הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

לקוחה שלי, תושבת אזור המרכז אשר סיימה בשעת ערב מאוחרת יום עבודה ארוך ומתיש ביקשה לחזור לביתה. בבואה להיכנס למכוניתה, היא מעדה. רגלה התעקמה, והיא נפלה על הקרקע תוך שהיא סובלת מכאבים חזקים.

למרות הכאב העז, החליטה האישה לנסוע לביתה, ורק למחרת, אחרי שרגלה התנפחה, והכאבים גברו, היא התפנתה בסיוע של מכרה, למוקד של קופת חולים, שם אובחנה כסובלת משבר וקרע במיניסקוס. מאז התאונה היא לא שבה לעבודתה ושהתה בחופשת מחלה ארוכה.

הגשתי בשמה שתי תביעות. הראשונה – למוסד לביטוח לאומי, על מנת שיכיר בה כנפגעת עבודה, ואת התביעה השנייה – לחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה, בבקשה לקבלת פיצויים עקב תאונת דרכים.

בתביעה לביטוח הלאומי טענתי, כי מדובר בתאונת עבודה, שכן אירעה בדרכה הישירה של המבוטחת ממקום העבודה לביתה, מקרה המוכר בחוק כתאונת עבודה. הביטוח הלאומי קיבל את התביעה והכיר בה כמי שנפגעה בעבודה. וועדה רפואית קבעה לאישה 100 אחוזי נכות זמנית לתקופה של מספר חודשים ולאחר מכן נקבעה לה נכות צמיתה בשיעור 30 אחוזים, אשר מזכים אותה בגמלה חודשית קבועה העומדת על כמה אלפי שקלים. 

במסגרת התביעה לחברת הביטוח טענתי כי גם פגיעה בנהג או בנוסעים, במהלך העלייה לרכב או בירידה ממנו, עשויות להיחשב על פי החוק כתאונת דרכים לכל דבר ועניין, וזאת אם תנופת העלייה או הירידה היא שגרמה לתאונה. בנוסף, כפי שנקבע אין חשיבות לשאלה אם מנוע הרכב היה מונע או לא, כמו במקרה זה.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מזכה את מי שנפגע בגופו כתוצאה מ"תאונת דרכים" בפיצויים אוטומטיים בהתאם להוראות החוק וללא כל צורך בהוכחת אשם,.

למרות זאת, חשוב לדעת שההגדרה של "תאונת דרכים" לפי חוק הפיצויים יכולה להיות שונה במובנה המשפטי מהגדרת תאונת דרכים בה אנו עושים שימוש בחיי היום יום.

על פי החוק "תאונת דרכים" היא "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". 

בתיקון מס' 8 לחוק הוגדר "שימוש ברכב מנועי" על פי החוק, בין השאר, גם ככניסה או ירידה מהרכב. עם זאת, כפי שנקבע בפסיקה, לא כל כניסה או ירידה מרכב מהווים "שימוש ברכב מנועי" העונים להגדרת "תאונת דרכים" ומזכים את הנפגע בפיצויים על פי החוק. אלא נדרש שהשימוש ברכב יעשה למטרות תחבורה. 

בנוסף, הפסיקה קובעת כי: 

"גרימת נזק גופני יכולה לעשות בצורות שונות ואין הכרח דווקא במגע פיזי בין גוף הנפגע ובין הרכב על מנת שהתאונה תיחשב כ"תאונת דרכים". מי שיורד מכלי הרכב נופל ונפגע בגופו, ייחשב כנפגע על פי החוק, גם אם נפגע בשלב הראשון של הירידה, לפני שהניח את שתי רגליו על הקרקע, וגם אם נפגע בשלב מאוחר יותר של הירידה, כל עוד, ובתנאי, שתנופת הירידה ופעולתה, היו גורם ממשי לנפילה"

נימוקים אלו, הם שגרמו לחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה לקבל את תביעתנו ולהכיר באישה כנפגעת תאונת דרכים. בסיומו של המשא ומתן שניהלתי מול נציגי חברת הביטוח הוסכם כי חברת הביטוח תשלם ללקוחה פיצויים משמעותיים נוספים, זאת מעבר לתגמולים החודשיים להם היא כבר זכאית כאמור מהמוסד לביטוח לאומי ואשר מוערכים במצטבר במאות אלפי שקלים. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של משרד עו"ד גיל קראוס לחצו כאן
לפרטים נוספים - לחצו כאן לפייסבוק של עו"ד גיל קראוס

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר