יש מקצועות שבהם אתה אף פעם לא משתחרר מהעבודה, תמיד יהיה מי שבמפגש חברתי, בנסיעה במונית או בחדר כושר "יתפוס אותך" בצד ותהייה לו רק שאלה קטנה, על הירושה של הסבתא או על גובה המזונות שהוא משלם. התרגלתי. אני עונה מאוד ענייני ומסביר שבדיני משפחה, כמו שכל המשפחות דומות, אבל שונות, ככה גם כל מקרה שונה ומחייב התייחסות מעמיקה ורצינית ואין טעם סתם לייעץ מבלי שבקיאים בכל הפרטים. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד רן רוט לחצו כאן

אבל, בשבוע שעבר חגגתי במסיבת יום הולדת עם כמה זוגות חברים ושירלי, שהיא חברה טובה כבר המון שנים, משכה אותי הצידה כי "היא חייבת להתייעץ סופר דחוף" ולשירלי, כידוע לכולם, פשוט אי אפשר להגיד לא. "אתה זוכר שסיפרתי לך שדפנה (שם בדוי) החליטה שהיא מתגרשת?" ושירלי אכן סיפרה בהרחבה שאחרי 12 שנות נישואין דפנה החליטה שזהו, נמאס לה והיא מתכוונת לפתוח בהליכים, ושהיא וירון (שם בדוי) דיברו ולמרות שהוא לא מעוניין בפירוק ולא שלם עם ההחלטה הוא מבין אותה והם החליטו שהם יעברו את זה באפן הכי חברי שאפשר. 

"ואתה לא מבין מה אנחנו חושבות שגילינו. אנחנו בטוחות שהבעל הפסיכי שלה התקין לה ברכב איזה מכשיר האזנה! הדפוק הזה מקליט כנראה את כל מה שהיא אומרת ברכב. היא כבר מזמן קלטה שמשהו קורה, כי פתאום, אחרי 10 שנים עושה רושם שהוא אשכרה מקשיב למה שהיא מדברת, אבל כנראה שהוא מקשיב רק למה שהיא אומרת לאחרים"

ושירלי הנסערת מספרת שכבר לפני שבוע דפנה הרגישה שמשהו לא מסתדר לה כי היא כמובן לא סיפרה לירון שהיא נפגשת עם עורכת דין שמתמחה בגירושין ברמת השרון, ויום אחרי הפגישה שלה הוא זרק לה שחבל שהיא לא אספה מרמת השרון את מכשיר הדייסון שהם השאירו שם לתיקון והיא ענתה לו משהו בסגנון של "אבל מה הקשר ביני ובין רמת השרון" והוא מיד חזר בו ואמר שהוא התבלבל, אבל משהו בשיחה המשיך להטריד אותה ואז היא עשתה כמה ניסיונות קטנים ודיברה ברכב על נושאים מסוימים וציינה פרטים והסתבר שירון יודע דברים שאין לו שום יכולת לדעת, אלא אם כן הוא מאזין לה. 

"אבל עכשיו היא לא יודעת מה לעשות. כי היא רק רוצה להתפרץ עליו ואני שכנעתי אותה שתחכה כי אני תכף פוגשת אותך ואתה תגיד לנו מה לעשות. מותר לו לעשות את זה?"

הסיטואציה שמתארת שירלי היא ללא ספק הקלטת סתר שמנוגדת לחוק הגנת הפרטיות ויכולה להוות מעבר לעילת תביעה אזרחית גם עבירה פלילית. 

יחד עם זאת מדובר בהתנהלות מאוד ידועה בהליכי גירושין. למרות שהאזנת סתר אסורה על פי חוק, וגם אם תימצא על ידה ראיה היא תהיה פסולה בבית המשפט. שכן ראיה שהושגה באמצעים אסורים נפסלת מלשמש כראיה לעיתיים, בבתי הדין הרבניים יש פסיקות ש"מכשירות" הקלטות שכאלה.

אמרתי לשירלי שבד"כ גברים מקליטים את הנשים שלהן או כי הם חושדים שבוגדים בהם והם רוצים להשיג ראיות שיסיעו להם בתהליך או כי הם מנסים לגלות מידע על התוכניות המשפטיות של הצד השני כדי לסכל אותן וגם אמרתי לה שהמצב הזה יכול לעבוד לטובתה כל עוד היא תצליח להתאפק ולא לחשוף בפני בעלה שהיא מצאה את מכשיר ההאזנה. 

סבלנות ואיפוק הן תכונת חשובות לחיים, הן חשובות כפליים בתהליך הגירושין, על אף כל האמוציות והרצון להטיח בבן הזוג את הדברים, עדיף לשמור לעצמך את הקלפים ולהיות הצד שמוביל את המהלכים. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.ilלביקור באתר של עו"ד רן רוט לחצו כאן 

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).