הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

המשרתים בצה"ל כפופים למערכת השיפוט הצבאית, לה חוקים וסדרי דין שונים ממערכת המשפט האזרחית. המשמעות היא כי נחקרים, חשודים ונאשמים, אשר פנו לייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין צבאי יזכו להגנה משפטית אמיתית.

חייל, דע מהן זכויותיך. הטור שלפניך מתפרסם באדיבות אתר המשפט הצבאי: https://www.lawcast.co.il/ 

עמידה לדין בבית משפט צבאי
הערכאה המוסמכת היא בית הדין הצבאי, אותה מכירים רק עורכי דין הבקיאים בדין הצבאי, על כל היבטיו.

בתי הדין הצבאיים דנים בעניינים אזרחיים ופליליים גם יחד, כאשר ישנן עבירות ייחודיות לדין הצבאי. ככלל, הענישה בבתי הדין הצבאיים, חמורה יותר מזו בבתי המשפט הרגילים ועל כן, חשוב מאוד לפנות בשלב מוקדם ככל האפשר, אל עורך דין צבאי.

מלבד הענישה החמורה של בתי הדין הצבאיים, הרשעה צבאית יכולה להופיע במרשם הפלילי של המשטרה. על כן, עורך הדין יבדוק כל אפשרות לביטול כתב האישום או שינוי העילות שבו, על מנת להימנע מרישום פלילי.

מומחיותו של עורך דין צבאי
בתי הדין הצבאיים פועלים על פי חוק השיפוט הצבאי, אשר לו סדרי דין השונים מבתי המשפט הרגלים (שלום ומחוזי). על כן, עורכי דין בישראל שאינם בעלי הכשרה מתאימה בדין הצבאי, אינם יכולים לספק ייעוץ משפטי מקצועי לחשודים, נחקרים ונאשמים בתוך המערכת הצבאית.

אמנם, ישנם קווי דמיון בין המערכת הפלילית הרגילה לבין זו הצבאית אך ההבדלים מהותיים מאוד והם דורשים בקיאות משפטית ספציפית בדין הצבאי.

עורך דין צבאי הוא בדרך כלל עורך דין פלילי, אשר התמחה במשפט הצבאי, בשלב מסוים בקריירה המקצועית. המומחיות והמקצועיות של עורך הדין היא קריטית ואין לפנות, בשום מקרה, לעורך דין שאינו בקיא במערכת השיפוט הצבאית.

באלו מקרים מטפל עורך דין צבאי?
ישנן עבירות אשר קיימות גם במשפט הפלילי הרגיל כמו למשל, עבירות סמים בצבא וישנן עבירות ייחודיות למשפט הצבאי: נפקדות ועריקות, אובדן נשק וכיו"ב. עורך דין צבאי מייצג חיילים בכל סוגי העבירות ומלווה את החייל משלב החקירה במצ"ח ועד למשפט.

במקרים רבים, מסיימת חקירת מצ"ח ללא השלכות כלפי הנחקר אך היה והוחלט להגיש כתב אישום, יפעל עורך דיון צבאי בכמה מישורים:

  1. ביטול כתב אישום: עורך הדין ינסה, כצעד ראשון לבטל את כתב האישום.
  2. עונש מופחת: כאשר מדובר בעבירה חמורה, עורך דין צבאי יפעל לקבלת עונש מופחת לנאשם.
  3. העברה לבית משפט רגיל: הענישה בבית דין צבאי חמורה יותר ועל כן, ישנם מקרים בהם, ינסה עורך דין צבאי, להעביר את התיק לבית משפט רגיל.

ענישה חמורה יותר בבית משפט צבאי
עמידה למשפט, בגין כל עבירה, דורשת ייצוג משפטי מקצועי של עורך דין מנוסה. הדבר נכון כפליים כאשר מדובר על משפט צבאי.

העומדים למשפט צבאי, עונשם יהיה לרוב, חמור יותר, לו היו עומדים לדין בבית משפט רגיל, על אותה עבירה. הסיבה לכך היא כמובן הצורך להרתיע מביצוע עבירות, במסגרת שירות צבאי.

אחת הדוגמאות הבולטות היא עבירת שימוש בסמים. בתי המשפט האזרחיים, אינם מחמירים כל כך עם נאשמים בגין שימוש עצמי בסם והעונש בגין עבירה זו הוא במרבית המקרים, מאסר על תנאי. כאשר האישום הוא סחר בסמים ,גוזרים בתי המשפט עונשים חמורים מאוד.

לעומת זאת, בתי הדין הצבאיים גוזרים עונשי מאסר ארוכים בגין שימוש בסמים, במיוחד כאשר השימוש נעשה בתוך בסיס של צה"ל. כאשר הנאשם מיוצג על ידי עורך דין צבאי המכיר את המערכת, יוצגו בפני בית הדין, כל טיעוני ההגנה הרלוונטיים, לשם זיכוי הנאשם או הפחתת עונשו.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).