הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מי שחלו במחלות שונות או שנפגעו בתאונות שונות, עשויים להיות זכאים לזכויות שונות והטבות שונות מול המוסד לביטוח לאומי וגורמים נוספים במדינת ישראל. הסיוע הניתן עשוי להיות משנה חיים. אבל הדרך לקבלת ההכרה עלולה להיות מייגעת ומסובכת.

הזכויות נקבעות בכל מקרה לגופו ועשויות להיות שונות לחלוטין ממקרה למקרה. הכל בהתאם לנסיבות ולנתונים האישיים. במאמר זה יפורטו בקצרה התביעות המרכזיות והתנאים לקבלתן וכמובן שבכל מקרה צריך להתייעץ ולבדוק מה אפשר לנסות ולקבל ומה לא. 

עורך הדין גיל קראוס על מיצוי זכויות רפואיות (צילום: אימפקט שירותי הפקה)

תביעה לנכות כללית היא ההליך הנפוץ ביותר ומיועדת לאנשים נפגעים וחולים אשר בשל הפגיעה שלהם הם אינם עובדים או שאינם משתכרים מעל 45% מהשכר הממוצע במשק (כ- 6,331 ₪ נכון להיום). חשוב לדעת כי מי שכבר מוכר בנכות כללית, יכול לעבוד ובמידת הצורך, מעל לגובה שכר מסוים, יתבצע קיזוז מהקצבה מול השכר שלו. 

בכדי להיות מוכר בנכות כללית, על החולה להיות מוכר ראשית בנכות רפואית משוקללת בשיעור 60% לפחות על מספר ליקויים או בשיעור 40% לפחות כאשר אחד הליקויים הנבדקים הינו בשיעור נכות של 25% ומעלה, ולאחר מכן להיות מוכר גם כמי שיכולתו לעבוד נפגעה בלפחות 50%, מה שנקרא דרגת אי כושר. 

שיעור הקצבה בתביעה לנכות כללית הינו בהתאם לדרגת אי כושר שנקבעה לחולה. הקצבה הבסיסית המקסימאלית כיום היא בשיעור של כ- 3,700 ₪ (לא כולל תוספות עבור ילדים מתחת לגיל 18, תוספת בן זוג ותוספות אחרות). 

קיימות הטבות נוספות למי שמוכר במסגרת של נכות כללית, כמו הנחות בארנונה ובבזק, כאשר גם הטבות אלו משתנות בהתאם לקביעת דרגת אי הכושר שנקבעה. 

תביעה לנפגעי עבודה מוגשת למוסד לביטוח לאומי ומיועדת לאותם מקרים שבהם הפגיעה או המחלה קשורים לעבודה ואירעו תוך כדי ובגלל העבודה. בכלל זה נכללות גם פגיעות מצטברות ומחלות מקצוע המוכרות במסגרת של פגיעה בעבודה, בהתאם לנסיבות. 

הזכויות הניתנות לאדם שהוכר כנפגע עבודה שונות לחלוטין מנכות כללית. הנפגע זכאי לדמי פגיעה עבור תקופת היעדרות מהעבודה של 91 ימים ולאחר מכן יכול להיות זכאי לנכות זמנית או קבועה, כאשר בניגוד לנכות כללית הגמלה המשולמת היא לא קבועה ונקבעת בהתאם לשכרו של האדם טרם התאונה. מנכות של 9% ועד 19% מקבלים מענק חד פעמי ומ - 20% נכות ומעלה מקבלים גמלה חודשית קבועה. 

תביעה לשירותים מיוחדים מיועדת למי שזקוק לעזרת הזולת במידה רבה, לפחות, בביצוע הפעולות היומיומיות כמו למשל סיוע ברחצה, לבוש, ניידות, סיוע בהיגיינה אישית וכיוצ"ב וכן בפעולות הקשורות לאחזקת הבית. 

מעבר לצורך בעזרה, יש לעמוד בתנאי של 40% נכות רפואית לפחות (החל משנת 2021, לפני כן הדרישה הייתה 60% נכות רפואית לפחות) למי שמקבל קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי ו - 75% לפחות למי שאינו מקבל קצבה. 

החולה יהיה זכאי לקצבת שירותים מיוחדים בנוסף לקצבת נכות כללית, כאשר גובה הקצבה תלוי בהתאם לגובה דרגת השירותים המיוחדים שנקבעה לחולה. 

תביעה לניידות תוגש למשרד הבריאות במקום מגורי החולה על ידי מי שקיימת פגיעה משמעותית ביכולת הניידות שלו.  הבדיקה נעשית לפי סעיפים מיוחדים לניידות השונים מסעיפי הנכות הרגילים והמתייחסים אך ורק לפגיעה בניידותו של החולה ולא לבעיות אחרות.  זכאות לגמלת ניידות מתחילה מ- 40% נכות לפי סעיפי הניידות ומעלה. 

לאחר שנקבעו לחולה אחוזי הנכות בניידות ובהנחה שקיבל כאמור למעלה מ- 40% בניידות, יגיש החולה תביעה להטבות בניידות למוסד לביטוח לאומי ובמסגרת תביעה זו יהיה זכאי החולה לגמלת ניידות, הלוואה עומדת לרכב (מה שנקרא פטור חלקי ממיסים בעת רכישת רכב חדש) ותג נכה לרכב.

גם ניידות אפשר לקבל יחד עם גמלת נכות כללית, אבל אי אפשר לקבל גם ניידות וגם שירותים מיוחדים, אלא במקרים קשים וחריגים (נכות בניידות של 100% או קביעה של וועדת הניידות שהחולה צריך ועושה שימוש בכיסא גלגלים וכן דרגה גבוהה יותר מהדרגה הראשונה של שירותים מיוחדים, מה שנקרא 112% לפחות). 

תביעה לפטור רפואי ממס הכנסה תוגש לפקיד השומה במקום מגוריו של התובע ולאחר מכן תועבר למוסד לביטוח לאומי. בתביעה זו נבדקת רק גובה הנכות הרפואית של החולה ואין חשיבות לשאלה אם החולה עובד או לא ומהי ההכנסה שלו.

במידה והוועדות הרפואיות קבעו כי לחולה נכות רפואית משוקללת של 90% ומעלה, החולה יהיה זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה עד לגובה של הכנסה מסוימת (נכון להיום עד להכנסה שנתית מעבודה של כ- 400,000 ₪), כאשר ניתן אף לתבוע פטור רטרואקטיבי עד 6 שנים אחורה בהתאם למועד קביעת תחולת הנכויות. 

הזכויות השונות עשויות להיות משמעותיות מאוד, לכן בכל מקרה של מחלה או פציעה, כדאי לבדוק ולהתייעץ מהן הזכויות האפשריות ומהי הדרך הטובה ביותר לממש אותן. 

רק בריאות לכולם.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של משרד עו"ד גיל קראוס לחצו כאן
לצפייה בעמוד הפייסבוק של עו"ד גיל קראוס לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר