הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

טוהר הנשק הוא ביטוי נשגב שמרבים להשתמש בו, בעיקר במקומות ממוזגים אגב דיון אקדמי או משפטי. בפועל המצבים בשטח בעת לחימה הינם מורכבים הרבה יותר.

כך היה בעת מבצע עופרת יצוקה, ביום הלחימה האחרון במקום ששמו תל אל הוואה ברצועת עזה, שם את קולות מערכת ההגברה החליפו קולות הירי, את ריח הקפה החליפו ריחות אבק השריפה והביוב ואת הבזקי המצגות החליפו הבזקי הירי הפגזים וטילי הכתף.

בתוך כל התופת הזו נצטוו א' ו ס', לוחמים ותיקים, יחד עם חבריהם ליחידה להשתלט על מבנה רב קומות באותה השכונה ולסרוק אותו.

א' ו ס' כמו שאר חבריהם ליחידה היו כבר אחרי 21 ימי לחימה במהלכם נורו עליהם יריות מנשק וטילי כתף, הושלכו מטעני חבלה לעברם ובנוסף לכל התענוג הצרוף סבלו מעייפות רבה עקב הלחימה האינטנסיבית וחוסר שעות השינה.

במהלך הסריקות בבניין נצטוו א' ו-ס' לסרוק חדר שבו היו תיקים של דרי הבניין ולשלול המצאות חומרי נפץ. השניים פקדו על ילד שהיה במקום לפתוח תיק ולאחר שלא הצליח הזיזו אותו וירו על המנעול כדי לפתחו.

ברור כי אם היה בתיק מטען שהיה מתפוצץ כל מי שבסביבה היה נפגע ובראש ובראשונה א' ו-ס' שהיו הקרובים אליו. שנה לאחר האירוע קיבלו א' ו-ס' שי מצה"ל בדמות כתב אישום שיחס להם עבירה פלילית בגין האירוע הנ"ל.

ניסיונותיי להביא לביטול כתב האישום לא צלחו.

הימים היו ימי ועדת החקירה בראשות גולדסטון ונראה היה שמקבלי ההחלטות רצו להראות שהצבא מטפל וחוקר בעצמו אירועים כאלה. לפי אותה גישה התביעה הצבאית הונחתה לדרוש הטלת עונשים חמורים על א' ו-ס'.

בית הדין הצבאי, על אף שהרשיע את השניים , גזר עליהם עונשים קלים מאוד, בניגוד לעתירת התביעה ואף חיווה דעתו כי הם ראויים להמשיך לשמש כלוחמים.

יצאתי מהפרשה בהרגשה קשה והשאלה הראשונה שניקרה במוחי הייתה מי יסכים להילחם במלחמה הבאה. השאלה לא נותרה תאורטית זמן רב. במבצע צוק איתן נתכנסו חיילי היחידה של א' ו-ס' ולאחר דיון שקיימו החליטו שעל אף ההליכים הנ"ל יגיעו וילחמו וההיענות הייתה מקסימלית.

לי כאזרח, כמשפטן, כקצין בכיר במילואים וכאב ללוחם היה ברור-אין להעמיד לדין פלילי חיילים הטועים בשיקול דעתם בשעת לחימה.

העמדה לדין בגין עבירות שבוצעו במהלך לחימה אפשרית רק בייחס לביצוע עבירות פליליות חמורות שאינן קשורות ללחימה, כמו אונס, גניבה וכו'.

ומה קרה עם א' ו-ס'?

לשמחתי הם המשיכו בחייהם, למדו, התקדמו, הקימו משפחות וממשיכים לתרום למדינה ולחברה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).