הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בית הדין הרבני האזורי ברחובות, פסק לאחרונה כי דירה שנרכשה על ידי בני זוג ונרשמה על שם שניהם, שייכת לאחר פרידתם לאישה בלבד. זאת, לאחר שקבע כי הרישום על שם הבעל נעשה לצורכי הקלה במס בלבד. "אין כל משקל לרישום זה, התלוי ועומד על כרעי התרנגולת", פסקו הדיינים.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן

נהוג לחשוב, וכך גם על פי הפסיקה, כי בעת גירושים, נחלק הרכוש בין בני הזוג הנפרדים לשניים - חצי לו וחצי לה. אך המקרה שנידון בפני דייני בית הדין הרבני ברחובות קבע אחרת. מדוע? לא בשל בגידה או הענקת מתנה כי אם בגלל ענייני מסים. הדיינים קבעו כי רישום הדירה נעשה אך ורק לצורכי הקלה במס הרכישה המשולם ועל כן אין בו כדי לקבוע בעלות על הדירה. 

מדובר בבני זוג שהכירו בשנת 2004, שניהם כבר היו נשואים בעבר. באותה השנה הם רכשו דירה מחברת אזורים בשווי 744 אלף שקל. במועד הרכישה שילמה האישה כ-340 אלף שקל מכספים שנצברו לזכותה קודם לנישואין. היתרה שולמה במשכנתא שנרשמה על שם האיש. 

למרות האמור, הדירה נרשמה על שם האיש בלבד. לטענת שני הצדדים הסיבה לכך הייתה כדי לחסוך במיסוי - במס רכישה. החזר המשכנתא התבצע תחילה מחשבון האיש ולאחר כארבעה חודשים הועבר לחשבון האישה. בינואר 2006 החל תהליך רישום של העברת הזכויות מהאיש לאישה. באוקטובר אותה שנה הושלמה העברה של 50% ברישום הדירה על שם האישה. במקביל היא התווספה כלווה נוספת במשכנתא. מאז, ועד 2008 האישה פרעה מכספים שלה (פיקדונות, קופות גמל ופיצוי בגין תאונת עבודה) את יתרת המשכנתא - בגובה של כ-414 אלף שקל. 

בפני בית הדין הרבני טען האיש כיש לחלק את הדירה בין בני הזוג. לעומת הזו, טענה האישה, כי אף שהדירה רשומה על שם שניהם - היא שייכת רק לה.

לעמדת האישה, הבית שייך רק לה, מאחר שהיא שילמה את כל העלות של הבית. לטענתה, כבר במועד רכישת הדירה הוסכם בין הצדדים כי הדירה שייכת רק לה, מאחר שהיא זו ששילמה את הכספים במועד הרכישה, והרישום על שם האיש היה לצורכי חיסכון במיסוי לבד. 

לטענתה, התנאי לחתונה עם האיש, היה שהוא יעביר את הרישום של כל הדירה על שמה, אך לאחר הנישואין, כשפנו לנוטריון הוא חזר בו ודרש חצי מזכויות הדירה. לטענתה, משלא נותרה בידה הברירה, הסתפקה בהעברת 50% מהזכויות בדירה. המשכנתא שנלקחה נרשמה על שם האיש רק מכיוון שהיו לו זכויות לקבלת משכנתא בתנאים מועדפים ומיד לאחר כמה חודשים הועברו התשלומים לחשבון האישה. שסגרה בהמשך את כל חוב המשכנתא. 

מנגד, טען האיש כי הבית שייך לשניהם במשותף, כפי שמשתקף מרישום הדירה. הצדדים תכננו להתחתן וקנו את הדירה בשותפות, אף שהדירה נרשמה בתחילה על שמו בלבד, עשו כן לצורך חיסכון במיסוי. לטענתו, הוא השתמש בזכויות שהיו לו לקבלת משכנתא בתנאים מיוחדים, והתשלומים תחילה יצאו מחשבונו. לדבריו, העברת התשלומים לחשבון האישה נעשה לאור קשיים בחשבון הבנק שלו. אף שהאישה כיסתה מכספה את יתרת התשלומים הוא העביר כספים רבים במזומן לצרכי הבית השותפים. 

פסק הדין של הדיינים נסוב סביב סוגיית הבעלות על הדירה. שלושת הדיינים הסכימו כי רישום הדירה, במקרה זה, אין מקים בעלות על הדירה. זאת, לאחר שהשניים הודו בפני בית הדין כי הרישום הראשוני נעשה לצורך הפחתת מס.

אז מי הבעלים של הדירה במנותק מהרישום? המבחן הראשון הוא מי שילם על קניית הדירה. על כך קבעו הדיינים כי אין ספק שבפועל האישה היא ששילמת את רוב ככל עלות הדירה. המבחן השני הוא פעולות האישה המוכיחות כי היא הבעלים של כל הדירה. כך, למשל, העובדה שהחזרי המשכנתא הועברו בתוך 4 חודשים להתנהל מחשבונה, כמו גם העובדה שלקחה על עצמה את החזר התשלומים. 

"מדוע האישה לקחה על עצמה את החזר התשלומים?", שאלו הדיינים, "טענות האיש כי זה נעשה בעקבות קושי בתזרים מזומנים, אין בהם בכדי הסביר מדוע האישה תסכים לדבר כזה". 

בהחלטת בין הדין, ציין הדיין הרב שמואל דומב כי יש מחלוקת גדולה בין הפוסקים אם רישום בטאבו קובע לעניין הבעלות. אולם, לדבריו, במקרה זה אין צורך להכריע בעניין, מאחר שאין משמעות ראייתית לרישום שנעשה רק כדי לקבל הנחת מס.

לעמדתו של הרב דומב הצטרף הדיין, הרב ציון אשכנזי. לדבריו, "ין מחלוקת כי הרישום הראשון בו נרשמה הדירה כולה ע"ש האיש, היה רישום פיקטיבי לצורך רווחי מס ולצורך קבלת תנאים ומענקים הנתונים לעולה חדש. ומעתה, צודקת מאד טענת האשה, כי גם ברישום השני היתה אנוסה לרשום רק מחצית על שמה, כי בלא כן, היה משאיר את כל הרישום על שמו, ולכן אין כל משקל לרישום זה, התלוי ועומד על כרעי התרנגולת".

בדעת מיעוט נותר הרב אליהו עמאר שסבר כי יש לתת משקל לרישום ולקבוע כי הנכס משותף.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר