הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הכתובה היא מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין המהווה סוג של "שטר חוב" הכולל חיובים כגון מדור ומזונות המתייחסים לתקופת הנישואין, וחיובים המתגבשים במקרים של פקיעת הנישואין או במקרה מוות, כאשר הסכום שנקבע בכתובה נועד ע"פ סעיף 104 לחוק הירושה להבטיח את פרנסתה של אלמנה לאחר פטירת בעלה. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן

מטרותיה של הכתובה הן מחד, להקשות על הבעל להתגרש ובכך לחזק את קשר הנישואין שכן גבר לא יוכל לגרש את אשתו מבלי שתהיה לו עילת גירושין מוכחת ומנגד להבטיח את עתידה הכלכלי של האישה במקרה של מות בעלה. 

הכתובה מורכבת משלושה חלקים: 

  • החלק הראשון הוא בעצם הכתובה עצמה. פה מצוין סכום הפיצוי שבו יישא הבעל במקרה של גירושין מאשתו, או חלילה במקרה של מוות. קיים סכום סף שהבעל חייב לציין. 
  • החלק השני הוא התוספת לכתובה. פה רשאי הבעל להוסיף כל סכום שיחפוץ, מעבר לסכום המינימאלי הקבוע בכתובה.  
  • החלק השלישי בכתובה, הוא הנדוניה, בחלק זה מצוין טיב וסוג הרכוש אשר מגיע לנישואין על ידי האישה או משפחתה (כפי שגם היה נהוג בעת העתיקה). במקביל, בעת גירושין, מוטלת על הבעל החובה להחזיר לאישה את הנדוניה וזאת ללא קשר ובנפרד מחובתו לפצות אותה בהתאם לכתובה ולתוספת של הכתובה.

מתי תהיה האישה זכאית לתבוע את מלוא סכום הכתובה?
אישה תהיה זכאית לתבוע את מלוא הסכום הנקוב בכתובה במקרים בהם הבעל דורש להתגרש ללא הוכחת עילות גירושין כנגד האישה או במקרה שמתגלה לה כי שבעלה חולה או בעל מום והוא לא סיפר לה לפני הנישואין.

מתי תאבד האישה את הזכות לתבוע כתובתה?
ישנם מספר מקרים בהם אישה עלולה לאבד את הזכות לכתובה. כאשר האישה היא הצד המעוניין בגירושין או כאשר היא הסיבה להפסקת החיים המשותפים, אישה שבגדה בבעלה או עשתה מעשה כיעור, אישה מורדת ועוד

לסיכום, בניגוד לדעה הרווחת, הכתובה אינה מסמך ישן ונטול חשיבות, אלא מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין, ולעיתיים הוא יכול למצות את כל הזכויות המגיעות לאישה בגירושין. 

לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר