בחודש שעבר דן ביהמ"ש לענייני משפחה בפתח תקווה בבקשה לביטול ייפוי כוח של אישה, שהעניקה את זכות ההחלטה בענייניה לחתנה. הבת, שסירבה להשלים עם החלטתה דרשה לבטל את תוקפו של המסמך המשפטי וטענה כי הוא נחתם בעורמה. אף שהמסמך של ייפוי כוח מתמשך נועד, בין היתר, למנוע סכסוכים שכאלו בתוך המשפחה, בביהמ"ש לענייני משפחה נתקלים לא פעם בקרבות בין בני משפחה. בין אלו שייפוי את כוחם לבין אלו שנותרו בלי הכוח להחליט. ממש כמו בענייני ירושה ובצוואות - גם כאן הסכסוך עלול להפוך לקרב לא קטן. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד מורן אלסאיג בני לחצו כאן

בתיק שהונח לפתחו של ביהמ"ש לפתח תקווה, אצל השופט בנימין יזרעאלי, טענה הבת, שנותרה מחוץ למסמך ייפוי הכוח המתמשך, כי ייפוי הכוח נחתם בעת שאימה הייתה במצב רגיש מבחינה בריאותית, נפשית ושכלית. לשיטתה, חתנה, בעלה של הבת, הוא זה שהפעיל עליה לחץ לבטל ייפוי כוח קודם שכלל גם אותה ולחתום על הסכם חדש. 

עורכת הדין מורן אלסאיג בני (צילום: יפעת יוגב)
עורכת הדין מורן אלסאיג בני (צילום: יפעת יוגב)

בייפוי כוח מתמשך, בוחר מייפה הכוח מי ינהל את ענייניו כשלא יהיה כשיר יותר. מדובר במסמך משפטי שלא בנקל ניתן לבטלו. בעת הגשת תביעה לביטול המסמך בשל הפעלת לחץ והשפעה בלתי הוגנת, יבחן ביהמ"ש את כשירותו של הממנה במועד עריכת ייפוי הכוח המתמשך. 

במקרה זה, דחה ביהמ"ש את בקשתה של הבת ואישר פעם נוספת את תוקפו של ייפוי הכוח המתמשך. לדברי השופט, מוסד ייפוי הכוח המתמשך הינו מוסד חדש, אשר החקיקה לגביו טרם יושמה בפועל בבתי המשפט. 

כמובן, שאם יתברר שהממנה לא היה כשיר יבוטל ייפוי הכוח. ומה בגורל ייפוי הכוח עד להכרעה ? כל מקרה לגופו. לעיתים עשוי הממנה למצוא עצמו מטופל לא על ידי מי שרצה בכלל. בשל כך יש להקיש בין ההוראות והכללים הנוגעים להשפעה בלתי הוגנת בדיני הירושה - להוראות והכללים הנוגעים להשפעה בלתי הוגנת בדיני הכשרות ובפרט במוסד ייפוי הכוח המתמשך. 

בהחלטתו קבע השופט כי סכסוך בין האם לבתה הוא שגרם לאם לבטל את מסמך ייפוי הכוח הראשון שעליו חתמה ולחתום על אחד נוסף. "אכן", כך נכתב בהחלטה, "התרשמתי כי התובעת מאוד פגועה מכך שאמה בחרה בחתנה להיות מיופה כוח ולפעול בענייניה בעת שלא תהיה כשירה. אין להתעלם מהקושי הרגשי של התובעת במציאות שנכפתה עליה נוכח רצונה של האם, אולם רצונה של האם גובר ועל התובעת לכבד רצונה זה". 

השופט סבר כי בהתאם לאינדיקציות שהונחו לפניו האם הייתה כשירה לחתום על ייפוי הכוח המתמשך בעת שעשתה זו וכי מנגד, הבת לא הצליחה להוכיח את אי כשרותה הרפואית או הנפשית לעשות כן. "איני מקבל את הטענות כי הרוח אשר נשבה בעורפה של האם ובעלה הייתה של הנתבע וכי מעשיו הם אלו אשר גרמו לאם לחתום על ייפוי הכוח המתמשך", הוסיף השופט ובכך סתם את הגולל על טענותיה של הבת להשפעה בלתי הוגנת. 

בסופו של יום, אשרר ביהמ"ש את ייפוי הכוח המתמשך עליו חתמה האם וקבע כי רצונה כפי שהוא בא לידי ביטוי במסמך - יתקיים. 

ואכן, זהו מטרתו של ייפוי הכוח המתמשך - לוודא כי רצון המייפה יתקיים בעת הצורך. השליטה מי ידאג לרכושו ולבריאותו כשכבר לא יוכל לעשות כן - תהיה בידיים שלו. זה לא מבטיח שלא יהיו מקרים של השפעה בלתי הוגנת של הפעלת לחץ על מייפה הכוח, אבל יהיה על המתלוננים והמתנגדים להוכיח את טענותיהם. כמו בדיני צוואות וירושות - זה לא תמיד קל ולעיתים זה קרב של ממש.

בניסיון להגן על ייפוי הכוח הנחתם, כדאי כי למסמך יצורפו אישורים רפואיים המעידים על כשירותו של מייפה הכוח בעת עריכת המסמך ובמעמד החתימה. תיעוד ואישור רפואי יהוו הוכחה בפני ביהמ"ש כי זהו רצונו של מיופה הכוח ויש לפעול בהתאם לכך.  

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).