הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בדיקת מסוגלות הורית נעשית בהתאם להוראת בית המשפט לענייני משפחה ומטרתה לבחון, בכלים שונים, את הכשירות של ההורים לגדל את ילדיהם וכן למלא אחר צרכי הילדים הן בהיבט הנפשי והן בהיבט הגופני. אולם, לא כל הורה עובר בדיקת מסוגלות הורית, אז מתי יורה בית המשפט על ביצוע הבדיקה? וכיצד היא מתבצעת? על כך במדריך שהכנתי. 

בדיקת המסוגלות ההורית מבקשת לבחון האם ההורים יגדלו את ילדיהם בתנאים ראויים. לכן, הבדיקה תתבצע רק כאשר מדובר בילדים קטינים או בחסרי ישע, כלומר קטין או בגיר שאינם מסוגלים לדאוג לעצמם. ביהמ"ש הוא זה שיורה על ביצוע הבדיקה והיא לרוב מתבצעת במצב של גירושין וסכסוכי משמורת. בנוסף, ביהמ"ש יורה על ביצוע בדיקת מסוגלות הורית כאשר יש חשש למקרה של אלימות או הזנחה של הילד או הילדים או כאשר נבחנת בקשה של זוגות חד מיניים לאימוץ ילד. 

אולם, כפי שצוין, במרבית המקרים המובאים בפני בית המשפט, מדובר בסכסוך משמורת. ביהמ"ש בוחן, באמצעות בדיקה זו, את הכשירות ההורית, ועל סמך הבדיקה יכריע כיצד לחלק את המשמורת בין ההורים או ינחה אותם כיצד לפעול. מכאן, כמובן, חשיבותה המכרעת של בדיקה זו. 

במסגרת הבדיקה, בוחנים אנשי מקצוע מתחום העבודה הסוציאלית-קלינית, הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה את האספקטים השונים של ההורים ואת היכולת שלהם לספק את הצרכים החיוניים לילדיהם בצורה הטובה ביותר. התהליך של בדיקת המסוגלות הוא לא פשוט. לא לילד, ולא להורים. כולם נבדקים באבחונים שונים, על ידי אנשי המקצוע, במטרה לספק לבית המשפט תמונה רחבה ומדויקת ככל הניתן. חוות הדעת המסכמת את הבדיקה תוגש לשופט, שיועל על סמך ההמלצות להכריע בסכסוך המשמורת. חוות הדעת תסייע לשופט להכריע על טוב הילד ומהי הדרך הטובה ביותר לדאוג לצרכיו. 

חשוב לזכור כי מטרת הבדיקה היא לא לקחת מההורים את ילדיהם, אלא לבחון את הדרך הטובה ביותר למלא אחר צרכיהם. אף שמובן כי לא מדובר בסיטואציה המעוררת חששות רבים אצל הורים וגם אצל הילדים. 

בטרם תיגשו לבדיקת המסוגלות ההורית חשוב להיעזר בשירותיו של עו"ד המתמחה בדיני משפחה. עו"ד בעל ניסיון ידע להדריך ולהכין אתכם לפני הבדיקה וילווה אתכם בתהליך כולו. לפעמים, ייעוץ משפטי טוב אם תחילת הליך הגירושין יכול לסייע בחלוקת המשמורת ובכך למנוע סכסכוך מתמשך שיוביל לבדיקה.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).