הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

התמודדות עם מחלת נפש היא לא פעם, התמודדות קשה. הן למי שחלה וגם לבני המשפחה, שמטפלים במתמודד הנפש. ישנם מתמודדי נפש שיכולים לנהל חיים שגרתיים, ויש כאלה שלא. אך בתווך ישנם לא מעט מתמודדי נפש שיכולים לנהל חיים שגרתיים, כאשר המחלה בשליטה, ברגרסיה, או תחת טיפול תרופתי. אלא שכאשר הם נאלצים להתמודד עם המחלה, הם לא יכולים לפעול בשיקול דעת, וזקוקים לאדם שיקבל החלטות בשבילם. במילים אחרות, בניגוד לאדם שחלה במחלה דמנטית, וכבר לא ישוב לצלילות דעת, מתמודדי נפש הם אנשים אינטליגנטיים, צלולים ובהחלט מסוגלים לקבל החלטות, כאשר המחלה בשליטה או ברגרסיה.

עד לא מזמן, האפשרות היחידה במצבים אלה היתה מינוי אפוטרופוס. ישנם הרבה קשיים והרבה בירוקרטיה כאשר מדברים על אפוטרופוס, אבל עבור מתמודדי נפש מדובר בגזירה של ממש. 

זאת משום שלא רק מינוי אפוטרופוס מצריך פניה לבימ"ש, גם ביטול של המינוי. דבר זה גורר מצב אבסורד שבו כאשר מתמודד הנפש כבר אינו זקוק למינוי, עליו (שוב) לפנות לביהמ"ש, להוכיח כי הוא כשיר, לקבל את תגובת האפוטרופוס הכללי ולבקש להסיר את המינוי. לעיתים לוקח זמן עד שהמינוי מוסר, והמחלה שוב מתפרצת, מה שמצריך מינוי אפוטרופוס מחדש. לכן, נוצר מצב שבו מתמודדי נפש פשוט חיים 'תחת אפוטרופוס' על אף שברוב ימות השנה, הם אינם זקוקים לו.

לפרטים נוספים אודות עו"ד הילה צאירי לחצו כאן

ייפוי כוח מתמשך נותן לכך מענה. 

מהו ייפוי כוח מתמשך?
ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שמאפשר לבחור מראש, מי יהיה האדם שיטפל בי ויקבל במקומי החלטות, כאשר אני לא אהיה מסוגל. 

איך ייפוי כוח מתמשך יפתור את הבעיה?
אחד היתרונות הבולטים של ייפוי כוח מתמשך, הוא שהאדם שעורך אותו מחליט מתי הוא יופעל. ברירת המחדל הקבועה בחוק היא חוות דעת רפואית (של פסיכיאטר), אך היא איננה האפשרות היחידה. המגבלה היחידה היא שמיופי הכוח (האדם שקיבל את המינוי) לא יכול להחליט על דעת עצמו להפעיל את ייפוי הכוח. 

לכן, מתמודד נפש יכול לקבוע כי כאשר המחלה התפרצה ייפוי הכוח יופעל (על ידי הוראה של הרופא הצמוד המטפל, פסיכיאטר, או אפילו קביעה של קרובי משפחה שאינם מיופיי הכוח), ייפוי הכוח יופעל. במקרה כזה ייפוי הכוח מופעל באופן מיידי. באותו אופן אפשר לקבוע כי כאשר אותו גורם קבע, שהמחלה שככה ואותו אדם כבר צלול, יוסר ייפוי הכוח, ואותו אדם יוכל לחזור ולנהל את חייו.

באופן כזה ניתן להשתמש בייפוי הכוח כ"מתג", שמפעיל את הסמכות ברגע שההפרעה התחילה, ו"לכבות" אותו ברגע שההפרעה חלפה.

בדרך זו יכולים מתמודדי נפש לנהל חיים בצורה עצמאית יותר, בפרט כאשר הם אינם מתמודדים באופן אקטיבי עם ההפרעה. 

כל אחד יכול לערוך ייפוי כוח?
כל אדם שיכול להבין מה המשמעות של עריכת ייפוי כוח מתמשך יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך. 

גם מי מתמודד נפש? 
וודאי, אבל בעת עריכת ייפוי הכוח חובה לוודא שהאדם מסוגל להבין מה המשמעות של ייפוי כוח מתמשך, והאם הוא מסוגל להביע את רצונו מי הוא רוצה שיטפל בו. כאשר פונים לערוך את ייפוי הכוח, חשוב להצטייד בחוות דעת של מומחה שמאשרת כי האדם מבין את המשמעות. 

טיפ חשוב: כאשר עורכים ייפוי כוח מתמשך, לוודא שלא בוחרים רק מאת ברירת המחדל הקבועה בחוק לעניין כדי להפעיל את ייפוי הכוח. חשוב לאפשר דרכים נוספים לקבוע מתי ההפרעה אקטיבית, לרבות על ידי הרופא המטפל, בני המשפחה והקרובים לנו. 

הילה צאירי, עו"ד ומגשרת, מומחית לסכסוכי ירושה, עריכת צוואות והעברה בינדורית
שותפה במשרד גדעון פישר ושות'
מעבירה את ההרצאה "הדירה ברח' 'מה פתאום!' על טעויות משפחתיות נפוצות" לחברות, ארגונים ולקהל הרחב.
052-3350816 | [email protected] 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר