איש לא יודע מה ילד יום, אתה לעולם אינך יודע מה יקרה כשתעלה על הכביש או גם אם תשב בבית, והמסמך הזה הוא חשוב. חשוב ביותר במובן, שזו ה"צוואה" שלכם בעודכם חיים. כיצד תוכלו לדעת אם עושים ברכוש שלכם או בכסף שלכם כפי שהייתם מעוניינים? כיצד תדעו אם אתם מקבלים או אף  אם תשב בבית. הטיפול הרפואי שאתם בחרתם בו? 

כשם שבעבר היה מוזר לדבר על הסכמי ממון והיום הדבר נפוץ ומקובל ביותר, וכשם שעל אף החשש מעיסוק במוות אנשים עורכים צוואה כמעט בכל גיל, כך גם בנושא של ייפוי כוח מתמשך עלינו להתמודד עם הפחדים שלנו ולעשות זאת. רק כך נוכל להבטיח כי הכוח על גופנו ורכושנו נשאר בידיים שלנו.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).