הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בשבוע שעבר גילינו שמחירי הדירות בישראל זינקו ב-19% בשנה החולפת, למרות הירידה בכמות העסקאות ועל אף העלאות הריבית. הסוף לא נראה בעין וגם לא צפויה התקררות. ראינו שגם הצעדים בהם נוקטת המדינה לא מסייעים לצנן את השוק והצפי הוא כי גם בשנה הבאה נראה נתונים דומים. 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר את מדד המחירים לחודש ספטמבר. הנתונים מצביעים על זינוק נוסף במחירי הנדל"ן גם במהלך התקופה האחרונה וזאת למרות כל ניסיונות המדינה לצנן את השוק. כך, עולה מהנתונים, כי בחודשים יולי-אוגוסט 2022 עלו מחירי הדירות ב-1.9% לעומת יוני-יולי 2022. בכך, השלימו מחירי הנדל"ן עלייה של 19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. למעשה, מאז שנת 2010 לא נראה קצב מחירים כזה בשוק. 

גם כאשר מסתכלים על מחירי הדירות לפי המחוזות השונים, ניתן לראות עליות מחירים. על פי נתוני הלמ"ס, בחודשים יולי–אוגוסט 2022 לעומת החודשים יוני–יולי 2022, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: ירושלים (2.8%), צפון (2.6%), חיפה (2%), מרכז (1.8%), תל אביב (1.9%) ודרום (1%).

במהלך השנה האחרונה מנסה המדינה שוב ושוב להיאבק במחירים המזנקים בשוק הנדל"ן ובדרכים שונות לצנן אותו. בין היתר, באמצעות העלאת הריבית, העלאת מסים ותוכניות לדיור מוזל. האם המהלכים האלו יצרו שינוי? נראה שלא. מעבר לכך, נראה שהמחירים ממשיכים לעלות. 

בממשלה טוענים כי יש להמתין כדי לראות תוצאות בשטח, אבל במדינה שבה עתודת הקרקעות מוגבלת - סביר שהמחירים לא ירדו.

הגידול באוכלוסייה מוביל לעלייה בביקוש לדיור משנה לשנה. זהו גידול טבעי ונורמלי. תוסיפו לכך את העובדה שתקופת הקורונה ש"הקפיאה" באופן יחסי את השוק לתקופה מסוימת, דבר שמנע מרוכשים פוטנציאלים לבצע רכישה. כעת, עם ההסתערות על של הרוכשים על הדירות, גם הם מצטרפים לחגיגה. כך נוצר מצב של ביקוש גבוה עוד יותר. אולם בעוד הביקוש עולה, ההיצע נשאר כשהיה. גם כאן, במהלך תקופת הקורונה לא התקבלו היתרי בנייה גדולים, תוסיפו לכך את עתודת הקרקע המוגבלת ממילא ותקבלו כי היצע שלא זאת שאינו גדל, הוא אף מצטמק. 

די בכך, הליכי רישוי הבנייה בישראל מסורבלים ועמוסים בבירוקרטיה, כך שעד שיאושרו תוכניות בנייה חדשות, הביקוש עוד ימשיך ויעלה - ללא אפשרות לממש אותו.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).