הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

פטור מתשלום מס הכנסה לשכירים ועצמאים

בין אם אתם עצמאים או שכירים, יכול להיות שמגיע לכם פטור, חלקי או מלא, ממס הכנסה. אלו דברים שחשוב לדעת, בפרט בימים אלו כאשר מתחילה ההיערכות לקראת סוף שנת המס. הלא אתם לא רוצים לפספס את הפטור המגיע לכם על ההכנסות לשנת 2022. מומלץ מאוד לבדוק לעומק את תנאי הזכאות משום שיתכן והחזרי המס הללו יגיעו לעשרות ומאות אלפי שקלים. 

מה קובע סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה?

סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה קובע מי הזכאים לפטור ממס הכנסה עד לגובה התקרה הקבוע בחוק. על פי סעיף זה, הפטור יינתן למי שנקבעה לו במסגרת ועדה רפואית של מס הכנסה, נכות רפואית שתקופתה עולה על חצי שנה. 

מהי דרגת הנכות שמזכה בפטור ממס הכנסה?

בין השאר, יינתן פטור למי שהוא נכה בשיעור של 100% או נכה בשיעור של 90% לפי חישוב מיוחד (בשקלול של אחוזי הנכות למספר נכויות שנקבעו לו), או מי שנקבעה לו נכות צמיתה העולה על 89%, וכן מי שהיינו עיוור. 

מה עושים כדי לקבל פטור ממס הכנסה לפי סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה?

כדי לקבל את הפטור ממס יש צורך למלא טופס 1516 (הנקרא "בקשה לפטור ממס") ומספר טפסים נוספים לקביעת אחוזי נכות לצורך פטור ממס. לטופס יש לצרף מסמכים ואישורים רפואיים רלוונטיים ולשלוח לפקיד השומה באזור המגורים הרלוונטי.  

פקיד השומה יעביר למבקש שובר לתשלום עבור הוועדה הרפואית שתתכנס בעניינו. לאחר התשלום יש להחזיר את השובר המקורי לפקיד השומה שיעביר בשלב זה את כל התיק למוסד לביטוח לאומי. הביטוח הלאומי יזמן את הנכה לדיון בוועדה רפואית. 

עורך הדין תומר בכר (צילום: שרית נבון)
עורך הדין תומר בכר (צילום: שרית נבון)

מה קורה הועדה הרפואית של פטור ממס הכנסה?

בדיון בוועדה הרפואית ישבו רופאים בעלי מומחיות בנושאי הנכות הרלוונטיים. בתום הדיון, במידה ויוכחו הנכויות, ייקבעו למבקש אחוזי נכות המזכים בפטור ממס. לאחר ההכרעה בוועדה הרפואית יוחזר התיק לפקיד השומה, ביחד עם החלטת הוועדה ופרוטוקול הדיון. 

לאחר קבלת האישור מפקיד השומה, רשאי המבקש לתבוע החזרי מס בהתאם לפטור שניתן לו. ניתן לקבל החזרי מס רטרואקטיבית לתקופה של 6 שנים. 

איך מערערים על החלטת ועדה רפואית במסגרת מס הכנסה?

ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית בתוך 45 יום מיום ההחלטה. במכתב הערר יש לפרט את הסיבות לערעור ומדוע, לדעת המגיש, אחוזי הנכות שנקבעו בוועדה אינם משקפים את המצב לאשורו. גם כן, פקיד השומה יעביר למבקש בקשת תשלום לוועדה הרפואית, ולאחר מכן תתכנס ועדת העררים לדיון בערר.

טיפים חשובים למי שחושב להגיש תביעה לפטור ממס הכנסה

ביקשנו מעו"ד תומר בכר אשר עוסק בייצוג תובעים במסגרת תביעות לפטור ממס הכנסה על פי סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה, לתת חנו מספר טיפים אשר יכולים לעזור לפונים בתביעות שכאלה, בהתנהלות מול הועדות הרפואיות של מס הכנסה. 

טיפ ראשון
לדברי עו"ד בכר, טיפ הראשון הוא כמובן לזכור שכל אחוז נכות חשוב ולכן יש לפרט בפני הועדה הרפואית את כל הבעיות הרפואיות של התובע, החל מיום לידתו ועד ליום בדיקת הועדה. הכל כולל הכל. 

טיפ שני
הטיפ השני הוא כמובן להגיע לועדה הרפואית מוכנים מבחינת המסמכים הרפואיים ותוצאות הבדיקות הרפואיות. הכל צריך להיות מסודר בצורה קלה ונוחה על מנת שהועדה הרפואית, אם תרצה בכך, תוכל לקבל כל מסמך רפואי מידיי הנבדק בצורה מהירה ויעילה.

טיפ שלישי
מעבר לכך חשוב לזכור שהועדות הרפואית הללו מוגבלות בזמן. כל ועדה הרפואית אורכת כמה דקות בלבד. לכן חשוב מאד להגיע מוכנים וממוקדים, רצוי אפילו להכין ולכתוב את כל הנושאים בצורה מסודרת על דף נייר, על מנת שלא לשכוח שום דבר במהלך הועדה הרפואית.

טיפ רביעי
הטיפ הרביעי הוא להיעזר בעורך דין, ככל שנראה לנבדק שהוא לא יהיה מסוגל לייצג את עצמו בצורה מספקת על מנת לשכנע את הרופאים היושבים בועדה הרפואית לתת לו את הנכות המגיעה לו ואשר בסופו של דבר תזכה אותו בפטור המיוחל.

מאחר ומדובר בפטור שמשמעותו עשויה להיות החזרים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים בשנה, לא כדאי לפספס ולסכן את התביעה רק בגלל ניסיון לחסוך את שירותיו של עורך הדין בעניין זה. 

לביקור באתר של עו"ד תומר בכר לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר