הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

ישנם יתרונות רבים בהוצאת רישיון קבלן וכדאי לשקול בחיוב את הרישום אצל רשם הקבלנים. אולם בטרם תעשו זאת יש דברים שחשוב לדעת כדי שההליך לא יהפוך לארוך ומסובך. במדריך שהכנתי תוכלו לקבל את כל המידע הדרוש לקבלן על מנת להוציא רישיון מרשם הקבלנים בקבלות ובמהירות. 

הוצאת רישיון קבלן רשום היא צעד כלכלי חשוב, שכן היא פותחת עבורכם אפיקי עבודה חדשים ובסופו של דבר תוסיף רווח לעסק שלכם. קבלן רשום יכול לגשת למכרזים ולקבל הצעות עבודה גדולות ואטרקטיביות יותר, לעבוד בפרויקטים בהיקפים כספיים גבוהים יותר ולהוציא היתרי עבודה לפלסטינים ללא הגבלה. מעבר לכך, זו האפשרות שלכם כקבלנים לבדל את עצמכם מקבלנים שלא נרשמו אצל רשם הקבלנים. בנוסף, הרישום יאפשר לכם לעבוד בהתאם לדרישות החוק. 

עורך הדין ביאן איברהים (צילום: יח''צ)
עורך הדין ביאן איברהים (צילום: יח''צ)

את עבודת הקבלנים בתחום הבנייה והשיפוצים מחלקים לפי ענפי העבודה השונים. יש שתי קבוצות עיקריות של רישיונות. הקבוצה הראשונה היא רישיונות בענפים ראשיים, בהם ענפי הבנייה, הכבישים, תשתיות ופיצוח וכן הלאה. הקבוצה השנייה היא רישיונות בענפי משנה כמו ענפי השיפוצים, ביוב וניקוז, בניית שלדים ועוד. 

מי יכול להוציא רישיון?
כדי להוציא רישיון ענף ראשי על הקבלן להיות מהנדס עם ניסיון של שנתיים בביצוע עבודות הנדה בנאיות עם קבלנים רשומים, או לחילופין הנדסאי עם ניסיון של 4 שנים. גם מנהל עבודה בעל 6 שנות ניסיון יכול להירשם כקבלן בענף ראשי. 

תנאי הסף לקבלת רישיון בענפי המשנה הוא נמוך יותר. כאן, בהתאם לענף המבוקש, יתבקש הקבלן להציג ניסיון של 5 שנים בענף הספציפי מתוך 10 השנים האחרונות. 

מי שהינו בעל עבר פלילי או כזה המוגדר כפושט רגל לא יוכל להירשם כקבלן רשום. רשם הקבלנים גם יבדוק אם אין על המבקש תלונות או בעיות, יבחן את ניסיונו בתחום, הכשרתו ויוודא כי הוא אכן מתאים להירשם בפנקס הקבלנים. 

כיצד נרשמים?
התהליך של רישום קבלנים יכול להפוך ארוך ומסורבל במידה ולא פועלים נכון. על כן, רצוי להיעזר בשירותיו של עו"ד המתמחה בנושא של רישוי קבלנים שיבחן האם למועמד יש את הנתונים המתאימים להוצאת רישיון ויבחן את פרטיו בטרם זה יפנה להליך הרישום. 

עו"ד המתמחה ברישום קבלנים יסייע לקבלן להגיש את הבקשה לרשם הקבלנים בצורה הטובה ביותר. לאחר שרשם הקבלנים יקבל את הבקשה לידיו הוא יבחן אותה בצורה מדוקדקת ולאחר מכן יעביר אותה לדיון בפני ועדה המייעצת לרשם הקבלנים. נציגי הוועדה יבחנו ויכריעו האם לקבל את בקשתו של הקבלן. יתכן ונציגי הוועדה יבקשו לזמן את המועמד לדיון בפניהם כדי לבחון את מקצועיותו. 

במידה והוועדה קיבלה את בקשתו של הקבלן להירשם בפנקס הקבלנים, החלטה תועבר באמצעות הרשם למועמד. כן, כל שנותר למועמד הוא לשלם את האגרה הדרושה ולהתחיל לעבוד כחוק. 

במידה והוועדה לא אישרה את הבקשה, ניתן לפנות במכתב נוסף לרשם ולצרף מסמכים רלוונטיים המעידים על ההחלטה השגויה. אפשרות שנייה היא לערער על ההחלטה בפני בית המשפט המחוזי.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).