הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

היי חברים,

את הטור הזה, באופן מעניין אני כותב לכם ממדינה באירופה אליה יצאתי לצרכי עבודה.

כתבתי באופן מעניין כי זה מתכתב במקצת עם פרשת השבוע שלנו, אשר עוסקת במסעו של אליעזר ה-CEO או המנכ"ל של נכסיו של אברהם ו"המושל בכל אשר לו..." לחרן על מנת לייבא אישה ליצחק.

התורה מספרת שלאחר פטירת שרה קפצה זקנה על אברהם, והוא רצה להשיא את הבן שנולד לו בגיל 100 – יצחק, על מנת להמשיך את השושלת וזאת בטרם ימות.

אברהם (בעל השליטה) מזמן את אליעזר - המנכ"ל ומבקש ממנו בפעם הראשונה בחיי שניהם להישבע לו, שהוא לא ישיא את בנו למי מבנות הארץ הכנעניים אלא רק לבני משפחתו ה-"שמיים" שחיים בחרן. 

עניין השבוע יכול להפתיע היות ואליעזר שימש את אברהם בנאמנות שנים רבות, ואברהם כפי שכתוב סמך עליו באופן מוחלט בכל הנוגע לנכסיו ולניהול וארגון הקהילה שהוא ושרה הקימו.

מדוע אברהם אבינו צריך היה להשביע את אליעזר, מדוע הוא לא סמך עליו באופן מושלם גם בעניין זה?

ראשית, נסביר כי אברהם לא רצה שבנו – יצחק יתחתן עם בנות הכנענים, שכן אלה סימלו בעיניו את כל הרע שבעולם, ואת האנטיתזה, לכל מה שאברהם אבינו האמין בו וניסה לקדם. יש האומרים כי כל מסעו של אברהם לכנען היה כדי להיאבק תיאולוגית עם העמים הכנענים ולטהר את ארץ כנען מהזוהמה המוסרית ששכנה שם בגלל התנהגותם.

סיבה נוספת, תורה סיפרה שנח (מי שבנה את התיבה, ושרד את המבול) קילל את בנו של חם – כנען (אביהם של הכנענים) וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו ואברהם שהיה מבני שם וחשש מאותה הקללה, לא הסכים להתחתן עם בני בניו של כנען המקולל.

מן הצד השני עומד המנכ"ל בפועל אליעזר, אשר סבר עד להולדת יצחק שהוא זה שהולך לרשת את הונו של אברהם הערירי.

המדרש מספר שלאליעזר היתה בת, והוא סבר כי אין ראויה ממנה להיכנס למשפחת אברהם, ולשאת את בנו – יצחק.

אברהם שידע את הלך רוחו של אליעזר, סבר כי עליו להשביע אותו בשבועה חמורה, על מנת יפעל בנאמנות הגבוהה ביותר – באופן שנוגד אף את האינטרס שלו עצמו – להיות מחותן עם אברהם.

היהדות משבחת את אליעזר שהיה עובד נאמן ביותר, וחרף האינטרסים שלו פעל ללא משוא פנים, על מנת לקיים את שליחותו, אשר בסופו של יום הצליחה.

שימו לב, שלאליעזר היה סעיף ביטול – אם האישה לא תסכים להגיע מחרן לכנען, השבועה שלו מתבטלת, לאליעזר היה אינטרס אמיתי להפר את אמון אברהם ולפגום בשליחותו, באמצעות כך שהוא היה מספר לאברהם שהכלה המיועדת, מיאנה להגיע ארצה, וכך יכול היה להשיא את ביתו ליצחק. אבל אליעזר כמו מנכ"ל טוב ושליח נאמן שם את האינטרסים האישיים בצד, וקיים את השליחות על הצד הטוב ביותר.

עורך הדין אמיר ברכה (צילום: אמיל מושיאייב)
עורך הדין אמיר ברכה (צילום: אמיל מושיאייב)

המדרש מספר שעל נאמנותו זו הוא קיבל שכר אדיר – חיי אלמוות, ומיד עם פטירתו של אברהם, הוא נכנס בחייו ובגופו לגן עדן לשהות במחיצתו ולצידו של אברהם אבינו.

בואו נדבר על עבירה שמוכרת לכולנו כעבירה שעוסקת באנשי ציבור, אך נקבעה כלפי מנהלים בתאגיד. 

בהינתן שאליעזר היה חוטא לשליחותו ומפר את האמון שניתן בו, האם היה ניתן להשית עליו אחריות פלילית ועונש, או שמא מדובר רק "בסכסוך עסקי" / "סכסוך עבודה"?

סעיף 425 לחוק העונשין קובע שמנהל בתאגיד שנהג אגב מילוי תפקידו במרמה או בהפרת אמונים הפוגעת בתאגיד דינו מאסר 3 שנים.

החוק כמובן לא מפרש מה היא התנהגות המהווה הפרת אמונים בתאגיד (כמו גם בהפרת אמונים של איש ציבור), אך בשורה של החלטות שיפוטיות נקבע כי מנהל בחברה שמשים עצמו במצב של ניגוד עניינים כלפי התאגיד הרי שהוא מפר אמונים.

אליעזר - לאור כל מה שפירטנו לעיל אליעזר היה מצוי במצב של ניגוד עניינים גמור, והוא נדרש היה על פי החוק הישראלי שלא לעסוק בנישואיו של יצחק כלל. 

אברהם - ברור כי בעל מניות סביר, לא היה נותן לאדם כזה שמצוי בניגוד עניינים מובהק להתעסק בנושא כה רגיש ולצפות ממנו להתעלות מעל האינטרס האישי שלו.

אבל דווקא התנהלותם של שני האישים הגדולים האלה, אברהם אבינו ואליעזר מלמדת על עוצמתם האישית וגדלות נפשם, מחד אברהם סמך על אליעזר ורק עליו, שידאג לשידוך ראוי לבנו, ובשל כך ביקש ממנו את השליחות הזו, למרות שידע שהוא נגוע באינטרס אישי. לצידו עומד המנכ"ל המושלם – אליעזר, זה ששם את כל האינטרסים האישיים בצד, על מנת שלא לאכזב את אדונו, וביצע את שליחותו על הצד הטוב ביותר.

אז מדוע נדרשה שבועה? 

כאמור אברהם סמך רק על אליעזר בשליחותו זו, את השבועה הוא דרש כדי להבהיר לאליעזר את חשיבות השליחות שלו, ועל מנת שיעשה את המקסימום לביצועה, אברהם כ"כ סמך עליו עד שהכניס סעיף ביטול בשבועה, שאומר שאם היא לא תסכים להגיע, השבועה מבוטלת.

אליעזר יכול היה לחטוא לאדונו, ולספר לו שהכלה לא הסכימה להגיע, אך הוא כידוע לא עשה כן.

שבת שלום 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).