הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

הרשת מלאה ביועצים זוגיים, פסיכולוגים ומשפטנים שמבקשים לסייע בגירושין בין בני זוג וב"פירוק החבילה". אבל לא הרבה מדברים על גירושין בעולם העסקים - איך נפרדים מהשותף העסקי, איך מונעים מלחמות בין חברי הדירקטוריון ומהו הדין להפרדה בין בעלי המניות? 

עורכת הדין הילה אקרמן (צילום: אורלי שניידר)
עורכת הדין הילה אקרמן (צילום: אורלי שניידר)

בתפקידי כיועצת משפטית לעסקים, אני מסייעת, בין השאר, לבעלי מניות מסוכסכים לצעוד אל עבר גירושין מהירים, זריזים וקלים עד כמה שניתן. נהוג לחשוב שפרידה בין בני זוג היא קשה, סוערת ועלולה להגיע ל"מלחמת עולם" של ממש. אני מבטיחה לכם שאותו הדבר קורה גם בין בעלים משותפים של עסק מסוים. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד הילה אקרמן לחצו כאן

תחושת קיפוח, כעס, רצון לנקמה, כל הרגשות שאנחנו מכירים מעולם הגירושין הזוגי שלנו, באים לידי ביטוי גם כאן. וגם כאן, כמו בגירושין, הכסף הוא בלתי נפרד מהתהליך. כשרגש חובר לכסף - האפשרות לפיצוץ היא כמעט בלתי נמנעת. 

ואם אנחנו ממשיכים בדימוי הזה של גירושין, אז במקרה של חברות, של עסקים, קטנים כגדולים, החברה כמו ריב על הילדים המשותפים אצל זוגות מתגרשים. מי יקבל מה? מה רשום בחוזה/הסכם המייסדים? 

תככים ומזימות: איך מפרידים כוחות בין בעלי מניות? (צילום: אימפקט שירותי הפקה)

אז איך עושים את זה? נתחיל מההתחלה. כשם שזוגות עורכים ביניהם הסכמי ממון וכדומה - כך גם בעלי החברה צריכים להגיע להסכם משותף בתחילת דרכם העסקית. ליווי משפטי לעסק, מהשלב התכנוני של העסק, יסייע בקביעת ההסכם בין הצדדים וימנע מריבות מיותרות ובעיות בהמשך הדרך. יש לקבוע מראש את כללי המשחק, כדי שכשהמשחק יסתיים נוכל להיפרד בטוב. 

אל תיעזרו בגורמים חיצוניים לצורך פתירת הבעיות. אם יש לכם ליווי משפטי, היעזרו בו. עו"ד המתמחה בדיני החברות, כזה שמכיר את העסק מבפנים ומבחוץ, יוכל לשרטט את קווי המתאר של הגירושים בין בעלי המניות בצורה ההוגנת ביותר. הוא זה שידע להציע פתרונות יצירתיים במידה ויתגלע סכסוך שלא נפתר מהסכם המייסדים. שימוש בגורם חיצוני, שאינו מכיר את העסק, עלול להוסיף שמן למדורה. 

עצה נוספת (שיכולה בהחלט לסייע גם לזוגות מתגרשים) היא לא לדבר יותר מדי עם גורמים זרים על הבעיות שצצות בחדר הישיבות של העסק. הדברים הנאמרים בפני זרים עלולים להיות מוקלטים או מתועדים וגם אם נאמרו מתוך סערת רגשות - הדברים יכולים לפגוע בכם בעת הפרידה. 

ואל העצה הזו נצרף עוד עצה אחרונה: היו מקצועיים. זכרו, שאחרי הכל, אתם לא מתגרשים מבן זוג, אלא מפרידים עסק. כבעלי מקצוע, מומחים בתחומכם, זכרו כל העת - שמדובר בעסק. נסו, ככל הניתן, להשאיר את הרגשות, סוערים ככל שיהיו, בצד. התמקדו, בצורה עניינית, בהפרדת החברה כי שניתן יהיה להמשיך הלאה בצורה המיטבית עבור כולם.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).