כך גם אנשים מבוגרים שלא שומרים על הגבולות, מאבדים את עולמם ואת הקריירה שלהם, לעיתים בגלל זוטות.

בצה"ל יש מספר יחידות שכל תכליתן הוא טיפול באוכלוסייה הפלסטינית, המנהל האזרחי הוא אחת מאותן יחידות המצויות במגע יום יומי ורציף עם האוכלוסייה הערבית ביהודה ושומרון, מטבע הדברים כאשר זו מהות שירותו של החייל או הקצין, מתחילים להירקם קשרים ידידותיים, זה תמיד מתחיל בדרישת שלום המשפחה, התעדכנות בנושאים השונים, לפעמים אפילו קפה אקראי או עישון סגריה באחד המרחבים הציבוריים.זה כשלעצמו לא פסול כל עוד אין קבלה של טובות הנאה מצד אחד ומתן יחס מועדף מהצד האחר.

רס"ן נ הגיע אלי כשבאמתחתו כתב אישום שכלל שני סעיפים. האחד מרמה והפרת אמונים והאחר, כנגזרת מהסעיף הראשון עבירה צבאית של התנהגות שאינה הולמת.

מדובר באחד הסעיפים החמורים אך עם זאת העמומים ביותר שחוק העונשין ייצר, ניסיתי להבין מה גורם לאדם מיושב בדעתו, ערכי ורציני כמו רב סרן נ להגיע למצב שזה כתב האישום., הוא החל לגלול את הסיפור "זה היה ליקוי מאורות של שיקול הדעת שלי, אתה מבין, ידעתי שזה לא בסדר, אבל לא התייחסתי לזה ברצינות, שנה שלמה קבלתי כמה שטיפות של האוטו? מצלמת אבטחה? נו זה זוטות, ושיהיה ברור לא נתתי בתמורה כלום, גם לא בקשו ממני"

רס"ן נ, שירת כראש נציגות במנהל האזרחי באזור יהודה ושומרון. במהלך שנה, קיבל נ מפלסטיני ששימש כ"בן שיח" שלו, טובות הנאה שונות - במוסך שבו עבד הפלסטיני קיבל ממנו נ'  שתי מצלמות אבטחה, שאת שוויין העריך ב-300 שקלים וכן מתקן לנשיאת אופניים, ששוויו לפי הערכה כ-150-180 שקלים. עוד קיבל ממנו מכשיר אייפון משומש, רכבו של רב סרן נ נשטף בתחנת דלק, אשר סמוכה למקום עבודתו של הפלסטיני, בחמש הזדמנויות וכן נבדק במוסך שבו עבד הפלסטיני. 

טובות ההנאה ניתנו לנ' ללא כל תמורה מצידו. החקירה היתה מאד קצרה ותמציתית, רס"ן נ' הודה במיוחס לו ולמעשה לא היה ביכולתי "להוציא אותו מזה".

כפי שעורכי דין מסוימים מפרסמים. לפיכך ומאחר והיה ברור כי רס"ן נ יאלץ לסיים את שירותו הצבאי הגעתי עם התביעה להסדר טיעון שלא יכלול ריצוי מאסר בכלא ולא יכתים את רס"ן נ ברישום פלילי אזרחי. גולת הכותרת של הסדר הטיעון הייתה העובדה שהתביעה תמנע מלדרוש פגיעה בדרגה .כך יצאנו לדרך.

ארבעה חודשי עבודה צבאית ומאסר מותנה, נגזרו על נ' במסגרת הסדר טיעון. בית הדין המחוזי ראה, בדעת רוב שופטיו, להטיל עונשים כמוצע, ובנוסף, להוריד את המערער לדרגת סרן. אחד השופטים היה סבור היה, כי ניתן לאמץ את הסכמת הצדדים, כלשונה. ולא לפגוע בדרגה.

ברור שאי כיבוד הסדר הטיעון לעניין הדרגה חייב הגשת ערעור וכך עשיתי.

בערעור עתרתי לבטל את עונש ההורדה בדרגה, שהוטל תוך חריגה מ"הסדר הטיעון" .הסדרים יש לכבד וחזקה על התביעה ששקלה היטב את פרטי ההסדר. הסדרי טיעון הם הכרח בלתי יגונה שבלעדיהם כל מערכת משפטית לא תתפקד עקב העומס הרב. טענתי כי העונשים האחרים שהוטלו בנוסף להפסקת השירות הצבאי מספקים את אלמנט הרתעת הרבים גם ללא ההורדה בדרגה.

בית הדין לערעורים, בדעת רוב מצא לקבל את דברי ולא להוריד את הקצין. בדרגה. "על הערכאה קמא היה לאמץ את הסדר הטיעון כפי שגיבשו הצדדים, ולא להוסיף עליו רכיב ענישה של פגיעה בדרגות המערער. דעת הרוב נתנה דעתה לכך, שמדובר בהסדר טיעון, שבמסגרתו, כעולה מטיעוני הצדדים, נמנעה התביעה מלעתור לפגיעה בדרגה, תוך עתירה מחמירה ברכיב ענישתי אחר. ואכן, פסיקתו של בית דין זה הכירה בכך ש"במקרים קשים", מטעמי צדק ומידתיות, ניתן יהיה להימנע מפגיעה בדרגה תוך החמרה ברכיב ענישתי אחר", נכתב בפסק הדין.

מאז פסיקה זו שבמידה מסוימת היוותה תקדים, חזרתי על הטענה תוך הצגת פסק הדין ולפעמים זה מצליח .בכל מקרה הלקח ברור -גם עבירות קלות יכולות להביא לחיסול קריירה. לא שווה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).