הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

יהודית (שם בדוי) רכשה דירה באזור הצפון, וגילתה זמן קצר לאחר מכן כי מי שמכר לה את הנכס מנהל זה תקופה הליכים משפטיים עם השכנים על ליקויי רטיבות. לטענתה, המידע הזה הוסתר ממנה על ידי המוכר - הן העובדה שיש ליקויי רטיבות בנכס והן העובדה שמתנהלים בנושא הליכים משפטיים. זמן קצר לאחר שרכשה את הדירה, פנה אליה עורך הדין של השכנים וחשף בפניה את המידע. 

עו''ד ונוטריון גיל אלימלך: לא רק המלכה זקוקה לצוואה (צילום: envato)
עו''ד ונוטריון גיל אלימלך: לא רק המלכה זקוקה לצוואה (צילום: envato)

אילו אפשרויות עומדות בפני אותה אישה? האם היא יכולה לתבוע את ביטול החוזה בינה לבין המוכר? האם היא יכולה לדרוש פיצויים על הנזק שנגרם לה? והאם יש דרך שבה יכלה למנוע את המצב הזה?

התשובה הקצרה היא שיש מה לעשות. ראשית, בטרם חתימה על חוזה מכר, בצעו בדיקה לאיתור ליקויים על ידי איש מקצוע. אל תחסכו, כי הימנעות מכך עלולה לעלות בהמשך ביוקר. שנית, ודאו כי עורך הדין המייצג מטעמכם מוודא כי כל הפרטים הרלוונטיים והתחייבויות הרוכשים והמוכרים מופיעות בצורה ברורה. חוזה טוב יגן עליכם בביהמ"ש במידה ומשהו ישתבש בהמשך הדרך. 

חוזה מכר הוא חוזה מחייב, ועל כן, בתי המשפט מעדיפים שלא לבטלו. יחד עם זאת, במידה ותצליחו להוכיח כי יש הפרה יסודית של החוזה, יתכן ותצליחו לבטלו, או לפחות לחייב את המוכר לתקן את ההפרה. 

במקרה של יהודית, שכאמור גילתה ליקויים והליכים משפטיים סביב הנכס לאחר רכישתו, היא החליטה לפנות לביהמ"ש. בתביעה שהגישה היא טענה כי המוכר ניהל עימה משא ומתן בחוסר תום לב מובהק, כי הסתיר ממנה ליקויים רבים ובכלל זה את קיומו של ההליך המשפטי. עוד טענה כי התנהלות המוכר מהווה הפרה יסודית של ההסכם. 

הפרה יסודית היא הפרת התחייבות משמעותית. היא מוגדרת ככזו שהאדם מן הישוב לא היה חותם על ההסכם אילו ידע עליה ועל תוצאותיה מלכתחילה. בחוזה המכר עצמו ניתן לציין כי סעיפים מסוימים ייחשבו להפרה יסודית אם לא ימולאו - ויובילו לביטולו. הפרות יסודיות יכולות להיות טעות או הטעייה, כפייה ועושק או חוזה הנוגד את החוק ואת תקנות הציבור. 

מוכר הדירה הכחיש מנגד את הטענות וציין כי יהודית ביקרה מספר פעמים בנכס לפני שרכשה אותו, ידעה את מצב הדירה וקנתה אותה כפי שהיא. 

ביהמ"ש במקרה זה אומנם לא ביטל את חוזה המכר, אך חייב את המוכר בתשלום עבור הליקויים בדירה, ואף במימון דירה חלופית עד לסיום השיפוץ. בסך הכל תקבל יהודית פיצוי של כ-95 אלף שקל בגין ליקויי בניה ופיצוי ועוד 12 אלף שקל עבור דיור חלופי ועוגמת נפש. 

המקרה של יהודית מוכיח את הצורך להתנהלות זהירה בטרם החתימה על חוזה המכר. הצורך בייעוץ ובליווי משפטי הדוק של עו"ד המתמחה במקרקעין וכן הסתייעות באנשי מקצוע לבדיקת טיב הנכס וליקויים בו. יחד עם זאת, גם במקרה שבו לאחר הרכישה מתגלות הפרות יסודיות של החוזה, יש דרכים לפעול וחשוב לעשות כן. בהצלחה.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).