הסיפור ששמענו בילדות אודות נח היה שבגלל שבני האדם עשו מעשים רעים, רצה האלוקים להשחית את כל מה שברא ולהתחיל את האנושות מחדש החל מנח מיודענו, שכידוע "מצא חן בעיני ה'... בגלל שהיה "איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך נח..."

התורה לא מפרטת לנו אילו מעשים רעים עשו בני האדם שבאותו הדור, כאלה שגרמו לאלוקים להתחרט על בריאת האדם, והביאו אותו להביא מבול שיחריב את כל העולם.

לעומת המקרא, הגמרא במסכת סנהדרין (דף ק"ח ע"א) מספרת לנו שבני האדם שבאותו הדור, לא הותירו מעשה שפל ורע אחד שלא ביצעו, לרבות הרבעת חיות במין שבאינו מינו, אך לדברי הגמרא העבירה שהביאה עליהם את המבול היו דווקא עבירות שהמשפט הפלילי מכניס אותן תחת הכותרת של עבירות הרכוש, וביהדות הן מוכרות כעבירות ש"בין אדם לחברו..." עליהם כידוע גם יום הכיפורים לא מכפר עד שיירצה את חברו.

לשון הגמרא: "אמר רבי יוחנן בא וראה כמה גדול כוחה של חמס שהרי דור המבול עברו על הכל, ולא נחתם עליהם גזר דינם עד שפשטו ידיהם בגזל שנאמר 'כי מלאה הארץ חמס מפניהם והנני משחיתם...'

במילים פשוטות, הקב"ה לא החריב את העולם אלא עד שבני אותו הדור התחילו לגזול האחד מהשני.

במאמר זה נסקור את עבירות הרכוש המדוברות הן מהזווית התורנית והן מהזווית המשפטית.

ראשית כל, נשים לב שהתורה לא משתמשת במילה גזל אלא במילה "חמס" -  וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס.

אבל מה זה חמס? ומה ההבדל בינו לבין גזל וגניבה?
על פי התורה ההבדל בין גזל לגניבה, אלו נסיבות ביצוע העבירה, בשני המקרים מדובר בנטילת מיטלטלין של מישהו אחר (לא נדל"ן) במטרה לשלול אותם שלילת קבע (בדומה לדרישת החוק הישראלי) אלא שההבדל הוא שגזלה נעשית בכוח הזרוע, לעומת גניבה, שנעשית במחתרת ו/או בהחבא.

דהיינו, ניתן להקביל את עבירת ה"גזל" התורנית לעבירת ה"שוד בדין" הישראלי שקובע כי אדם שלקח באיומים ו/או בכח הזרוע חפץ הרי הוא שודד, ועונשו חמור יותר מעונשו של ה"גנב הפשוט" – 14 או 20 שנות מאסר במקרה של שוד מזוין, למול גניבה פשוטה שעונשה 3 שנות מאסר.

יחד עם זאת ולא רבים יודעים שבחוק הישראלי קיימות עוד שתי עבירות, שעל פניו אינן שונות כלל וכלל מעבירת השוד, אך מבחינת ענישה הן קלות יותר. תקיפה לשם גניבה [סעיף 381(א)(2)], שעונשה עומד על 3 שנות מאסר ודרישת נכס באיומים [סעיף 404] שעונשה עומד על 5 שנות מאסר.

וכאן אני מרשה לעצמי לפנות לקוראים היקרים ולשאול אותם האם לדעתכם קיים הבדל בין שלוש העבירות? אם כן מה הוא?

האם אדם שדחף זקנה וגנב לה את התיק, ביצע עבירת שוד, או שמא עבירה של תקיפה לשם גניבה?

האם אדם שאיים על מתדלק וגנב לו את התיק עם הכסף הוא שודד או גנב או שמא דורש נכס באיומים?

אודה ולא אבוש – לאל או למחוקק הפתרונים.

עו"ד אמיר ברכה, קרדיט: אימפקט

נחזור לעבירת החמס שיוחסה לבני דור המבול
ראשית כל על פי המילון – חמס היא עוד מילה נרדפת לשוד במובחן מגניבה, אבל על-פי הגמרא גזל וחמס אלו שתי עבירות רכוש שונות, במובחן מהגזלן שגוזל חפץ בכח, הרי שהחמסן, או מי שחומס על-פי הגמרא זה מי שמכריח אדם אחר למכור לו חפץ שהוא איננו מסכים למכור. 

לדוגמא, פלוני קיבל מתנה מאביו – שעון, למתנה זו כמובן ערך סנטימנטלי רב, אלמוני שחשק בשעון של פלוני, החל להפעיל עליו מכבש לחצים שימכור לו את השעון הזה, הוא אפילו מוכן לשלם לו יותר משוויו, לבסוף ובלית ברירה מכר פלוני - בעל השעון את השעון לאלמוני, התנהגות זו מתוארת ביהדות כחמס.

כשאני מנסה לדמות את עבירת החמס התלמודית לעבירה מהחוק הישראלי עולים לי כמה רעיונות שעבירת השוד דווקא איננה אחת מהן.

בראש ובראשונה אפשר לחשוב על עבירת העושק, אבל עבירה זו, פונה יותר לניצול חולשה מסוימת של אדם בכדי לקחת ממנו משהו שלא כדין.

התמונה הראשונה שעולה לי לראש כשאני חושב על עבירת החמס, היא דווקא עבירת הסחיטה באיומים, שעניינה הפעלת איומים על אדם בכדי שיבצע מעשה או שיחדל מביצוע מעשה כלשהו שהוא רשאי לעשותו.

ניקח כדוגמא את גביית הפרוטקשן – משה הינו אדם גדל גוף ובעל מראה מאיים ומפחיד, משה מתפרנס למחייתו באבטחה. שיטת השיווק שלו תואמת את המראה שלו, וגם היא מפחידה ולא נעימה. הוא מגיע לבעל עסק, מספר לו שהפשיעה באזור הזה משתוללת ושחבל מאוד על החנות היפה שלו. יחד עם זאת אם הוא רוצה לשמור על החנות היפה שלו, משה מבטיח שבתמורה לתשלום הגון לא ייגרם כל נזק לחנות, אך אם בעל החנות לא ירכוש את שירותי האבטחה של משה, עלולה החנות להישרף חלילה או להינזק בכל דרך אחרת וחבל.

כפי שהנכם מבינים לבד, משה ביצע עבירה של סחיטה באיומים שעונשה יכול להגיע לעד 7 שנים, ובמידה שבעל העסק אכן שילם את הפרוטקשן, העונש הוא עד 9 שנים.

לסיכום, על פי הסיפור המקראי כאמור, לא הביא הקב"ה את המבול לעולם אלא בגין עבירת הגזל, זאת משום, שעבירה זו פוגעת במרקם החברתי, בביטחון האישי, ובזכות הבסיסית לשלמות הגוף והרכוש. 

חברה שמתנהלת באופן קבוע ובסיסי על גזל לא יכולה להתקיים, ובשל כך יש להרוס אותה כדי לבנות מחדש חברה מתוקנת ובריאה יותר.

ואיך אפשר לסיים בלי הטיפ השבועי - אם החלטתם בכל זאת לבצע עבירת שוד, היוועצו עורך דין העוסק בפלילי, על מנת שתיכנסו תחת המטריה של העבירה הקלה יותר – תקיפה לשם גניבה, ולא לעבירת השוד.

שבת שלום.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il