הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

כשגבריאל הגיע אלי למשרד הוא כבר הורשע ובית הדין הצבאי גזר עליו עשרים חודשי מאסר, הסיפור שלו הזכיר את זה של אתי אלון בזעיר אנפין, במובן הזה שמצפונו הכריע ולא יכל עוד לעמוד בו, הוא סיפר איך במשך שלוש שנים משך מחשבונות הבנק של מועצת התלמידים של בית הספר הטכני של חיל האוויר מאות אלפי שקלים.

"המשכנתא, ההוצאות הרפואיות הכבדות ובעיקר הפחד משיחות ממספר חסוי הנחו אותי, זה לא באמת שגנבתי אתה מבין? רשמתי הכל כדי שאוכל להחזיר, זה כמו הלוואה אילן" הוא אמר, הרכב שופטי בית הדין הצבאי התרשמו פחות מן התאוריה הזו וגזרו עליו יותר משנה וחצי מאסר בפועל למרות שהתוודה ואפילו החזיר את מלוא הסכום.

כבר במבט ראשון במורה מבית הספר הטכני של חיל האויר, איש לא צעיר, אפשר להבין שלא מדובר בארכי פושע רודף בצע אלא באדם שבאמת היה זקוק לכסף, מתוקף תפקידו כמורה בבית הספר הטכני  בבאר שבע היה ממונה גם על ניהולם של שני חשבונות בנק של מועצת התלמידים. 

זו לא היתה עבירה מתוחכמת במהלך שלוש שנים הוא הוציא מן החשבונות סכום כולל של כ-322,000 שקלים והעבירם לחשבונותיו הפרטיים או שמשך מהם סכומי כסף במזומן. בכל מהלך התקופה הוא לקח לעצמו בכל  פעם סכום שבין 1,000 ל־20,000 שקלים. בחלק מן ההזדמנויות, הוא ההחתים את השוחר מורשה החתימה על המחאות ריקות ודפים ריקים, שאותם מילא אחר כך בתוכן, מבלי שהביא לידיעת השוחר כי המסמכים ישמשו להוצאת כסף מן החשבון והעברתו לרשות המערער. 

כסף יעוור עיני חכמים? (צילום: envato)
כסף יעוור עיני חכמים? (צילום: envato)

בית הדין הצבאי גזר עליו 20 חודשי מאסר בפועל ועל כך הגשתי ערעור בין השאר כי הדחק הכלכלי בו היה נתון, מצבו הרפואי, שיתוף הפעולה בחקירה והעובדה כי השיב את כל סכום הכסף שנטל במלואו. 

שיקולים אלה לא קיבלו משקל מספק בגזירת עונשו של גבריאל, מה גם שנוכח תפקידו של גבריאל, לנסיבות המקרה זיקה קלושה יחסית לשגרת תפקוד הצבא ולמשמעת הצבאית. מנגד התביעה עתרה לדחיית הערעור, שכן לטעמה נוכח נסיבות החומרה שמנה בית־הדין בגזר דינו ועיקרן היקפו של הסכום שנגנב, הישנות מעשי הגניבה, הימשכותם על פני שנים, כמו גם ניצול התפקיד של המערער והאמון שנתנו בו השוחרים, כל אלה בראי הפסיקה שאליה הופנינו, מצדיקים את דחיית הערעור והותרת העונש על כנו.

הרכב השופטים קיבל כאמור את טענותיי  והפחית חצי שנת מאסר תוך שהוא וציין בפסק הדין כי: "הוכח לנו כי מאז נגזר דינו של המערער "חלה החמרה משמעותית במצבו". נתון זה, המצטרף למכלול נימוקי הקולא שבפנינו, ועיקרם התוודותו של המערער על מעשיו עוד טרם פתיחת החקירה, והשבה מלאה של כל הכספים שנטל, מצדיק הקלה מסוימת בעונש המאסר שנגזר למערער. גם אז יהיה מצוי העונש, בתוך מתחם הענישה ההולם לקביעתנו".

לאחר גזר הדין הובא גבריאל בפני ועדת שחרורים צבאית שבאופן נדיר הפחיתה עוד חצי מהעונש כך שבפועל ריצה מאסר רק של שבעה חודשים.

בסופו של יום, אי אפשר להיות עבריין ושיהיה לך מצפון, או שבעצם אפשר מכורח הנסיבות? ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה עוד לפני שמתוודים בפני החוקרים

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).