הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

אף אחד לא חושב שלהתגרש זה קל. זו ללא ספק תקופה סוערת, מלאה בעליות ומורדות, בקשת של רגשות הנעים בין זעם, נקמה וגעגוע לאהבה שהייתה. אך בעוד שלהתגרש בלי ילדים זה (יחסית) די קל, הרי שכאשר יש לבני הזוג ילדים משותפים הקושי שבהליך הגירושין רק הולך ועולה. עכשיו אתם לא שני שחקנים באירוע הזה, יש כאן ילדים, בעלי צרכים ורצונות משלהם ואתם רוצים לשים את טובתם שלהם בראש סדר העדיפויות. ומה כאשר יש לבני הזוג ילדים בעלי צרכים מיוחדים? גם כאן, כצפוי, רמת הקושי עולה והאתגר גדול עוד יותר. שכן, הצרכים שלהם מקדימים את שלכם, ועם כל הרצון הטוב שלכם להתגרש – טובת הקטינים עומדת במקום הראשון. 

עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )
עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )

בהליך גירושין שבו לבני הזוג ילדים עם צרכים מיוחדים, צצים כאמור מורכבויות שונות, שלא נראה בדרך כלל במשפחות שאין בהן ילדים עם צרכים מיוחדים. 

הדבר החשוב ביותר בגירושין שכאלה הוא הצורך לצפות פני עתיד - לחשוב מראש על סוגיות שעלולות לצוץ במרוצת השנים, בהתאם למצבו של הילד. פתירת הסוגיות האלו מבעוד מועד, תמנע סכסוכים רבים, גם אם יעלו בעתיד סוגיות שלא חשבתם עליהם כלל.

לפרטים נוספים אודות עו"ד יעל בן דוד לחצו כאן

כשמדובר בילדים בעלי צרכים מיוחדים, האחריות ההורית המשותפת לא מסתיימת עם הגעתם לגיל בגרות, כלומר לגיל 18 או 21. ילד בעל צרכים מיוחדים זקוק לאפוטרופוס פעיל במשך כל חייו, ולכן, תשלום המזונות לא ייפסק עם הפיכתו של הילד לבגיר. על פי החוק, עד גיל 18 ישולמו לילד מזונות רגילים ובפרק זמן נוסף, עד גיל 21 דמי מזונות מופחתים. בני הזוג יצטרכו להכריע בצורה מפורשת בהסכם ביניהם, בנוגע לחלוקה ההורית על הילד לאחר הפיכתו לבגיר. 

גם בהכרעה על גובה דמי המזונות, יש לשקול מרכיבים נוספים, שאין במשפחות אחרות. למשל, לקחת בחשבון כי יתכן והילד יזדקק לפיזיותרפיה, עזרה בלימודים, קלינאית תקשורת, חינוך מותאם, תרופות שאינן בסל הבריאות ועוד. תנו לכך ביטוי בהסכם הגירושין ביניכם כמו גם את ההוצאות הנלוות לגידול הילד בני בתים נפרדים. חישוב דמי המזונות צריך שייקח בחשבון את גובה הקצבאות שמקבלת המשפחה מביטוח לאומי עבור הילד. 

הסכם הגירושין צריך שיצפה פני עתיד ויכריע בסוגיות שיתכן ויעלו בהמשך הדרך. בדיוק כמו שהורים לילדים שאינם בעלי צרכים מיוחדים יכריעו על אופי החינוך שהילדים יקבלו וכן הלאה. במקרה של ילדים עם צרכים מיוחדים הסוגיות שונות, כמו מה יקרה אם הילד יצטרך לעבור למעון כדי לספק בצורה המיטבית אחר צרכיו? איפה ימוקם המעון? קרוב לאמא? קרוב לאב? ומה קורה כאשר מדובר בילד שלא ניתן לנייד אותו מבית לבית? האם ניתן לקבוע כי ההורה שאינו משמורן יגיע לבקרו בבית ההורה המשמורן? לכמה זמן ובאיזו תדירות? 

מרגע שהפכנו להורים, אנחנו מחויבים לטובת ילדינו ולספק אחר צרכיהם בצורה הטובה ביותר. משמע - להציב אותם בראש סדר העדיפויות שלנו. זה נכון להורים בכלל וביתר שאת להורים בעלי צרכים מיוחדים, שגם לאחר שיגיעו לבגרות, חלקם עדיין יזדקקו לנו. עלינו לתת לילדים אלו את המיטב שאנחנו יכולים, את היציבות שלה הם זקוקים ואת האהבה שלנו. על זה אנחנו לא יכולים להתפשר. אנחנו כן יכולים להתפשר על האגו שלנו, על הכעס כלפי בן הזוג ולפעמים פשוט לוותר למענם.

לפני פתיחה בהליך גירושין, תמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום.

מוזמנים לפנות לעו"ד יעל בן דוד שלה ניסיון רב בתחום ותקבלו הכוונה.

דרך העצמאות 57, חיפה. טל: 07-33246767
נייד : 054-5653999
פקס: 04-8620566

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).