הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

מטבע הדברים, אני מורגל בלקוחות שנכנסים אליי לחדר ולא מפסיקים ל"לברך" את הצד השני, אבל אלית (שם בדוי) הייתה עסוקה בעיקר בלקלל את אחותה וגם קצת את עצמה "איזו טיפשה שאני. אני לא באמת יודעת מה אני עושה כאן, מה אני מקשיבה בכלל למשוגעת הזאת, היא רואה יותר מידי סדרות בטלוויזיה...." 

אלית היא כמובן לא טיפשה, אבל ייתכן שההתנהלות שלה הייתה נאיבית במקצת. אחרי שנרגעה סיפרה שאתמול פתחה במקרה מכתב שראתה על השולחן ושהגיע מרשם החברות "ורן, אתה לא מכיר אותי, אבל אני בחיים לא פותחת דואר בבית. כלום. אפילו לא חשבון חשמל. לא יודעת מה קורה עם החשבונות, לא מעניין אותי. אורי (שם בדוי) תמיד מטפל בזה. לא יודעת מה גרם לי לפתוח את המעטפה" ובמכתב התקבל האישור על העברת המניות בחברה של אורי (שם בדוי). 

לפרטים נוספים אודות עו"ד רן רוט לחצו כאן

אורי, יחד עם שני אחיו, הם הבעלים של חברה קבלנית שעוסקת בפרויקטים של פינוי ובינוי, ולפי האישור של רשם החברות הוא העביר את כל המניות שלו בחברה על שם אחד האחים שלו. 

"והאמת שעדיין לא ייחסתי לזה שום חשיבות. השארתי את המכתב על השולחן במטבח, אבל בערב נזכרתי בזה ושאלתי אותו מה הקטע או משהו, והתגובה שלו השאירה אותי המומה. אתה מבין", היא אומרת לי ורק עכשיו אפשר לראות גם את העצב מבעד לכל התסכול "הכי לא מתאים לאורי להתפרץ כמו שהוא התפרץ עליי. ובאיזו נבזות. הוא התחיל לצעוק עליי שאני חיה בבועה ומתנהלת כרגיל כשהוא בחובות, ומה אני מתערבת בעניינים שהם לא שלי? ומה פתאום אני מחטטת לו בדברים. ושתקתי ופשוט הלכנו לישון בלי לדבר אחד עם השניה ובבוקר סיפרתי את זה לאחותי, שהחליטה שמשהו בסיפור הזה לא נראה לה וקבעה לי פגישה דחופה איתך". 

כמובן שהבנתי את החשש שגרם לאחות של אלית להפנות אותה אליי, אבל משהו היה חסר בכל זאת כדי להשלים את הפאזל, ואחרי כמה שאלות הודתה אלית שמערכת היחסים בניהם כבר לא אידיאלית זה זמן רב, ונכון שאין מריבות וצעקות, אבל יש הרבה שתיקה וריחוק שרק הולך וגדל והיא חשבה שמדובר בתקופה, ושהיא תעבור. 

אז הסברתי לאלית שאמנם אנחנו לא יודעים כרגע באופן וודאי במה הדברים אמורים, ואולי אנחנו סתם חושדים בכשרים ומדובר באמת בתקופה לא טובה שתכף תיגמר, אבל, שהברחת נכסים על ידי אחד מבני הזוג במסגרת הליך הגירושין היא פעולה נפוצה הרבה יותר ממה שחושבים. 

פירטתי בפני אלית את הדרכים העיקריות להסתרת נכסים וכספים מבן/בת הזוג, בין אם בדרך של העלמת מידע על עצם קיומו של הרכוש מבן הזוג או העברות של כספים ונכסים לבני משפחה אחרים כפי שאולי קרה אצלה, פתיחת חשבונות בחו"ל ועוד. וגם הבהרתי, שלעתים יהיה קשה לגלות פעולות של הברחת נכסים באופן עצמאי ועולה הצורך להשתמש בשירותיו של חוקר פרטי שיבצע חקירה כלכלית.  

הסברתי לה גם, שבמידת הצורך, לבית המשפט יש סמכות לתת צווים למניעת פעולות ההברחה ולשמירת האינטרס הכללי של בן הזוג המבקש את התערבותו ושגם סעיפים 7 ו-8 לחוק יחסי ממון מעניקים לבית המשפט כלים וסמכויות להתמודד עם התופעה.

אבל, הבהרתי לה גם שנטל ההוכחה להברחת רכוש מצד בן הזוג מוטל על בן הזוג הטוען לכך, ושאם זה המסלול בו תבחר ללכת אולי עדיף לה לשמור על איפוק ולפעול לאיתור מסמכים שיתמכו בטענות שלה בזמן שאורי אינו מודע לכך.

יתכן שאורי הוא אכן בעל אוהב ומסור שנקלע לחובות כלכליים ושזו גם הסיבה לריחוק אותו מרגישה אלית, ויכול להיות שהריחוק מעיד על קרע עמוק יותר ושאורי אכן מנצל את חוסר המעורבות והעניין של אלית כדי שיתאפשר לו לחמוק מחלוקה שיוונית של הרכוש המשותף בזמן גירושין. 

ובכל מקרה, המלצתי לה, ואני ממליץ גם לכם – תמיד עדיף להיות מעורבים ומודעים להתנהלות הכלכלית, מצב חשבון הבנק ומצבת הנכסים. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד רן רוט לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).