הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

מדינת ישראל שואפת להיות חלק בלתי נפרד מהמאמץ העולמי למאבק בהלבנת ההון. כחלק מהמאמץ הזה היא מחוקקת בשנים האחרונות חוקים רגולטוריים לפיקוח על המערכת הפיננסית, הבנקאית והחוץ בנקאית. ההסדרה הזו אמורה לצמצם את הכסף השחור, למנוע פעולות רבות של העלמת מסים כמו גם הלבנת הון. 

כחלק ממאמץ זה, נחקק בישראל חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, שמטרתו להסדיר את ענף שירותי המטבע, כמו גם את האשראי החוץ בנקאי. בין היתר, מאפשר החוק רישיונות למתן אשראי ולמתן שירות בנכס פיננסי.  

עורך הדין איברהים ביאן  (צילום: יח''צ)
עורך הדין איברהים ביאן (צילום: יח''צ)

בצד האכיפה, בחסות החוק, ניתנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר את הסמכות לפקח על הגופים הפיננסיים על מנת שיציגו לחלופה הולמת למערכת הבנקאית אך גם ימנע מארגוני פשיעה לעשות בגופים אלו שימוש למטרות בלתי חוקיות.

על מנת לקבל רישיון למתן אשראי חוץ בנקאי, יש להגיש בקשה לכך במערכת המקוונת באתר של רשות שוק ההון. לבקשה זו יש לצרף מסמכים רלוונטיים כמו מצב החשבון, פרטי המבקש וכו'. אף שהוצאת רישיון לפעילות חוץ בנקאית נראית לכאורה פשוטה, הרי שמדובר בהליכים סבוכים מול הרגולטור. מעבר לכך, אי עמידה בדרישות החוק, או לחילופין פועל ללא רישיון מתאים, יש לכך השלכות משמעותיות שעלולות לבוא לידי ביטוי בעיצומים כספיים וגם בהליכים פליליים. על כן, יש צורך בליווי משפטי בתהליך זה ולאורך פעילותו של הגוף.

בסופו של יום, מאפשר החוק לפיקוח על שירותים פיננסים חירות גדולה יותר לאזרחים רבים. דרך המערכת החוץ בנקאית הם יכולים ליטול הלוואה/אשראי או לבצע פעולות אחרות שעד כה יכלו לבצע רק בתוך הבנק. עדיין, חשוב שהן נותני השירות והן הלקוחות יהיו מודעים לחוק ויפעלו לפיו, כדי שלא ימצאו עצמם משלמים על כך ביוקר. 

משרד עו"ד ביאן איברהים מתמחה בהליכי הוצאת הרישיון  ואל מול הרגולציה הסבוכה. כמי שבקיא בפרטי החוק החדש, וכבעל ותק רב בתחום, מתמודד עו"ד איברהים בתיקים לקבלת רישיונות מאת המפקח על שירות פיננסיים בכל רחבי הארץ, ורק לאחרונה הצליח המשרד בקבלת 6 רישיונות בהתאם להוראות החוק.

משרד עו"ד ביאן איברהים מטפל בתיקים לקבלת רישיונות מאת המקפח על שירות פיננסיים בכל רחבי הארץ. רק לאחרונה הצליח עו״ד ביאן אבראהים לקבל 6 רישיונות בהתאם להוראות החוק.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).