הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בפסק דין שניתן בימים אלה על ידי הרכב שלושה שופטים של בית המשפט העליון בירושלים, קיבל בית המשפט העליון את עמדתם של עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, וחייב את הועדה המקומית לתכנון ובניה לשלם פיצוי עתק בגלל שהפרה את התחייבותה להעביר לבני המשפחה מגרש מסויים כפיצוי על קרקע שהופקעה מהם.

ביהמ"ש העליון קיבל את עמדת עורכי הדין בר-און וכהן, וחייב את הועדה המקומית לשלם  פיצוי  לבעלי  הקרקע בסכום  העולה  על  שווי  המקרקעין  שהופקעו  מהם.  זאת, בפסק דין חדשני, בניגוד לאשר נקבע בפסיקה עד היום.  בנוסף, באופן תקדימי קבע ביהמ"ש העליון, כי הפיצוי ישולם לבעלי הקרקע לפי מה שהובטח לבעלי הקרקע כבר לפני כ- 40 שנה, למרות שחלפה תקופת ההתיישנות לתבוע על הפרת ההבטחה שניתנה לבעלי הקרקע לפני עשרות שנים.

עוד קבע ביהמ"ש העליון, כי אין כל מקום לטענה שהועלתה נגד בעלי הקרקע כאילו השתהו בהגשת תביעתם.
ביהמ"ש העליון קבע, כי אומנם בפסק הדין המנחה בסוגיה זו, פסק דין ארידור, נקבע כי אם חלפו 25 שנה ממועד פרסום ההודעה על אודות ההפקעה ועד הגשת תביעת פיצויי הפקעה, אז חלוף הזמן גורם לנזק ראייתי לרשות המפקיעה, ואולם קיבל את עמדת עורכי הדין בר-און וכהן כי במקרה זה אין לתת משקל לטענה זו שהעלתה הרשות המפקיעה.

גם בענין הוצאות המשפט קיבל ביהמ"ש העליון את עמדתם של עורכי הדין בר-און וכהן, ופסק :

"אין לכחד, כי השתלשלות העניינים במקרה זה אינה מעוררת נחת, בלשון המעטה. על פי קביעותיו העובדתיות של בית המשפט המחוזי, הזלזול שהפגינו המערערים בזכויותיהם של המשיבים ראוי לביקורת. בצדק גם טענו המשיבים כי בניסיונם של הגורמים המעורבים להתנער מחובתם לשאת במלוא הפיצוי שהובטח עבור ההפקעה יש יותר משמץ של חוסר תום לב".

לאור תוצאה זו – ביהמ"ש העליון אף הותיר על כנו את סכום הוצאות המשפט הגבוה מאוד שפסק ביהמ"ש המחוזי לטובת בעלי הקרקע, בסכום של מאות אלפי ₪.

תחילתה של הפרשה בתביעה שהגישו עורכי הדין בר-און וכהן, מטעמו של תושב ביישוב בשרון ושני בניו, המתגוררים כולם ביישוב בשרון.

על פי התביעה, הופקע מהתושב מגרש בשטח של דונם ורבע, ובמקומו היה אמור התושב לקבל שני מגרשים חלופיים. אלא שהתושב קיבל מגרש אחד בלבד. המגרש השני שהובטח לו נמכר לצד שלישי. הייעוד של השטח שהופקע מהתושב, ועליו בית מגורים ישן, שונה ל- שצ"פ, ונגד התושב הגישה הועדה המקומית כתב אישום בגין שימוש במקרקעין ללא היתר.

הנתבעים טענו, כי נמסר מגרש לאותו תושב, ועליו הוא הקים את בית מגוריו, ומגרש זה משקף הלכה למעשה את מלוא התמורה המגיעה לתושב בגין הפקעת המקרקעין שהיו בבעלותו.

עוד טענו הנתבעים, כאילו על מנת לקבל את המגרש השני היה צריך התושב לשלם כסף, אותו לא שילם. עוד טענו הנתבעים כי התושבים ויתרו על זכויותיהם במגרש השני, וטענות נוספות. בית המשפט המחוזי קיבל את עמדתם של עורכי הדין בר-און וכהן, ודחה את טענות הנתבעים אחת לאחת.

עורכי הדין בר-און וכהן הוכיחו, שהמגרש שהיה צריך להימסר למרשיהם – לא רק שלא נמסר למרשיהם אלא אף נמכר לאדם אחר, חבר ועד היישוב.

נצחון ענק לאנשים שקרקעות הופקעו מהם (צילום: envato)
נצחון ענק לאנשים שקרקעות הופקעו מהם (צילום: envato)

בית המשפט קיבל את טענת התביעה וקבע, כי המועצה האזורית, וכן הועדה המקומית לתכנון ובניה, וכן הועד המקומי, וכן רשות מקרקעי ישראל, וכן משרד השיכון וכן חברת עמידר - התרשלו כלפי התובעים.

בית המשפט המחוזי מרכז קיבל את התביעה שהגישו עורכי הדין בר-און וכהן ופסק נגד הנתבעים.
בפסק דינו מתח בית המשפט המחוזי ביקורת קשה על המועצה האזורית, על הועד המקומי, על רשות מקרקעי ישראל, על משרד הבינוי והשיכון ועל עמידר, פסק כי הועדה המקומית תשלם פיצוי לתובעים וחייב את הנתבעים כולם לשלם שכ"ט עו"ד לתובעים, כאשר סכום זה הינו בנוסף לשכר טירחת עו"ד בגובה מאות אלפי שקלים שנקבע כי ישולם לתובעים על ידי הועדה המקומית לתכנון ובניה.

הועדה המקומית לא ויתרה, אלא הגישה ערעור לבית המשפט העליון, במסגרתו עתרה לבטל את פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז, לבטל את תשלום הפיצוי שהושת עליה ולבטל את תשלום ההוצאות ושכ"ט עו"ד בסכומים של מאות אלפי ₪ שנקבע על ידי בית המשפט המחוזי מרכז.

כאמור, גם בית המשפט העליון קיבל את טענות עורכי הדין בר-און כהן, ופסק כי הועדה המקומית הפרה את התחייבותה לספק את המגרש לתושבים, ובמקום זאת מכרה אותו לצד שלישי. לכן, קבע בית המשפט העליון, כי על הועדה המקומית לשלם לתובעים שווי גבוה יותר מאשר שוויים של המקרקעין שהופקעו. התשלום צריך להיות מחושב לפי שווי המקרקעין שהובטחו ולא ניתנו לבעלי הקרקע, וכן ישולמו
הצמדה וריבית מיוחדת מאז המועד בו צריכה היתה הועדה המקומית לספק את המגרש (מאז שנת 1990).

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר - און, ממשרד בר - און, כהן, עורכי - דין,  אשר מדורג כמשרד מוביל בישראל בעריכת דין , ובכלל כך בתחום הליטיגציה – התדיינות בבית המשפט, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין , כולל רשלנות רפואית. 

www.Bar-OnCohen.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר